Blancolån Bolån- partner

Jag har ett lån som min partner inte vet om. Jag betalar det och det står på mig. Vi ska ansöka om lånelöfte och jag vill inte att det ska komma till hens kännedom av olika anledningar. Kan bankmannen hålla det under banksekretess när det gäller ens eget lån och inte berätta för partnern? Eller måste det redovisas?

Det kan dyka upp när säljaren pratar med er.

Ska ni ha fysiskt möte med banken? Det finns en risk att lånet uppdagas under samtalet.

Jag förstår det, men min plan är att prata med bankmannen innan och be dom inte ta upp lånet. Vet dock inte om det är möjligt för dom att hålla ens lån hemligt under banksekretess när två personer ansöker om bolån
Försöka är det du kan göra. Men om lånet är så pass stort att det kommer påverka beslut om lånelöfte så blir det konstigt om banken inte nämner det.
Jag var i samma sits med ett lån som min sambo inte visste om och jag var jätteorolig att det skulle komma fram när man sitter på banken. Jag lyckades betala bort det innan mötet och inget nämndes om det. Men det var inget stort lån, var ca 25 k. Tog lånet innan vi blev sambo och sen kände jag mig inte bekväm att säga som det var, skämdes väl att jag hade ETT lån... det var tider det ;)

Jag förstår det, men min plan är att prata med bankmannen innan och be dom inte ta upp lånet. Vet dock inte om det är möjligt för dom att hålla ens lån hemligt under banksekretess när två personer ansöker om bolån

Det låter som en bra plan för att då banken att dra öronen åt sig och tycka att en annan bank kan få chansen med affären

Det låter som en bra plan för att då banken att dra öronen åt sig och tycka att en annan bank kan få chansen med affären
Är det bara ett gammalt lån så är det nog ingen fara om kalkylen håller att meddela att man vill ha det privat. Är det många lån och nya lån man vill hålla hemligt är det nog mer red flag.

Är det bara ett gammalt lån så är det nog ingen fara om kalkylen håller att meddela att man vill ha det privat. Är det många lån och nya lån man vill hålla hemligt är det nog mer red flag.
Det är ett gammalt lån, men jag förstår att banken kan dra öronen åt sig bara av att man ställer frågan om att hålla det hemligt. Det är inte optimalt. Men är det verkligen en så stor red flag egentligen? i övrigt har jag inga förfrågningar, kontantinsats, bra inkomst för oss båda låntagare etc.

Det är ett gammalt lån, men jag förstår att banken kan dra öronen åt sig bara av att man ställer frågan om att hålla det hemligt. Det är inte optimalt. Men är det verkligen en så stor red flag egentligen? i övrigt har jag inga förfrågningar, kontantinsats, bra inkomst för oss båda låntagare etc.
Dra en vals med att lånet togs för att hjälpa ett gammalt ex, och att du därav inte vill ta upp det med din nuvarande. Behöver ju inte vara krångligare än så.

Är det stort lån, så det kan påverka bolånet negativt? Om det lånet är skäl till avslag så kommer det blotta sig oavsett tror jag, bättre att föregå än att föregås…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp