Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betalar man ränta på extra amortering?

En dum fråga kanske men jag har ett privatlån på 121 000

betalar 3700 varje månad enligt avbetalningsplanen.

säg att jag vill amortera extra med 2000 i månaden. