Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur går jag tillväga för att söka skuldsanering ?gör jag det själv eller med en budget rådgivare ?

Det går utmärkt att göra det själv, men jag skulle rekommendera att ta hjälp av en skuld och budget rådgivare, då kommer de bli rätt från början samt att dem har bättre koll på helheten, oftast.

Sen slipper man göra jobbet själv, kan va jobbigt med alla olika räntesatser osv, de enda man behöver göra är att ge dem all information om lånen.

Det går utmärkt att göra det själv, men jag skulle rekommendera att ta hjälp av en skuld och budget rådgivare, då kommer de bli rätt från början samt att dem har bättre koll på helheten, oftast.

Sen slipper man göra jobbet själv, kan va jobbigt med alla olika räntesatser osv, de enda man behöver göra är att ge dem all information om lånen.
Fr o m 1/11 så är det mycket lättare att ansöka själv eftersom man inte måste vara så detaljerad beträffande skulderna, det ligger mer ansvar på långivarna att uppge rätt skuld och ränta.

Läs mer
https://www.kronofogden.se/51471.html

För att få en uppfattning vad som krävs för att ansöka så kan man kolla på blanketten för skuldsanering, man kan både ansöka skriftligt och elektroniskt.

https://www.kronofogden.se/46406.html

Senast ändrad:
Hej kära gott folk tänkte komma in här medans ni ändå är på gång.
Har en liten fråga nämligen :

Jag tänkte ta ett lån hos ferrautm på 6000 kr, jag har tidigare tagit ett lån hos dem på samma belopp utan ränta. min fråga lyder som såhär:
så om vi säger att det amorteras 90 kr per månad UNGEFÄR, och jag bestämmer mig för att betala av hela lånet efter 4 månader, 4 gånger 90 = 360, betalar jag då 5640 för att stänga lånet på ett ungefär eller tillkommer det extra kostnader.

Trög Fråga jag vet.
tacksam för svar!

Du kan göra det själv nu för tiden via mobilt BankID på Kronofogdens hemsida. Sätt dig och maila alla långivare som du har och få uppgifter och sedan är det bara att ansöka och vänta...

Kanske bättre om jag kontaktar skuld rådgivare o ber om hjälp ?..men är väl lång väntetid innan man får komma dit ?

Hej
Detta har varit mitt mål detta har varit mitt mantra, mitt dagliga grubbleri, mina böner till universum min största hopp och polstjärna.
Jag lyckades, jag fick skriva i den här tråden! Shit alltså.

Jag är beviljad skuldsanering jag skriver det igen för att smaka och sluka hela meningen jag är beviljad skuldsanering!!!!

Jag är på gränsen till euforisk.

Kanske säger jag detta i lyckorus nu men är det någon som vill ha tips och råd angående skuldsanering så är det bara att konversera mig här privat eller i tråden.

Saker ordnar ju sig faktiskt ibland WOW
Vill börja med att gratulera, vilken underbar känsla det måste vara . Jag hade idag möte med min skuldradgivare för att påbörja ansökan till skuld sanering. Enligt uträkning skulle jag blir skuldfri inom drygt sju år utan sanering med skulde på över 800000. Jag undrar hur din situation ser ut lite, tänkte om det finns en chans för mig att bli beviljad trots att tiden för återbetalning inte blir så stor? Har dock svårt att tro på den uträkningen att det bara tar sju år att betala så stort belopp med ca 14000 i utmätning. Vad fick du för belopp och hur stora skulder har du? Hur lång tid från ansökan till beviljat tog det? Om du vill svara förståss . Tack på förhand i så fall

Vill börja med att gratulera, vilken underbar känsla det måste vara . Jag hade idag möte med min skuldradgivare för att påbörja ansökan till skuld sanering. Enligt uträkning skulle jag blir skuldfri inom drygt sju år utan sanering med skulde på över 800000. Jag undrar hur din situation ser ut lite, tänkte om det finns en chans för mig att bli beviljad trots att tiden för återbetalning inte blir så stor? Har dock svårt att tro på den uträkningen att det bara tar sju år att betala så stort belopp med ca 14000 i utmätning. Vad fick du för belopp och hur stora skulder har du? Hur lång tid från ansökan till beviljat tog det? Om du vill svara förståss . Tack på förhand i så fall

Tror inte det har ändrats så mycket gällande "du ska inte kunna betala dina skulder på avsevärd tid, dvs ca 15 år. Om det är så mycket som 14000 de drar varje månad och du inte drar på dig fler skulder under tiden, så stämmer det nog att du skulle bli skuldfri på de åren, inkl den ränteökning som blir. Tycker dock du ändå ska söka, de kanske anser att det belopp du idag betalar varje månad är alldeles för högt och att du därmed inte anses kunna betala dina skulder under denna tid. Både jag och min man har skuldsanering sedan ett år tillbaka. Min man hade utmätning där de drog allt över en viss summa, det kunde variera från ca 1300 - 5000, vid beviljad skuldsanering skulle han betala 0 kr i 5 år. På mig kunde ingen utmätning göras men i skuldsaneringsbeslutet skulle jag betala 1295 kr/mån i 5 år, så det är inte alltid de bedömer samma som vid utmätning.

Tack för gratulationen. Jag tror det är som Zippi säger att man tänker 15 år cirka. När jag hade löneutmätning låg jag på 10500 så 14000 låter ganska mycket. Jag hade runt dig i skulder cirka 900.000 när jag lämnade in min ansökan men med räntor etc räknades det upp till över miljonen.
Jag tycker du ska ansöka till KF kommunens skuldrådgivare kan ha svårt för att få rätt på alla räntor. Glöm inte ditt brev som beskriver din specifika situation och till sist STORT lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp