Blancolån till kontantinsats & bolån trots låg deklarerad inkomst?

Hej! Så ser min situation ut: jag har en tillsvidareanställning med månadslön på 35000. Har bara hunnit arbeta i 3 månader. Innan det har jag studerat i några år och har då ett csn-lån och dålig inkomstdeklaration (deklarerad inkomst 19 000 för hela 2020). Tar nog över ett år för att mina nuvarande 420000/år ska komma med i deklarationen. Dessutom så har IKEA (IKANO bank) gjort en kreditupplysning på mig när jag fortfarande var student. Detta syns på UC (ett lån på 8000 som jag redan betalat av). Har också köpt lite annat på avbetalning för 4000 och har redan betalat tillbaka (det var också under tiden jag studerade). Har inga anmärkningar eller liknande.

Jag har två barn och vi (jag och ex. sambon) har delad vårdnad och delar på utgifter när det gäller barnen. Antar att jag då räknar det som ett barn? Vi har precis flyttat till en Stockholmsförort och hyr i andra hand (vilket innebär att vi får bo här i max 2 år). Tanken var att spara ihop till kontantinsatsen på två år och köpa en liten bostadsrätt för ca 2 m. MEN nu känner jag att jag förlorar så mycket tid med mina barn på grund av det! Arbetar heltid endast på grund av att jag behöver köpa bostad. Skulle inte göra det annars... kommer hem vid 17-tiden och barnen börjar lägga sig runt 19.30. Alltså har vi ingen kvalitetstid på vardagarna! Känns så fel. Av den anledningen känner jag att jag måste köpa så snart som möjligt! Började kolla på olika alternativ och upptäckte då att många bolånekalkyler accepterar att jag har ett blancolån nästan så stor som hela kontantinsatsen (t.ex. att jag har lån på 250 k och kontantinsatsen är 300k). Jag har lyckats spara ihop 40 k på de tre månaderna jag har jobbat och så kan jag lägga 13000 på det nästa månad. Frågan är då... kan det verkligen fungera så? Kan jag ta ett blancolån nu och ta ett bolån ett par månader efter? Eller är det för optimistiskt tänkt? Enligt olika bankers onlinekalkyler går det bra men sen är frågan om det kan ställa till att jag har bara varit anställd i 3 månader (och varit student utan inkomst innan). Och så undrar jag om det är ens möjligt att få ett blancolån på 250k med mina förutsättningar?

När det gäller den ekonomiska sidan av frågan så klarar jag det utan problem. Jag betalar 13500 i hyran just nu och det kommer att vara flera tusen billigare för mig om jag köper den där lilla bostadsrätten jag tänker på (även med blankolån, medlemsavgift, bolån plus ränta). Är också ganska lätt att få jobb inom mitt yrke. Tack!

Om du har en fin Bisnode kanske ett osynligt blanco hos Wästgöta kan vara ett alternativ.

Jag fick lån av Nordax där jag tog 250 blanco av annan bank till insats, totala insatsen var på 345 huset 2.3 miljoner, så med dina förutättningar så är NORDAX nog det bäta alternativet. Jag har då 3 barn, skild, 538 tusen i inkomst 2020....

Vad fick du för ränta på det Bosse?

jag har faktiskt inga tips, jag ringde Lendo (bolånedelen) förklarade situationen, de sa att Nordax kan vara aktuell, jag sökte med mina förutsättningar och fick beviljat med deras lägsta, har inte gjort mer än så. detta var i somras..

Jag fick lån av Nordax där jag tog 250 blanco av annan bank till insats, totala insatsen var på 345 huset 2.3 miljoner, så med dina förutättningar så är NORDAX nog det bäta alternativet. Jag har då 3 barn, skild, 538 tusen i inkomst 2020....
Tack! Ska ringa dit och kolla om jag kan bevisa min inkomst på andra sätt än genom en kreditupplysning (för min nuvarande inkomst syns tyvärr inte än).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp