Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bli av med 450k skulder

Skulle rekommendera att jämka iaf. Spara undan det som du får extra. Ju mer du sparar per månad desto mer avkastning får du per månad och kan därmed lösa lånen tidigare!
Det borde ju bli samma sak som om jag inte skulle jämka och får allt i en klumpsumma i samband med deklarationen än om jag skulle jämka och få lite mer tillbaka på lönen varje månad. Eller tänker jag fel?

Har du erfarenhet av att du fått tillbaka för mycket på jämkning och tvingats återbetala?
Jo, men det beror på hur hög inkomst du har. Jag ligger på gränsen till statlig inkomstskatt (523k) och då betalar man 20% extra skatt. Förra året fick jag betala tillbaka 5000kr och i år blir det liknande. Jämka för dig och lönekontoret är enkelt.
Du gör beräkningen själv på skatteverkets hemsida. Hur enkelt som helt. Sedan får du ett beslut från skattekontoret där det står en viss % som lönekontoret skall dra istället för den vanliga skatten.
Jag betalade 21% i 2020 och 23% i 2021 och betalar nu 24%. Det ger mig 4000kr mer i månaden.

Det borde ju bli samma sak som om jag inte skulle jämka och får allt i en klumpsumma i samband med deklarationen än om jag skulle jämka och få lite mer tillbaka på lönen varje månad. Eller tänker jag fel?
Ja det stämmer! Det är samma pengar :)

Många väljer att jämka för att kunna tex betala av sina skulder snabbare över inkomståret.

Du får ingen avkastning. Du får ju tillbaka efteråt när mer än ett år (1,5) har gått. Om du skulle investera istället skulle du kunnat få avkastning istället. Jag fick ex 18% avkastning 2020 när jag investerade via en fondrobott.

Jo, men det beror på hur hög inkomst du har. Jag ligger på gränsen till statlig inkomstskatt (523k) och då betalar man 20% extra skatt. Förra året fick jag betala tillbaka 5000kr och i år blir det liknande. Jämka för dig och lönekontoret är enkelt.
Du gör beräkningen själv på skatteverkets hemsida. Hur enkelt som helt. Sedan får du ett beslut från skattekontoret där det står en viss % som lönekontoret skall dra istället för den vanliga skatten.
Jag betalade 21% i 2020 och 23% i 2021 och betalar nu 24%. Det ger mig 4000kr mer i månaden.
Yes jag ska kolla lite och fundera om jag vill köra den vägen. Tack!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp