Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betalningskrav under skuldsanering

Jag har skuldsanering sedan 2021. Inledande i maj o beslutad i september. Idag fick jag ett betalningskrav på en skuld om 23500:-. Skulden är gammal, funnits sen 2014. Förstått att den då ska ”ingå” i skuldsanering även om den inte ingår… Vad gör jag nu? Har lätt panik. Sköter mina inbetalningar till kf.varje månad o börjat se ljust på framtiden . Nu kom den gamla ångesten tillbaka..::

Jag har skuldsanering sedan 2021. Inledande i maj o beslutad i september. Idag fick jag ett betalningskrav på en skuld om 23500:-. Skulden är gammal, funnits sen 2014. Förstått att den då ska ”ingå” i skuldsanering även om den inte ingår… Vad gör jag nu? Har lätt panik. Sköter mina inbetalningar till kf.varje månad o börjat se ljust på framtiden . Nu kom den gamla ångesten tillbaka..::
Skriv att du har sanering. Har fem missat att rapportera får dem skylla sig själva. Dem kan inget göra då vad dem än säger

Jag hade skickat ett mail till dom, något liknande detta.

Rubrik på mailet: Felaktigt betalkrav trots skuldsanering (Se bifogat beslut)

Hej Axactor,

Namn:
Personnummer:
OCR Nummer på betalkrav:

Jag såg att jag har fått en betalkrav från er gällande en gammal skuld från 2014 på: 23.500
Här har det skett ett missförsånd. Det är nämligen så att jag har haft beslutad skuldsanering i över 2 år, sedan September 2021.

Har pratat med Kronofogden om betalkravet och hon förklarade (som jag misstänkte) att i en skuldsanering så ska samtliga skulder ingå, men det händer tydligen ibland att någon missar att rapportera in detta och att det då kan bli lite fel.

Vilket hon trodde ska ha skett i detta fall och därför så sa hon att jag måste meddela er att denna skuld i betalkravet ska strykas. KFM var tydlig med att jag inte får betala något på detta. Då begår jag ett brott som heter gynnande av borgenär, det vill jag absolut inte göra.

Jag bifogar beslutet om skuldsanering i detta mail och handläggaren på KFM sa att om ni önskar någon annat dokumentation så kan ni kontakta dom.

Hoppas att det går att lösa snabbt och smidigt så att denna skuld försvinner från mitt namn, då det är tanken med skuldsanering.
Jag skulle vara tacksam om ni kan återkomma med bekräftelse också om att ärendet är löst och att skulden/betalkravet är borta.

Ber om ursäkt för besväret och önskar en trevlig fortsättning!

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternaamn

Senast ändrad:
Får man fråga vem som skickade kravet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp