- Meddelanden
- 31 503
- Mottagna reaktioner
- 16 520
- Poäng
- 11 977
Där tror jag dig när du säger att kronofogden är rätt snabba med , vid minsta oklarhet om ägarskapet, att beslagta ägodelar och hävda att det är en skenöverlåtelse. Det intressanta i detta är att när det väl gick ett sådant fall till HD(Högsta domstolen) så säger HD att bevisbördan ligger på Kronofogdemyndigheten.
Fast jag tvivlar på att särskilt många människor (och dess anhöriga, vänner) orkar gå till rätten eller ens förstår att de kan. De flesta förutsätter nog att myndigheten alltid har/får rätt. Det hela kompliceras naturligtvis av att vid samboförhållande faller bevisbördan på sambon enligt ett särskilt stycke i lagen.
Skenöverlåtelse kan (med all rätt) betraktas som bedrägeri. Jag tycker att det låter som ett sådant när jag läser Terrys post ovan.
Kf har bevisbördan i 4 17 och 4 19 2st.
Du får skriva hur mycket du vill det är okej. Jag behöver dock inte ditt medgivande för att utmäta på besittning, det brukar funka fint ändå, även när tredje man klagar ända upp till HD. Det tar lite längre tid och kostnaderna som dras av försäljningslikviden blir större.
Det är onekligen lite tråkigt när något värdefullt utmäts, processen drar ut på tiden och i slutändan blir det bara några tusen till skulderna, men tycker dom att beslutet är fel så får det såklart överklagas.
när du skickade styrkekramen
) och örhängen i ett bankfack som tillhör en man.