Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betyg/tips till väns ekonomi

Min vän och jag har olika syn på hans ekonomiska situation. Därför tänker jag att ni ekonomiskt medvetna och erfarna kan få betygsätta hans ekonomi utifrån era egna premisser och betygsskalor.

Ålder
32

Lån
140.000 SEK (studielån)

Tillgångar
500.000 SEK i aktier
140.000 SEK sparkonto
Lösöre, inget utöver det vanliga

Månadsinkomst
I snitt 75.000 SEK brutto

Boende+bil
Hyresrätt
Tjänstebil via jobb

Utgifter (Hyra, bensin, lån, mat, räkningar, nöje)
Drygt 20.000 SEK

Haha, du har en väldigt god ekonomisk situation om man jämför med många här på detta forum.
Det ända som man kanske kan anmärka på är utgifterna?. Men annars så ser det väldigt ljust ut.

Min vän och jag har olika syn på hans ekonomiska situation. Därför tänker jag att ni ekonomiskt medvetna och erfarna kan få betygsätta hans ekonomi utifrån era egna premisser och betygsskalor.

Ålder
32

Lån
140.000 SEK (studielån)

Tillgångar
500.000 SEK i aktier
140.000 SEK sparkonto

Månadsinkomst

Boende+bil
Hyresrätt
Tjänstebil via jobb

Härinne kämpar de flesta med dålig ekonomi så vad tänker du att nån ska tycka om denna ekonomin? Blir ju nästan provocerad.

Med den lönen hade jag bytt ut hyresrätt mot bostadsrätt.

Utöver det helt rätt i 32 års ålder att ha en buffert, men stor del exponerat mot aktiemarknaden också då det finns gott om tid oavsett vad som händer.

Bara vända lite på ordningen:

1. Bostadsrätt först
2. Sparkontot sen (ha buffert för 2-3 månader där)
3. När bostadsrätten är köpt och det finns på sparkonot - då börja långsiktigt investera på börsen i fonder och aktier

Om CSN är det enda lånet (och sen bostadslån) så hade jag inte fokuserat att amortera extra på CSN. Då personen inte verkar ha några ekonomiska problem så finns det väldigt liten vinning i att amortera på CSN.
Speciellt om inkomsten är långvarigt stabil och kommer med expertis från ingenjör/läkare eller liknande på universitet.

Betygsätt? Jag tänker 5.

Ålder
32

Lån
140.000 SEK (studielån)

Tillgångar
500.000 SEK i aktier
140.000 SEK sparkonto

Månadsinkomst

Boende+bil
Hyresrätt
Tjänstebil via jobb

Drygt 20.000 SEK
Fel forum!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp