Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalningsfrimånad December, skuldsanering?

Hej,

Har en liten rörig fråga som ni kanske kan svara på. Jag har en anhörig som fick beslut om inledande skuldsanering 20december och lönen utmättes den 22 december. Borde inte december vara en så kallas betalningsfri månad? Dock är "första" betalningsmånaden för själva skuldsaneringen i Januari.

Så har det gått rätt till eller skulle december vart en betalningsfri månad?

Mvh

Hej,

Har en liten rörig fråga som ni kanske kan svara på. Jag har en anhörig som fick beslut om inledande skuldsanering 20december och lönen utmättes den 22 december. Borde inte december vara en så kallas betalningsfri månad? Dock är "första" betalningsmånaden för själva skuldsaneringen i Januari.

Mvh
Mig veterligen får man betalningslättnader kring december efter första året då det är sammantaget tio betalningstillfällen per år. Har själv aldrig haft skuldsanering men av trådarna här att döma är det så det går till.

Hej,

Mvh
Man börjar alltid betala månaden efter att man fått beslut om inledande skuldsanering oavsett om månaden man får beskedet är betalningsfri eller inte så din anhörige omfattas ännu inte av betalningsfri månad mht till det jag skrev först. Dock så skall utmätningen stoppas då man blir beviljad inledande skuldsanering så det kan vara så att din anhörige får tillbaka det som dragits, men detta skall jag låta vara osagt. Be denne kolla med KF.
Om din anhörige hade fått beslut i november så skulle första betalning skett i december, men eftersom december är betalningsfri så ha denne omfattats av betalningsfri månad.

Senast ändrad:
Mig veterligen får man betalningslättnader kring december efter första året då det är sammantaget tio betalningstillfällen per år. Har själv aldrig haft skuldsanering men av trådarna här att döma är det så det går till.
När man har inledande eller beviljad skuldsanering har man betalningsfri månad i juni samt december. Det behöver inte ha gått ett år av saneringen som jag tolkar din text utan man omfattas av dessa regler direkt. I fallet ovan så är skillnaden att beslutet är att betalning skall börja ske i januari varför december inte räknas denna gång. Hade vederbörande fått beslut i november att start av betalning skall ske i december hade december varit betalningsfri.

All verkställighet skall avbrytas vid inledande skuldsanering.
Att det blir ett glapp med anledning av papperspost och att lönen redan var gjord är väl vad som stökar till det.
Sånt händer även vid ändringsbeslut och vid upphävande.
Kronofogden utmäter inga pengar på konto vid löneutmätning, de meddelar inkomstkällan ett beslut som sedan inkomstkällan ska följa.

Att det blir ett glapp med anledning av papperspost och att lönen redan var gjord är väl vad som stökar till det.
Kronofogden utmäter inga pengar på konto vid löneutmätning, de meddelar inkomstkällan ett beslut som sedan inkomstkällan ska följa.
Angående det sista så stämmer det, dock är det ju så att om det dragits felaktigt av någon anledning så är det en den enskilde som får tillbaka pengarna, inte arbetsgivaren.

Angående det sista så stämmer det, dock är det ju så att om det dragits felaktigt av någon anledning så är det en den enskilde som får tillbaka pengarna, inte arbetsgivaren.
Korrekt, men det är ju den enskildes pengar från början, men i och med beslutet så har någon annan förmånsrätt till en viss del av lönen.

Detta brev har min anhörig också fått, att löneutmätningen skall stoppas. Sedan drogs pengarna från lönen ändå. Eftersom det var så tätt på dagarna fanns det ej tid till lönekontoret att ändra utmätningen. Då borde väll min anhörig ha "rätt" till beloppet som utmättes på lönen? Eftersom enl kronofogden hade all verkställighet blivit stoppad för att sedan få lönen utmätt en dag senare.

Senast ändrad:
Händer i andra riktningen med, att ett beslut om löneutmätning kommer arbetsgivaren tillhanda efter lönekörningen...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp