Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bisnode, 7 vs 8 i kreditbetyg

Hade 7 i kreditvärdighet hos Bisnode och fick nu meddelande av Tryggsam att min kreditvärdighet ändrats till 8 - God kreditvärdighet. So good so far. Men vad har jag för nytta av 7 resp 8?
När jag hade 7 så gjorde jag en ansökan om lån och på kopian står det 1 - kredit avrådes. Borde inte den som tar en upplysning få den information som jag får? Varför sänks det från 7 till 1 och dagen efter får jag t o m höjt till 8?

Så fungerar ju inte UC att man har betyget 2 hos UC och på förfrågan står det exempelvis 40!!! Det kan variera även där men inte som Bisnode att man går från 7 till 1 eller från 8 till 1.

Någon här på forumet som kan förklara logiken?

Jag förstår inte Bisnode heller. Jag gick från 8 anmärkningar, utmätning försök osv osv till nu endast ha 3 st kvar som går ut om 4 månader och har 1 avrådes fortfarande. Min Uc betyg är fan bättre än min Bisnode och Creditsafe och då har jag ändå 48k lån på uc också.

Kreditbetyget som står på mina sidor är gamla skalan som ingen eller i princip ingen använder längre.

Vill man veta sitt kreditbetyg så måste man ringa bisnode och fråga. Dom har 3 olika system, 2 av dom används knappt.
Därför är det värdelöst att betala för mitt kreditbetyg. Det som står på mina sidor är helt felaktigt. På kopian det står 1 - avrådes är det korrekta kreditbetyget tyvärr.

Så om man hamnar på 9 eller 10 så ha man ändå lägsta betyget...kredit avrådes?

Så om man hamnar på 9 eller 10 så ha man ändå lägsta betyget...kredit avrådes?
Ja, gamla kreditskalan är så skev. Förr i tiden kunde man få vilket lån som helst med bisnode upplysning. För 5-6 år sen frågade alla här vilka som tar bisnode.
Visseligen rapporterar inte majoriteten av bankerna till Bisnode. Men dom räknar baklänges, deklarerar du säg 120.000 i underskott räknar dom kallt med att du har typ 1 miljon i skulder.

Underskott, förfrågningar och inkomst har stor påverkan på nya kreditsystemet. Det tar inte gamla kreditskalan på Bisnode hänsyn till alls. Folk hade en 8a hos bisnode trots dålig inkomst, massivt överskott och många förfrågningar.
Detta kreditsystem står fortfarande på mina sidor, men betyder ingenting. Slantar/Pluskan/Extrakosing och frogtail var dom sista som jag vet använde gamla kreditskalan och dom är nerlagt nu. Möjligtvis att något bilföretag ännu kör gamla modellen på mina sidor vid leasing.

Men för 99% är det helt värdelöst att betala för mina sidor på bisnode. Man får fel kreditbetyg. Sen om man vill veta vad man har idag på den som är relevant så ringer man bara bisnode och frågar vad har jag för kreditbetyg.

Detta är också en av anledningarna till att det blivit så poppulärt att skriva ner underskott hos skatteverket månaden innan man söker lån. sen när det uppdateras hos Bisnode/Creditsafe söka det man vill ha och ändra tillbaka underskottet när man är beviljad utan att behöva betala tillbaka skatteskuld.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp