Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Billån, vilka långivare rekommenderas?

Vart ska man vända sig till när det kommer till billån? Vilka långivare rekommenderas?

Vill söka något uppåt 100k

Tack på förhand!

Enklast är väl att använda den handlaren har samarbete med.

Okej och då kan man eventuellt få lån för hela beloppet och slippa kontantinsatsen?

Tack för svaret

Okej och då kan man eventuellt få lån för hela beloppet och slippa kontantinsatsen?

Tack för svaret

Det är inte tillåtet att låna till hela eller heller förmedla kredit för resterande 20%

Från konsumentkreditlagen
Kontantinsats vid kreditköp
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.

Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren.

Privatleasing kräver ingen kontantinsats dock

Okej så om vi säger att jag får ett blancolån på 100k?

Får jag inte köpa en bil som kostar 90k-100k och betala hela bilen direkt med det? Låter ju väldigt konstigt i mina öron om jag inte kan betala hela bilen med det?

Har jag missförstått något?

Tar du ett blancolån kan du köpa vad du vill men ett lån via bilfirman måste du betala 20% ur egen ficka.

Då är det väl alltid bättre att ta ett blancolån för bilen?
Spontant.

Det är inte tillåtet att låna till hela eller heller förmedla kredit för resterande 20%

Från konsumentkreditlagen
Kontantinsats vid kreditköp
26 § Vid kreditköp av en vara ska säljaren ta ut en kontantinsats av köparen i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska motsvara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden föranleder annat.

Som kontantinsats anses inte betalning med medel som köparen får låna av säljaren eller av någon annan kreditgivare på grund av en överenskommelse mellan denne och säljaren.

Privatleasing kräver ingen kontantinsats dock

Olagligt eller inte så är det väldigt vanligt. Tex: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-ix35-2-0-crdi-r-4wd-automat-dragkrok-2603-11804900

Wasa Kredit har till och med en produkt de beskriver som "ett billån utan kontantinsats": https://www.wasakredit.se/direktlanet/billan/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp