Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Billigare vardagsliv

Många av oss behöver spara in på det mesta i vardagen. Tänkte vi kunde ge varandra tips till ett billigare vardagsliv. Mitt tips är att gå till elever. Klippelever, restaurangskolor, byggskolor, VVS skolor etc.
Jag vet en i min bekantskapskrets som fått hjälp att bygga sitt hus av en klass som läser bygg.

Många av oss behöver spara in på det mesta i vardagen. Tänkte vi kunde ge varandra tips till ett billigare vardagsliv. Mitt tips är att gå till elever. Klippelever, restaurangskolor, byggskolor, VVS skolor etc.
Jag vet en i min bekantskapskrets som fått hjälp att bygga sitt hus av en klass som läser bygg.
Jag har fått tänkt om helt. Jag tror det viktiga är att fråga sig själv om "behöver jag verklien det här ". Jag försöker åka mindre bil, bakar mitt egna bröd, äter rester, använder mig av mat kasse vilket blir mindre besök i butik, djur och barn går alltid först. Säljer kläder på tradera, kollar förrådet vad som kan säljas. Avslutat alla kreditkort, tankar bara kontant numera. En bra tråd, hoppas på många tips

Jag har fått tänkt om helt. Jag tror det viktiga är att fråga sig själv om "behöver jag verklien det här ". Jag försöker åka mindre bil, bakar mitt egna bröd, äter rester, använder mig av mat kasse vilket blir mindre besök i butik, djur och barn går alltid först. Säljer kläder på tradera, kollar förrådet vad som kan säljas. Avslutat alla kreditkort, tankar bara kontant numera. En bra tråd, hoppas på många tips

Mycket bra. Den här världen hade mått bättre om alla tänkte så.

En av de första sakerna man bör göra när man på allvar bestämt sig för att leva billigare/ta sig ur lånekarusellen är att ta kontroll över sina utgifter. Stolpa upp alla återkommande utgifter, se vilka man kan göra något åt. Det kanske är läge att avsluta Netflix-prenumerationen, dagstidningen och det fasta telefonabonnemanget. Kanske kan man byta till ett billigare mobilabonnemang och elavtal. I vissa lägen kan vissa försäkringar också vara nödvändiga att säga upp (men behåll a-kassa och gärna facket).

Jag, och många med mig säkerligen, hade ingen koll alls på utgifterna när det var som värst. Att göra ett Excelark med alla utgifter och inkomster gav mig känslan av att "äga problemet", för även om jag gick back, eller med små marginaler skulle klara månaden kände jag att jag hade koll på läget, och kunde se att det faktiskt fanns saker man kunde göra något åt. Om matkostnaderna låg på 4000 en månad blev det en utmaning att få ner dem till 3000 månaden efter osv.

vi fick ner vår hem & bilförsäkring med över 500 kr/mån genom att byta bolag.
Bytte till en nyare bil som drar mindre bensin och dessutom kostar bilskatten numera bara 400 kr istället för 3200 kr!!! Det var alltid en mardröm i december när bilskatten skulle betalas!
Igår såg jag på sammanställningen från Ica att vi hittills i år sparat 5500 kr med rabatter och erbjudanden.
Har bundit bolånen på 3år och fick ner räntan en bra bit så nu betalar vi mindre i ränta plus att vi har börjat amortera med 500 kr/mån men ligger ändå på plus!

Många bäckar små!

Bröd är faktiskt en grej som jag tycker man kan spara ganska mycket pengar på genom att baka själv!

Kom på en grej till. Får inte utnyttjas för ofta. Det är att bjuda hem vänner och bekanta på knytkalas. Man lägger ner tid på dukning och kanske någon frågesport eller liknande. Står för dessert exempelvis. Sedan tar vännerna med sig resten och det blir alltid mat över som man själv och eller familjen kan äta sen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp