Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bil vid utmätning/skuldsanering

Ja jag startade tråden.
Och ja någon nämnde att bilar under ett visst värde inte mäts ut och att man kunde gå in på kronofogdens auktionstorg för att därmed just se det. MEN, där fanns det ju någon bil till ett värde av 10000, så där sprack ju det. Jag skrev att den inte var värd mycket mycket mer va??? Men jag vet ju inte hur fogden värderar bilar. Jag köpte en bil en gång för 2500 som jag sedan var med i en trafikolycka, där den andra parten var skyldig. Och jag fick tillbaka 10000 på försäkringen, så där var det ju även en del skilda meningar på värdet av bilen.
Kallar du mig oärlig??? För att jag en gång för alla verkligen försöker göra så att jag aldrig mer ska hamna i spelhelvetet?? Räcker väl med att mitt liv varit förstört senaste 15 åren och jag kommer inte på långa vägar kunna leva ett normalt liv närmsta 10-15 åren. Så förstår inte vad du är ute efter. Men vet du vad, jsg har många gånger i livet tänkt på självmord. Mer var och varanann dag faktiskt, även några självmordsförsök. Så för din skull kan jag då ta och hoppa framför ett tåg så slipper du såna ”oärliga” människor som mig här i livet.

Ja jag startade tråden.
Och ja någon nämnde att bilar under ett visst värde inte mäts ut och att man kunde gå in på kronofogdens auktionstorg för att därmed just se det. MEN, där fanns det ju någon bil till ett värde av 10000, så där sprack ju det. Jag skrev att den inte var värd mycket mycket mer va??? Men jag vet ju inte hur fogden värderar bilar. Jag köpte en bil en gång för 2500 som jag sedan var med i en trafikolycka, där den andra parten var skyldig. Och jag fick tillbaka 10000 på försäkringen, så där var det ju även en del skilda meningar på värdet av bilen.
Kallar du mig oärlig??? För att jag en gång för alla verkligen försöker göra så att jag aldrig mer ska hamna i spelhelvetet?? Räcker väl med att mitt liv varit förstört senaste 15 åren och jag kommer inte på långa vägar kunna leva ett normalt liv närmsta 10-15 åren. Så förstår inte vad du är ute efter. Men vet du vad, jsg har många gånger i livet tänkt på självmord. Mer var och varanann dag faktiskt, även några självmordsförsök. Så för din skull kan jag då ta och hoppa framför ett tåg så slipper du såna ”oärliga” människor som mig här i livet.

...men snälla Du, lägg av ! Jag har väll aldrig velat att Du ska begå självmord heller... :( Vi sitter alla ”i samma båt” med skulder. Även då uppkomsten av dessa kan vara olika :oops:
...men det har ju flertalet ggr påtalats i tråden att det inte hjälper att skriva över bilen på någon annan, för den kan likväl utmätas... :oops:

Under 28k ungefär kan endast utmätas om dom inte behövs för att ta sig till och från arbete.
En bil för 8k kommer inte ge något överskott vid försäljning, pengarna skulle gå till bärgarkostnader och uppställningskostnader.
Jag skulle högst troligt inte utmäta den eller ens åka och titta på den. Skulle vara sysselsatt konstant med bara det om jag skulle åka runt och kolla på bilar i 5-10k klassen.
Om alla sådana bilar utmättes jämt skulle det nog bli flera hundra i månaden på auktionstorget.

Den för 10 på torget kan man ju trott hade högre värde initialt och man sedan dykt på något fel på den som får värdet att rasa.

Skrev och frågade kronofogden, här är svaret:
Kronofogden utmäter tillgångar för den som har skulder. Äger arbetsgivaren bilen/datorn, då tillhör dessa arbetsgivaren och kan inte utmätas för någon annan.

Om jag förstår din fråga rätt ?
Man lånar ut sin bil som är utmätt till någon annan, denna annan har skulder? Kan kronofogden beslagta bilen för denna annan för hens skulder?
Kronofogden utmäter inte tredje parts bil för någon annans skulder.

Det handlar väl om den såkallade besittningsrätten, problematiken uppstår antar jag om jag har utmätning men köper en svindyr bil för säg 200K och sen bara skriver över den på tjejen säger vi.
Skulle jag använda den 1 gång per år är det en sak men om det är jag som är bilens huvudsaklige förare kan dom nog ta den även om den är registrerad på 3e part.

Vi betalar våra tjänstebilar kontant, så det kanske är en väg ut ur skuldträsket, KFM tar min firmabil och min skuld till KFM sjunker, jag blir skyldig företaget pengar men till en rimlig ränta :) skämt åsido så tror jag att det vill mycket till att Polisen vid en kontroll kollar alla personer mot KFM's register.

Andras bilar kan inte utmätas nej.
Det kan dock vara så att en bil bedöms vara gäldenärens även om något annat står i bilregistret, och eftersom det är gäldenärens bil kan den då utmätas.

Andras bilar kan inte utmätas nej.
Det kan dock vara så att en bil bedöms vara gäldenärens även om något annat står i bilregistret, och eftersom det är gäldenärens bil kan den då utmätas.

...men nu får Du igång mig igen... suck ! :cool: Kommer jag tryggt kunna låna min systers bil vid behov i framtiden när mitt eget leasing bils avtal upphör...? Hur gör Ni bedömningen om vad som anses vara mitt eller min systers?
Nu tror jag precis som Lize att polisen inte kollar mot KF när dom stannar en "vanlig" bilist för kontroll alternativt för någon "ringa" trafikförseelse... Gudarna ska veta att jag har blivit stoppad många ggr pga fortkörning, men jag kan inte erinra mig att några kontroller mer än körkoretet gjordes...
Här i Malmö står det dock ofta i tidningen om att så fort polisen stoppar kriminella på våra vägar, så sker kontroll med KF och ofta så tas bilar, smycken och kontanter direkt på pats...men det är ju en viss skillnad. Oftast så punktmarkeras dessa kriminella...
Själv tror inte jag att jag kommer punkt markeras varken av polisen eller KF... :D:p:D

Vi betalar våra tjänstebilar kontant, så det kanske är en väg ut ur skuldträsket, KFM tar min firmabil och min skuld till KFM sjunker, jag blir skyldig företaget pengar men till en rimlig ränta :) skämt åsido så tror jag att det vill mycket till att Polisen vid en kontroll kollar alla personer mot KFM's register.

Fast jag undrar verkligen om Din arbetsgivare hade blivit särdeles glad över ett sådant tillvägagångssätt...eller? :D

...men nu får Du igång mig igen... suck ! :cool: Kommer jag tryggt kunna låna min systers bil vid behov i framtiden när mitt eget leasing bils avtal upphör...? Hur gör Ni bedömningen om vad som anses vara mitt eller min systers?
Nu tror jag precis som Lize att polisen inte kollar mot KF när dom stannar en "vanlig" bilist för kontroll alternativt för någon "ringa" trafikförseelse... Gudarna ska veta att jag har blivit stoppad många ggr pga fortkörning, men jag kan inte erinra mig att några kontroller mer än körkoretet gjordes...
Här i Malmö står det dock ofta i tidningen om att så fort polisen stoppar kriminella på våra vägar, så sker kontroll med KF och ofta så tas bilar, smycken och kontanter direkt på pats...men det är ju en viss skillnad. Oftast så punktmarkeras dessa kriminella...
Själv tror inte jag att jag kommer punkt markeras varken av polisen eller KF... :D:p:D

Då svarar jag med styrkekram. :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp