Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bisnodes olika upplysningar

Ursäkta långt inlägg men jag försöker reda ut dessa upplysningar som bisnode kör med och som ej stämmer med Min Upplysning.
Det senaste svaret va lite mer utförligt och jag förstår lite mer.

Min fråga till bisnode:
Hej
Tacksam för svar hur nu gjort min kreditvärdering till profilkredit med tanke på att jag har 5 i tjänsten ni tar betalt av mig?!

svar:
Bisnode är grundat på flera olika varumärken och att vi strävar mot att konsolidera våra erbjudanden men vi har fortfarande kvar flera erbjudanden inom vissa områden, exempelvis har vi Business Checks rating och score som ligger till grund för vår tjänst Min Upplysning parallellt med rating och score via våra plattformar Soliditet/RiskGuardian. Vi strävar mot en enhetlighet mellan modellerna men det föreligger skillnader exempelvis tillgång till tidigare förfrågningar. Vi arbetar på att lösa detta men fram tills dess kan scoringen skilja sig något i ett fåtal fall.
Det är tidigare förfrågningar som har påverkat din score. Vi skiljer på olika typer av frågor såsom låg- och högriskfrågor. Tidigare förfrågningar har en viss betydelse för kreditvärdigheten men det är bara en
av många parametrar som beaktas vid kreditbedömningen. En förfrågningsuppgift gallras i våra register efter 12 månader. Det är våra kunder som sätter upp sina regler avseende godkännande/avslag och det är inget vi kan se hos Bisnode och det är våra kunder som slutgiltigt bestämmer vilka kriterier de vill använda i sin kredithantering.

Detta innebär som jag fattat det att bolagen använder olika tjänster hos bisnode. Använder de business check kan man nog vara säker på att det är betyget på min upplysning som stämmer. Men används de andra, soliditet/risk guardian används den ”tuffare” bedömningen. Detta verkar då baseras på främst vilka förfrågningar man har.
De jag sett har de tuffare (soliditet) kraven hos bisnode är således:
Wästgöta
Primal Capital
Brixo
Fairlo
Man kan se det på förklaringen av scoringen där på den tuffare (soliditet) upplysningen är 2-3 svag och 4-6 normal kreditvärdighet medan på business check (min upplysning) är 2-4 svag och 5-7 normal kreditvärdighet.
Hoppas detta kan hjälpa nån att inte få onödiga förfrågningar. Det hade def hjälpt mig om jag vetat innan. ??

Hmmm...

Intressant.

En sak framgår inte dock. Dom som har tuffare (Soliditet) kraven hos Bisnode - Alltså tex Wästgöta & Primal. Vad i hela friden utgår dessa ifrån? Vad krävs det för ett bra betyg enligt den scoring-modellen?

Hmmm...

Intressant.

En sak framgår inte dock. Dom som har tuffare (Soliditet) kraven hos Bisnode - Alltså tex Wästgöta & Primal. Vad i hela friden utgår dessa ifrån? Vad krävs det för ett bra betyg enligt den scoring-modellen?

Troligtvis så få ff som möjligt och ff med högre status, alltså inte sms lån od. Men vem vet, allt är sånt hysch hysch. Antagligen uträkningar som de själva inte kan svara på.
Dock känner ju jag att bisnode tar betalt för något som är totalt missvisande och funderar om man kan reklamera. Mest bara för att.. ??

Troligtvis så få ff som möjligt och ff med högre status, alltså inte sms lån od. Men vem vet, allt är sånt hysch hysch. Antagligen uträkningar som de själva inte kan svara på.
Dock känner ju jag att bisnode tar betalt för något som är totalt missvisande och funderar om man kan reklamera. Mest bara för att.. ☺️

Jag har inlogg på soliditet genom jobbet (säger inte vart jag jobbar). Kan säga att när vi gör kreditupplysningar på de företagskunder som ska köpa vår produkt så kan vi välja ca 20 olika kategorier kopplat till vår verksamhet.

Vilken typ av upplysning vi tar spelar ofta ingen större roll på kundens kreditvärdighet framåt eftersom vi i 99/100 fall tar rätt snälla upplysningar.

Men vi har även möjlighet att ta max kreditlina, borgen. dessa räknas som tuffare kreditupplysning.

Man har ett antal kategorier när man gör upplysning i Bisnode och kan tänka mig hur det ser ut för lånebolagen.

- Blanco
- Samlingslån
- Kredit
- Hög Risk kredit
- Hög Risk Blanco
- SMS-lån
- Inkasso
- Bostad
- Billån
- Jämförelse med flera bolag
- Anmärkningar
- Lån, tidigare kund
- Bostadsrättsförening
- Säkert flera kategorier till

Dessa kan göras manuellt eller är förvalda i soliditet baserat på vilket lån/kredit/smslån och vart man söker.

Ex en förfrågan hos Bluestep som riktar sig mot kunder som har betalningsanmärkning påverkar mycket mer än en förfrågan hos Nordea.
Även en hög risk kredit påverkar mer än en aktör som erbjuder låg ränta på sina krediter.

En kreditupplysning för Samlingslån/jämförelsesiter påverkar också din score lite mer eftersom det antyder att du redan har många lån/lånar ofta.

Ett billån hos stor aktör lär va låg risk upplysning eftersom det är något som anses "normalt" och som många tar.

Även inkasso upplysning lär va rätt tung upplysning för betyget.

Fast.

Jag tänker som så här.
Hur kan Bisnode se mina UC-Lån, alltså Blanco & mina SMS-Lån?

Bisnode kan väl se inkomst,förfrågningar hos Bisnode och underskott. Typ.

Bisnode kan väl inte se mitt lån hos exemplevis Wästgöta.

@Terry_ @Fina Stina

Nej dom ser inte vart du är kund. Det skull bryta mot GDPR.
Dom ser heller inte om du tagit någon upplysning hos annat kreditupplysningsföretag.

Enda undantagsfallet är om långivaren tar upplysning hos både bisnode/uc och rapporterar till båda.

Det bankerna ser bland annat är:

Hur många lån/krediter du har i diverse kreditkategori som rapporterar till bisnode
Hur många förfrågningar du har i diverse kategori som rapporterar till bisnode
Ursprungsbelopp på skulderna som rapporterar till bisnode
Aktuell skuld till de som rapporterar till bisnode
Bostadsinnehav
Skuldränta av de som rapporterar till bisnode
Inkomst
Utnyttjad av maxkredit
Underskott/överskott
Om du har egen firma
Om du är gift
Skuldsaldo
Historiskt skuldsaldo
Anmärkningar
Skuldsanering
Konkurs av bolag
Kreditbetyg (Baseras på en modifierat version av FICO credit med inrapporterade siffror från skatteverket).

De kreditupplysningar man ska undvika är de som riktar in sig till folk med betalningsanmärkningar. de påverkar betyget på bisnode/uc väldigt mycket. Även de banker som använder sig av kredittyp: högrisk krediter, borgen, från inkasso, kronofogde påverkar kreditbetyget rätt tungt.

Ibland kan ni märka att ex en kreditföfrågan som försvinner från en storbank inte ens påverkar betyget, medan om det försvinner en förfrågan från jämförelsesite så kan kreditbetyget gå ner någon procent. Försvinner en förfrågan från inkasso eller bank som riktar sig mot folk med betalningsanmärkningar kan betyget gå ner väldigt mycket. Hade en förfrågan en gång som försvann från bluestep för länge sen och betyget gick ner med 15% ungefär, medan nästa som försvann från en storbank påverkade inte betyget alls.

En annan bank kan inte se av vem en förfrågan är tagen. Men när kreditupplysnings tas/försvinner så är allt kopplat till inom vilken kategori förfrågan är gjord. Därför vissa får lån lättare med 15 upplysningar än en person med 5 upplysningar. Dom är tagna i olika kreditkategorier.

Gissningsvis dom förfrågningskategorier jag skrev i ovan inlägg och hur dom påverkar kreditbetyget:

- Blanco FF (påverkar lite)
- Samlingslån FF (påverkar lite mer)
- Kredit FF (påverkar lite)
- Hög Risk kredit FF (påverkar medel)
- Hög Risk Blanco FF (påverkar medel)
- Lån som riktar sig mot folk med anmärkningar (Påverkar mycket)
- SMS-lån (påverkar medel)
- Inkasso FF (påverkar kreditbetyg mycket)
- Bostad (påverkar lite)
- Billån (påverkar lite)
- Jämförelsesiter (lendo, advisa osv) med flera bolag och typer av lån/krediter (medel)
- Anmärkningar (påverkar mycket)
- Lån, tidigare kund (påverkar lite)

Beloppet man söker kan påverka rätt kraftigt med då man ibland läggs i en snäll kategori vid små belopp.

Ni förstår, när ni gör en upplysning kan det vara värt att tänka på inom vilken kreditkategori som upplysningen görs i baserat på vad ni söker för lån. Eftersom jag har tillgång till Soliditet (mot företag) så vet jag att olika kategorier påverkar betyget olika.

Precis som Bisnode skrev till Fina Stina " Vi skiljer på olika typer av frågor såsom låg- och högriskfrågor."

