Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bisnode rättar ej felaktig uppgift

Hon pluggar fortfarande på universitetet och även då hon jobbar extra, så räcker inte hennes inkomst till för att få köpa med abonnemang. Inget märkligt. Jag hjälper till när jag kan…

Tydligen är inte jag heller ensam om att Bisnode låter anmärkningen finnas kvar? Vet du verkligen om den är borta för dig mer än vad du ser själv när du tar en upplysning på dig själv, vill säga ?
Dun Bradstreet är Bisnode ?

Tog bredband en månad efter avslutad skuldsanering med Dun B som upplysning inga problem.
Min dotter har stått på mitt under saneringen

Ja jag vet. Tycker bara det är ”svårt” att säga…
Försökte ta över mitt tre mobil abonnemang men blev nekad oxå som tur va på datorn . Har bra kreditbetyg överallt men tydligen ligger det ändå kvar . Så vågar mig inte på att försöka ta över mitt internet abonnemang förrrän 27/5 då jag fick beviljad skuldsanering , trots att jag ska vara ”ren” sen 20/2

Försökte ta över mitt tre mobil abonnemang men blev nekad oxå som tur va på datorn . Har bra kreditbetyg överallt men tydligen ligger det ändå kvar . Så vågar mig inte på att försöka ta över mitt internet abonnemang förrrän 27/5 då jag fick beviljad skuldsanering , trots att jag ska vara ”ren” sen 20/2
Tre kör väl oxå Bisnode eller Dun & Bradstreet som dom nu heter?

Hej forumvänner. Hängt här länge men nu är det dags för ett första inlägg!

Avslutade för några veckor sedan min skuldsanering :-D

Nu är det bara så att Bisnode inte plockar bort sin markering om att jag står under skuldsanering. Har varit i kontakt med dem ett flertal tillfällen där kundtjänst också ser att den är avslutad men markeringen ligger kvar. De ska titta på ärendet men inget verkar hända.

Vet inte hur jag ska gå tillväga längre.Uppgifter om skuldsanering hos kreditupplysningsbolagen ska rensad 60 månader efter inledande vid beviljad sanering, vilket de andra verkar följa.

Kan man anmäla dem någonstans för oriktiga uppgifter? Finns det någon annan instans på Bisnode man kan ringa? Verkar lättare att passera ett nålsöga än Bisnodes kundtjänst. Eller är det helt enkelt så att de är så bedrövligt sega?

Någon med erfarenhet. Ska jag fortsätta tjata, eller kommer det att lösa sig, exempelvis så att de har specifika datum i månaden när de rensar kanske?

Hittade denna tråden lite sent nu, men det människor måste inse att bisnode/uc osv HÄMTAR uppgifterna någonstans ifrån.
Varifrån då? Vem är tjallaren? ;) Källan kan vara SKATTEVERKET, SPAR, bolagsverket, banker, kronofogden, tingsrätten, csn osv.

Det du gör är att:
1. identifiera den som rapporterar in uppgifterna till uc/bisnode.
2. sedan kan du använda dig av "rätten att bli glömd" och "begränsning av information" i lagen om GDPR. Du ska alltså antingen skicka 2 st brev, eller kombinera de två punkterna i ett och samma brev.
3. Sedan skickar du en "felaktig information/inaktuell information" till UC och ber de att uppdatera registret. Detta görs lämpligen en vecka efter att du skickat GDPR-breven.
Deras AI kommer då checka uppgifterna mot exempelvis kronofogdens digitala register, och kommer då antingen komma fram till att "Nej, här finns det ingen sådan människa" eller "Ja, detta stämmer ju, jag låter uppgifterna vara kvar." Typ så. Tanken är alltså att du ska bryta cirkeln mellan tjallaren och uc.

Till: MYNDIGHETEN (byts ut mot myndigheten)
[Din adress]
[Postnummer och Ort]
[Datum]

Ämne: Begäran om rätten att bli bortglömd
Hej,
Jag vill med detta brev begära att ni raderar samtliga personuppgifter som MYNDIGHET(byts ut mot aktuell myndighet) har lagrat om mig, i enlighet med min rätt att bli bortglömd enligt artikel 17 i Dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag ber er att snarast bekräfta mottagandet av denna begäran och att informera mig när mina personuppgifter har raderats.

Mina personuppgifter:
Namn: [Ditt namn]
Personnummer: [Ditt personnummer]

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
[Ditt namn]
[Din kontaktinformation]

och om du vill skicka begränsning av uppgifter (i detta fallet SPAR):

Till: Statens personadressregister (SPAR)
[Din adress]
[Postnummer och Ort]
[Datum]

Ämne: Begäran om begränsning av behandling av personuppgifter
Hej,
Jag vill med detta brev begära en begränsning av behandlingen av mina personuppgifter som finns registrerade hos SPAR, enligt artikel 18 i Dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag önskar att ni endast behandlar de uppgifter som är absolut nödvändiga och begränsar övrig användning, samt att ni informerar mig om vilka åtgärder ni vidtar i detta avseende.

Mina personuppgifter:
Namn: [Ditt namn]
Personnummer: [Ditt personnummer]

Jag uppskattar er hjälp med denna begäran och ser fram emot ert bekräftande svar.

Med vänlig hälsning,
[Ditt namn]
[Din kontaktinformation]

Jag vill också säga att detta BORDE fungera om ni vill bli av med kreditupplysningar också.
Tänk er att ni ansöker om kreditkort på icabanken, och detta blir nekat. Du är inte kund i banken, utan ville bara ha ett kreditkort. Men så du inte fick kreditkortet är du inte kund där. Men informationen du lämnat, är fortfarande där. Så vad gör du då?
Du skriver ett "rätten att bli glömd"- GDPRbrev till icabanken och ber att de raderar informationen om dig. Sen ber du uc radera kreditupplysningen efter någon vecka.
Så länge du går till KÄLLAN, och du kan få bort ALL information om dig, eller i vart fall begränsa informationen, så kan du få bort mycket från din uc..

Myndigheter har ofta en massa bestämmelser om att data ska vara kvar som trumfar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp