J
Jacobs
Gäst
Poäng: 0
har 2.86 i risk just nu, men hade 3 maxade kreditkort i augusti månad vid uppdateringen. Har sagt upp ett kort och betalat av alla andra
Billånet gick igenom, tack för all hjälp
Billån är lätta att få, bilfirman tjänar pengar och blir det betalningsproblem går det snabbt att återta bilen.
Att dom tjänar stämmer oftast, dom får en kickback på sålt lån, ibland baserat på räntesatsen.
Att få iväg ett lån på 200k med 5% ränta ger en slant i kassan, 2% ger knappt något och lånen på 0.95 0.49 och 0.1 (som är de lägsta jag sett) kommer bilfirman få ge finansbolaget en liten peng för.
Återtagning går fort, om gäldenären samarbetar, då behöver inte ens kfm blandas in, men är det en som inte svarar i telefon och inte öppnar brev, alternativt struntar i innehållet tar det längre tid. Handläggningen hos kfm tar en stund och det är inte säkert man hittar bilen heller.
Det regleras i avtalet mellan finansbolaget och bilhandlaren vems problem det är.
OK, men som jag förstått det är det enklare att ta säg 500.000 kr i lån o köpa en ny/beg volvo än 500.000 o köpa en bostad.. i och med att det är helt andra regler med vräkning o tvångsförsäljning av bostad osv
en del folk skriver i trådar här som jag läst har t.o.m fått billån med pågågående löneutmätning... det hade aldrig funkat med bolån ?