Senast ändrad:
@Terry_ @Fina Stina

Nej dom ser inte vart du är kund. Det skull bryta mot GDPR.
Dom ser heller inte om du tagit någon upplysning hos annat kreditupplysningsföretag.

Enda undantagsfallet är om långivaren tar upplysning hos både bisnode/uc och rapporterar till båda.

Det bankerna ser bland annat är:

Hur många lån/krediter du har i diverse kreditkategori som rapporterar till bisnode
Hur många förfrågningar du har i diverse kategori som rapporterar till bisnode
Ursprungsbelopp på skulderna som rapporterar till bisnode
Aktuell skuld till de som rapporterar till bisnode
Bostadsinnehav
Skuldränta av de som rapporterar till bisnode
Inkomst
Utnyttjad av maxkredit
Underskott/överskott
Om du har egen firma
Om du är gift
Skuldsaldo
Historiskt skuldsaldo
Anmärkningar
Skuldsanering
Konkurs av bolag
Kreditbetyg (Baseras på en modifierat version av FICO credit med inrapporterade siffror från skatteverket).

De kreditupplysningar man ska undvika är de som riktar in sig till folk med betalningsanmärkningar. de påverkar betyget på bisnode/uc väldigt mycket. Även de banker som använder sig av kredittyp: högrisk krediter, borgen, från inkasso, kronofogde påverkar kreditbetyget rätt tungt.

Ibland kan ni märka att ex en kreditföfrågan som försvinner från en storbank inte ens påverkar betyget, medan om det försvinner en förfrågan från jämförelsesite så kan kreditbetyget gå ner någon procent. Försvinner en förfrågan från inkasso eller bank som riktar sig mot folk med betalningsanmärkningar kan betyget gå ner väldigt mycket. Hade en förfrågan en gång som försvann från bluestep för länge sen och betyget gick ner med 15% ungefär, medan nästa som försvann från en storbank påverkade inte betyget alls.

En annan bank kan inte se av vem en förfrågan är tagen. Men när kreditupplysnings tas/försvinner så är allt kopplat till inom vilken kategori förfrågan är gjord. Därför vissa får lån lättare med 15 upplysningar än en person med 5 upplysningar. Dom är tagna i olika kreditkategorier.

Gissningsvis dom förfrågningskategorier jag skrev i ovan inlägg och hur dom påverkar kreditbetyget:

- Blanco FF (påverkar lite)
- Samlingslån FF (påverkar lite mer)
- Kredit FF (påverkar lite)
- Hög Risk kredit FF (påverkar medel)
- Hög Risk Blanco FF (påverkar medel)
- Lån som riktar sig mot folk med anmärkningar (Påverkar mycket)
- SMS-lån (påverkar medel)
- Inkasso FF (påverkar kreditbetyg mycket)
- Bostad (påverkar lite)
- Billån (påverkar lite)
- Jämförelsesiter (lendo, advisa osv) med flera bolag och typer av lån/krediter (medel)
- Anmärkningar (påverkar mycket)
- Lån, tidigare kund (påverkar lite)

Ni förstår, när ni gör en upplysning kan det vara värt att tänka på inom vilken kreditkategori som upplysningen görs i baserat på vad ni söker för lån. Eftersom jag har tillgång till Soliditet (mot företag) så vet jag att olika kategorier påverkar betyget olika.

Precis som Bisnode skrev till Fina Stina " Vi skiljer på olika typer av frågor såsom låg- och högriskfrågor."

Det e det jag menar, alltså ska man inte välja de bolag som använder Bisnode soliditet utan ist Bisnide business check då den sistnämnda verkar spegla Kreditbetyget på ”Min upplysning”. Fast det vet man inte förrän upplysningen kommer då det står ”vi tar bisnode, ej uc”. Man TROR man har ex 5 i kreditbetyg för det är det som man betalar för och ser på ”Min upplysning” men sen tar mer än hälften av kreditbolagen en annan sorts Bisnode och en helt onödig ff uppstår. Hade ”Min upplysning” varit korrekt hade man antagligen lugnat sig o avvaktat att ansöka.
Har stor lust o anmäla Bisnode för falsk marknadsföring eller nåt.

@LånaUtanPapper

Tack för ditt inlägg! Har en fundering angående nedan:
"En annan bank kan inte se av vem en förfrågan är tagen."
Om jag förstår det rätt så syns inte vem som gjort en bisnode-förfrågan för aktören som beställer en upplysning på mig?

Det kan väl inte stämma? De måste se FF när det syns på kopian man får?

Savelend (Loanstep) har den tuffare förfrågningen. Fick 2 i scoring där och 7 av en annan sida. Men fick ändå låna. Antar att det beror på att jag alltid betalat i tid och att det var en liten summa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp