Binda eller rörligt?

Tja,

Vi har ju fått goda nyheter med räntesänkningar och flera på ingång. Mitt bolån på 3 månaders bindningstid löper ut nu sista September.

Rörliga ligger nu på 4,18% och har ett erbjudande på 3,11% på 2 år.

Överväger att binda på 2 år men vill bolla lite. För att jag ska komma ner i de nivåerna på rörligt så måste styrräntan ner mot 2%. Vilket typ är riksbankens beräkning att vi kommer hamna på September 2025. Därefter tror jag inte man kommer sänka räntan lägre än inflationsmålet i första hand.

Så om jag får den räntan redan nu känns ju det som ett bättre val? Även om räntan skulle gå lite lägre har jag ju ändå ”tjänat” in räntekostnader på vägen dit?

Känns det rimligt?

Tack på förhand

Du kan väl göra en mer detaljerad kalkyl om vad du tror du får betala med bägge utfallen.
Jag har personligen inte tänkt binda något nu.

Att binda innebär en trygghet, att veta vad kostnaden blir kommande åren. Vad det är värt beror på hur dina marginaler är idag.

Precis som du skriver tror jag att den nya normalräntan kommer vara ca 2 % för Riksbanken. Minusräntor och liknande tror jag aldrig vi får se igen, eller rättare sagt, chansen/risken för det är mycket låg.

Om du får 3,11 idag på 2 år så behöver ju den rörliga förenklat gå ner lika mycket under som den är över idag, för att snittet under perioden ska bli samma som den bundna. Och nej, jag tror inte vi kommer se rörliga räntor på ca 2 % inom denna period, så mitt råd är att nappa på det förslag du fått. Du betalar då mindre nu än den rörliga, men lite mer i slutet av perioden.

Men ja, gör en egen kalkyl och väg in värdet av att vara trygg med vad du kommer betala kommande år.

Eller så avvaktar du och kör rörlig 3-6 mån och kollar igen vad den bundna ligger på.
Vår bindningstid gick ut i slutet av augusti. Jag har valt rörlig ränta och kommer hålla koll på hur räntorna utvecklas och binda längre fram

Tack för bollning!

Enligt kalkylen tjänar jag i slutändan på att binda och dessutom får en lägre månadskostnad på ca 2000kr från tidigare kostnad.

Utgick från detta scenario för den rörliga:
Okt-decJan-marApr-junJul-sepOkt-sep(1 år)
0,04180,03680,03430,03180,0298

Eller så avvaktar du och kör rörlig 3-6 mån och kollar igen vad den bundna ligger på.
Vår bindningstid gick ut i slutet av augusti. Jag har valt rörlig ränta och kommer hålla koll på hur räntorna utvecklas och binda längre fram
Vet inte om jag valde att binda för tidigt nu, men ju mer den rörliga räntan närmar sig de bundna lånens ränta desto större risk att den bundna rör sig åt andra hållet resonerar jag.

Vet inte om jag valde att binda för tidigt nu, men ju mer den rörliga räntan närmar sig de bundna lånens ränta desto större risk att den bundna rör sig åt andra hållet resonerar jag.
Det är ju det, man vet aldrig i förväg. Kände samma osäkerhet när jag 2021 valde bundet på 3 år med 1,39%, kände att jag kanske inte borde gjort det.... Nu när jag har facit i hand är det klokaste jag gjort för vi berördes inte av de stigande räntorna förrän nu.
Du fick ändå en bra räntesats så det blir bra!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp