Mycket som är väldigt oklart och ”luddigt” som har med kronofogden att göra tycker ja.
Aldrig några raka besked.
Om man har ett jobb där man får tjänstebil/förmånsbil, där man i första hand använder bilen inom jobbet men får även använda den privat.
Kan Kronofogden ta den bilen?
Bör dom väl inte kunna göra då det inte ens skulle stå på mig.
Men man blir ju osäker när nån säger att fogden kan ta en bil som man fått låna för att åka och handla...
Är som regel leasingbil och dom går inte utmäta som regel, kan bero på.hur leasingavtalet är utformat.
Att "den inte ens står på mig" är som jag vet inte hur många jag sagt att det inte innebär att fordonet är fredat.
Läs denna tråd så har jag redan förklarat det en gång. I andra trådar säkert minst 5 ggr till.

Tycker det är rätt stor skillnad på att ha ett jobb där man är beroende av bil och får ha tjänstebil som står på företaget än att låna en bil av en nära släkting för att ta sig från a-ö osv.Är som regel leasingbil och dom går inte utmäta som regel, kan bero på.hur leasingavtalet är utformat.
Att "den inte ens står på mig" är som jag vet inte hur många jag sagt att det inte innebär att fordonet är fredat.
Läs denna tråd så har jag redan förklarat det en gång. I andra trådar säkert minst 5 ggr till.
Tycker det är rätt stor skillnad på att ha ett jobb där man är beroende av bil och får ha tjänstebil som står på företaget än att låna en bil av en nära släkting för att ta sig från a-ö osv.
Lite OT, men en tjänstebil är på skattmasarnas språk vanligen en bil som man bara använder i tjänsten (till exempel en rörmokare som åker runt i en skåpbil som det står Nisses Rör AB på), och den är därmed inte att betrakta som en beskattningsbar förmån. Får man använda bilen även när man inte jobbar så är det en förmånsbil.
Ur Kronofogdens synvinkel så är det väl mest intressant vem som använder bilen. Det finns alldeles säkert arbetsgivare som inte skulle vilja låna ut en bil som ägs av företaget till en anställd med skulder hos Kronofogden. Lite självbevarelsedrift skadar inte.