- Meddelanden
- 15
- Mottagna reaktioner
- 4
- Poäng
- 7
Hur funkar det om man leasar lr har billån?
"Nästan" helt hinder? Det finns alltså fall där KFM har utmätt en bil som leasas?Billån krånglar till det. Leasing är nästan helt hinder.
Japp"Nästan" helt hinder? Det finns alltså fall där KFM har utmätt en bil som leasas?
Hur gick den dialogen? haha
Leasinggivaren överklagade och fick avslag om jag minns rätt.Hur gick den dialogen? haha
"Hej, en skuldsatt person körde bilen som ni är leasinggivare på, vi har nu sålt bilen och ni får inga pengar"? haha
Ännu mer spännande haha. Var det något hittepå bolag?Leasinggivaren överklagade och fick avslag om jag minns rätt.
Ja det betyder att du får tillbaka 35280 när bilen är såld för att köpa annan bil.Kronofogdens bedömning
NN har i överklagandet uppgett att han har behov av den utmätta
bilen för att ta sig till sitt arbete. Han har vid utmätningstillfället samt i begäran
om rättelse gjort gällande att bilen tillhör hans bror men uppger nu att bilen tillhör
honom, vilket är i linje med den bedömning som Kronofogden har gjort vid
utmätningstillfället.
Kronofogden anser att NN genom de uppgifter han lämnat i
överklagandet har visat att han har behov av bil för att ta sig till sitt arbete. Den
aktuella bilen kan dock med hänsyn till dess värde inte undantas från utmätning.
NN borde därför förbehållas 60 % av prisbasbeloppet, d.v.s. 35 280
kr för att han ska kunna införskaffa en annan bil som uppfyller hans behov.
Överklagandet överlämnas för tingsrättens prövning
Menas det att man ska få 35 280 kr av den summan som dom säljer bilen dom tog för att kunna köpa en billigare bil? Brukar tingsrätten gå på kronofogdens linje eller kan dom anse att jag inte ska få något alls?