Betalningsanmärkning, gård som pant eller låna som företag, etc?

Vem skrevs gåvobrev från?

Och hur reagerade panthavande bank över att deras säkerhet bytte ägare?

Från min morfar (min mormor gick bort, så då var han ensam ägare, problem var att bodelningen tog längre tid en den borde ha gjort, så vi hade egentligen kunnat undvika kronofogde skuld annars.) till mig och panthavande banken sa inte något.

Ok. Ni märker väl om det blir en brottsanmälan där senare.

Tycker det verkar bra rörigt. Jag tror inte ni får lån på era förutsättningar

Hur mycket i skulder ligger hos kronofogden? Det gäller att hitta minsta motståndets väg, om det vi optimerar för är att behålla gården? Och vilken skön bank låter en 85 år gammal man ha 400-500 k i blancolån....

Ok. Ni märker väl om det blir en brottsanmälan där senare.

Tycker det verkar bra rörigt. Jag tror inte ni får lån på era förutsättningar
Är det brottsligt? Som jag förstått det så kvarstår (självklart) "panträtten" i fastigheten, trots att den bytt ägare?

Är det brottsligt? Som jag förstått det så kvarstår (självklart) "panträtten" i fastigheten, trots att den bytt ägare?

Att ge bort egendom av värde när man är skuldsatt vilket han verkar vara pga löneutmätning kan absolut vara brottsligt.
Oredlighet mot borgenär.
Beroende på morfars skuldmängd utöver bolånet och vad gården är värd kan det vara ganska allvarligt brott.

Panträtten kvarstår. Det stämmer.

Vet inte exakt vad du menar Insatt, men det finns 6st inteckningar på totalt 1 088 000kr men det ät totalt 271 000kr kvar att betala på gården.

Vet inte om 500k är dyrt för en knäprotes men det var mycket komplikation med operationen efter det att sjukvården hade förstör hela benet i princip. Fanns bara en expert i hela landet som var villig att operera och det var på en klinik mitt emot Globen i Stockholm på en privatklinik. Bl.a annat risker tack vare livslång behandling med blodförtunnande också efter det att dom hade upptäckt blodproppen som gick hela vägen från knäskålen och upp till någon cm ifrån lungan, vara nära att hon skulle dö, var in och ut på sjukhuset i ett halvår innan dom bestämde sig för att kolla efter blodpropp.
Pantbreven har ett värde i sig i den del de är obelånade.
De går att ställa som säkerhet för att få lån.

Förstår jag det rätt att ni har totalt 2,5 i skulder varav din del är 800k och har ett värde i fastigheten på 7,3?

Känner du inte någon som vill tjäna lite pengar? Som har en spotstyver att leka med?

Denne köper fastigheten av er, ni skriver kontrakt att "till detta datum har ni chans att köpa tillbaka fastigheten till överenskommet pris (rimligen 1,5-2% ökning per år), därefter får den säljas till vem ägaren vill"

Ni hyr sen fastigheten av köparen under tiden för överenskommet belopp, betalar av alla era skulder, spar minst till handpenning, sliter på tills ni är berättigad lån, köper sen tillbaka.

Köparen tjänar sig en hacka på hyresbeloppet (kanske 15k i mån), 1,5-2% på fastigheten om det är ni som köper tillbaka.

Har ni inte fullgjort era åtaganden inom kanske 6år och inte kan köpa tillbaka. Då har denne tjänat 180k om året i 6år och förhoppningsvis en bra värdeökning på fastigheten och får sen ta ställning om vad som händer med släkt gården han just fått ensamrätt till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp