Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betalningsföreläggande gällande skuld som borde ha ingått i skuldsanering

Hej,
Jag har beslut om skuldsanering, beslutet har vunnit laga kraft sedan i höstas. För en vecka sedan fick jag ett brev i Kivra från Kronofogden, nästan så att hjärtat stannade.
Det är Creditstar, jag måste ha missat dem när jag skicka in lista över skulder till KFM. De har inte överklagat, hört av sig innan eller på något sätt visat intresse över detta.
Jag har försökt få tag i dem, både telefonledes och flertalet e-postmeddelanden. Jag har t.om skickat brev till deras adress att kontakta undertecknad.
Skulden uppstod innan inledande, över ett år innan dess. Ska jag bara bestrida ärendet hos KFM med ovan förklaring eller vad händer nu? Jag får ju inte heller betala på skulden med risk för att gynna någon borgenär.
Om jag bestrider så finns väl en risk att ärendet går till tingsrätt? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga här.

Min förståelse är att alla skulder som uppkom innan beslut om skuldsanering, ingår i ens skuldsanering. Företag/bolag/privatpersoner som inte inkommer med uppgifter, godkänner eller överklagar får inte sin del av skuldsaneringen, men räknas ändå med (men får inga pengar och kan inte göra något åt skulden i efterhand).
Jag tänker att det är enklast att ringa till kfm och rådfråga. Min gissning är att Creditstar inte kan göra så mycket i nuläget, eventuellt att ärendet ligger vilande tills dess att skuldsaneringen är klar.

Hej,
Jag har beslut om skuldsanering, beslutet har vunnit laga kraft sedan i höstas. För en vecka sedan fick jag ett brev i Kivra från Kronofogden, nästan så att hjärtat stannade.
Det är Creditstar, jag måste ha missat dem när jag skicka in lista över skulder till KFM. De har inte överklagat, hört av sig innan eller på något sätt visat intresse över detta.
Jag har försökt få tag i dem, både telefonledes och flertalet e-postmeddelanden. Jag har t.om skickat brev till deras adress att kontakta undertecknad.
Skulden uppstod innan inledande, över ett år innan dess. Ska jag bara bestrida ärendet hos KFM med ovan förklaring eller vad händer nu? Jag får ju inte heller betala på skulden med risk för att gynna någon borgenär.
Om jag bestrider så finns väl en risk att ärendet går till tingsrätt? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga här.
Alla skulder som uppkommit innan datum för inledande skuldsanering ingår i saneringen.
Maila dom och meddela att du har skuldsanering sedan 23-xx-xx.
Kontakta KF och prata med dom om ärendet.

Jag har pratat med handläggare på KFM och jag har idag formellt invänt mot kravet med hänvisning till skuldsaneringslagen. Jag är dock livrädd för att det ska gå till domstol och att jag såldes av någon grund blir av med skuldsaneringen. Är risken höga för det?
Vill inte heller ha något i Lexbase, det är väl en risk här?

Jag har pratat med handläggare på KFM och jag har idag formellt invänt mot kravet med hänvisning till skuldsaneringslagen. Jag är dock livrädd för att det ska gå till domstol och att jag såldes av någon grund blir av med skuldsaneringen. Är risken höga för det?
Vill inte heller ha något i Lexbase, det är väl en risk här?
Nej det är helt lungt. Skulden kom innan saneringen att dem har missat att skicka in att du har skuld till dem är helt och hållet på dem. Dem kan inte göra ngt nu:)

Deras skuld blir prekluderad, ingår men får inga pengar, tråkigt för dom.

Har sett ett fall där en skuldsanering upphävdes i liknande situation, några år sedan, en skuld man inte tagit med. Vet inte vilken grund det blir på, lämnat oriktiga uppgifter kanske. Men det är inte normala gången.

Officiellt bestridit ärendet idag - nu återstår att se om jag får infinna mig i tingsrätten eller inte. Stress

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp