Blanco till kontantinsats / förutsättningar

Hej!

jag och min sambo vill gärna köpa hus och har nu hittat vårt absoluta drömhus som ligger ute för ca 3milj.

Förutsättningar enligt nedan:
Person 1
Årsinkomst 432.000kr
4ff, 0,4 i UC betyg
247.000kr i blancolån

Person 2
Årsinkomst 402.000kr
5ff, 1,1 i UC betyg
390.000kr CSN
145.000kr blancolån

Vi har för närvarande ca 380k i insats dvs fattas ca 100k med lite lagfart, pantbrev och sådant inräknat.

Person 1 hade denna månad vilja samlat sina 2 blancolån till 1 lån, och dessutom passa på att där utöka lånet med 100k för att finansiera kontantinsatsen.

Frågan är om person 1 ska söka samlingslånet innan vi går till banken för lånelöfte eller efter? En förfrågan tillkommer ju och belåningen på person 1 ökar med 100k samt att UC betyg säkert försämras lite.

Är det bättre att först gå till banken, skaffa lånelöfte, buda på huset och sedan söka blancot när det är tid för att betala handpenningen?

Vad är bäst?

mvh

Kan tipsa om Wästgöta som inte finns med i Minuc. Jag tog lån där och fick nästan 100k med bra ränta som räckte till att släcka andra synliga krediter som gjorde att mitt UC score sköt i höjden så att jag fick handlingsutrymme på andra fronter. Söker ni var och en 100k så kanske tillsammans får ni ihop till det som saknas, eller ganska nära i alla fall. Ligger huset ute i ett hyffsat attraktivt område så får man ju vara rätt så snabb, då det inte dröjer många dagar innan försäljningen är över. Använder man Wästgöta till att betala av andra så hinner nog inte UC score att gå upp innan ni tvingas ansöka om lånelöfte. UC uppdateras ju 1gg per månad någon gång ca 10-15:e med nytt skuldsaldo. Det är bara upplysningar som får UC score att röra på sig i nästan realtid.
Jag hade nog satsat på Wästgöta först, sedan lånelöfte och dagarna efter nytt samlingslån.

Har du räknat rätt på hur mycket ni behöver?
Lagfart, pantbrev ock sådant är inte billiga

Tack för svar hörni!

Har nu pratat lite med banken, att få lånelöfte verkar ganska lovande. Ska jag låta banken ta en kreditupplysning för lånelöftet först och sedan söka samlingslån med utökning på 100k hos t.ex Lendo? Vi har tyvärr för dåligt Bisnodebetyg för Wästgöta.

Brukar bankerna utföra en ytterligare kreditförfrågan när lånelöftet läggs om till bolån eller hur fungerar det? Om det blir köp kommer det hela att göras klart inom kanske 2 veckor.

Gällande pantbrev och lagfart så har vi lagt undan pengar för detta.

Med Handelsbanken var det bara 1 kreditupplysning och inga andra kontroller förutom frågor att besvara. Lånet skrevs ut 4 veckor senare. Lycka till!

Nordea också en.

SBAB också en och en massa frågor per telefon, bla varifrån kontantinsatsen kom ifrån. De köpte mitt svar utan att kolla upp det (hade Wästgöta, men sa att det dels var sparade pengar och dels utskiftar av vinstandelsfond, vilket i och för sig stämde, nämnde bara inte att det dessutom var ett blanco från Wästgöta).

Någon som vet hur det är med SEB? En eller två upplysningar?

Någon som vet hur det är med SEB? En eller två upplysningar?
Två upplysningar, en för lånelöftet och en inför tillträdet. Nordea tog också två förfrågningar när jag köpte 2016.

Det kan bli jäkligt jobbigt om banken upptäcker att era förutsättningar mellan lånelöfte och tillträdesdag ändrats.

Ska ni ”fiffla” med lånen så se för guds skull till att få in en klausul i kontraktet som gör att ni kan dra er ur om banken inte skulle bevilja lån.

Gjorde detta senast i januari iår. Ringde SBAB och ville ansöka om bolån + att det fattades 70.000 till handpenningen. UC såg bra ut så både ett bolån och ett privatlån lades upp på en och samma UC. Av de förutsättningar du skriver att ni har ska det inte vara något problem. Håll oss gärna uppdaterade om du vill :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp