Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Blank förfrågan

Nu måste jag bara skriva av mej i ren frustration. Svea Ekonomi har tagit en sådan blank UC på mej i samband med att jag begärt en avbetalningsplan, de har de aldrig gjort förut. Mitt kreditbetyg gick från Minde bra (6 på skalan, nästan bra) till Svag, dessutom gick jag från 10 % sannolikhet att få betalningsanmärkning till 59%!!!! Detta är inte riktigt klokt, jag blir så ledsen, har jobbat länge och väl att få ett bättre kreditbetyg, min nya inkomst för 2013 kommer inte in förrän i augusti, men vad hjälper det att jag ökat inkomsten med 300 tkr, det väger tydligen lätt med inkomst kontra förfrågningar. Givetvis har jag bett Svea att ta bort registreringen hos UC, eftersom jag anser att de gjort fel, de brukar enligt dem själva bara registrera en sådan när de är på väg att skicka till KFM och så var det inte i mitt fall. Har inte fått svar ännu.

Nu måste jag bara skriva av mej i ren frustration. Svea Ekonomi har tagit en sådan blank UC på mej i samband med att jag begärt en avbetalningsplan, de har de aldrig gjort förut. Mitt kreditbetyg gick från Minde bra (6 på skalan, nästan bra) till Svag, dessutom gick jag från 10 % sannolikhet att få betalningsanmärkning till 59%!!!! Detta är inte riktigt klokt, jag blir så ledsen, har jobbat länge och väl att få ett bättre kreditbetyg, min nya inkomst för 2013 kommer inte in förrän i augusti, men vad hjälper det att jag ökat inkomsten med 300 tkr, det väger tydligen lätt med inkomst kontra förfrågningar. Givetvis har jag bett Svea att ta bort registreringen hos UC, eftersom jag anser att de gjort fel, de brukar enligt dem själva bara registrera en sådan när de är på väg att skicka till KFM och så var det inte i mitt fall. Har inte fått svar ännu.

Anmäl till DI

Tack, jag kommer att driva detta hur långt som helst, det är missbruk som skadar mer än det tillför, om Svea inte ger med sej. Jag har kollat och exempelvis Intrum, Avida och Gothia gör enligt egen utsago inte detta ens när de skickar till KFM. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Tack, jag kommer att driva detta hur långt som helst, det är missbruk som skadar mer än det tillför, om Svea inte ger med sej. Jag har kollat och exempelvis Intrum, Avida och Gothia gör enligt egen utsago inte detta ens när de skickar till KFM. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Tror att de varit i blåsväder förut för just detta. Kontakta DI

Tyvärr tror jag att det blir svårt att driva detta. Har själv försökt mot andra inkassobolag. Enligt DI står följande

"Att den som begär en kreditupplysning om en privatperson ska ha ett legitimt behov innebär att han eller hon ska ha ingått ett kreditavtal eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den omfrågade eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande den omfrågade. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om den som ska hyra en bostad."

Det inkassobolag lutar sig på är det som ovan beskrivs som en ekonomisk riskbedömning. I samband med att du begär en avbetalningsplan så har de rätt att göra en riskbedömning av dig och din betalningsförmåga. Men du får gärna försöka och med lite tjat ger de förhoppningsvis med sig. Lindorff gjorde det inte och de hade begärt fem stycken på mig inom ett år för olika skulder.

Tyvärr tror jag att det blir svårt att driva detta. Har själv försökt mot andra inkassobolag. Enligt DI står följande

"Att den som begär en kreditupplysning om en privatperson ska ha ett legitimt behov innebär att han eller hon ska ha ingått ett kreditavtal eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den omfrågade eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande den omfrågade. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om den som ska hyra en bostad."

Det inkassobolag lutar sig på är det som ovan beskrivs som en ekonomisk riskbedömning. I samband med att du begär en avbetalningsplan så har de rätt att göra en riskbedömning av dig och din betalningsförmåga. Men du får gärna försöka och med lite tjat ger de förhoppningsvis med sig. Lindorff gjorde det inte och de hade begärt fem stycken på mig inom ett år för olika skulder.

DI ser mycket allvarligt på missbruk av kreditupplysningar. Ärendet ligger nu på högre nivå hos Svea, så de har inte direkt sagt nej till att radera ännu. De har erkänt att de inte tar någon sådan upplysning i samband med att man begär avbetalningsplan utan enbart när de förbereder att ärendet ska skickas till KFM. I mitt fall så kom vi överens om en avbetalningsplan 28/5 och att amorteringsplanen skulle skickas ut med post. Det har varit mycket helger och 4 arbetsdagar senare så tar de en blank upplysning på mej utan att jag fått något på posten. Det är möjligt att någon enskild handläggare gjort misstag, men då får de fixa det.

Jag håller med och har de sagt att de inte brukar ta en så är det ju dåligt. Det jag ställer mig frågande till är om de inte har rätt att göra det enligt DI redan i dagsläget sen att de inte brukar göra det och att de har gjort det denna gång är ju inget som DI har att göra med egentligen då det är deras interna rutiner. Jag tror nämligen inte att de har missbrukat sin rätt. Har man en skuld eller lån till ett företag kan de inhämta kreditupplysningar för att hålla sig uppdaterad om din ekonomiska status.

Hoppas att du får den raderad och du får gärna hålla oss informerade

Låter ju helt sjukt, att en UC kan göra så mycket. Antar du kom över en gräns.

Hur många UC har du nu efter Sveas?

Låter ju helt sjukt, att en UC kan göra så mycket. Antar du kom över en gräns.

Hur många UC har du nu efter Sveas?

Det är en sk blank förfrågan vilket tydligen är en katastrof i UC's riskbedömning. Med Sveas förfrågan så har jag 10. Sannolikheten för att komma under 50% även om alla andra frågor försvinner verkar inte vara stor... ren katastrof att det får gå till så här.

Jag håller med och har de sagt att de inte brukar ta en så är det ju dåligt. Det jag ställer mig frågande till är om de inte har rätt att göra det enligt DI redan i dagsläget sen att de inte brukar göra det och att de har gjort det denna gång är ju inget som DI har att göra med egentligen då det är deras interna rutiner. Jag tror nämligen inte att de har missbrukat sin rätt. Har man en skuld eller lån till ett företag kan de inhämta kreditupplysningar för att hålla sig uppdaterad om din ekonomiska status.

Hoppas att du får den raderad och du får gärna hålla oss informerade

Svea har tidigare blivit prickade av DI för otydlig kommunikation gentemot sina "kunder". Så jag har påtalat för Svea följande:

• Det går inte att följa konversationshistoriken i portalen (det går det exempelvis hos Justitia). Du kan inte svara deras mejl (noreplyadress) med mejl utan måste skriva svaret i en länk, du har således inga bevis för när/hur du svarat om inte Svea bekräftar, vilket de inte gjort i mitt fall. Jag har dock skärmdumpar sparade, så de medger att jag tackat ja till avbetalningsplan.
  • Det går heller inte i portalen att se om du kommit överens om en avbetalningsplan och i så fall med vilket belopp och periodicitet, utan alla mina ärenden står som inkasso...
Än har jag inte fått något svar ifrån Svea, men jag har anmälan klar till DI om jag skulle få ett nej, vilket inte skulle förvåna mej ett dugg. Jag skäms inte ett dugg, jag har gött Svea med mycket pengar genom åren och varit en "duktig" avbetalare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp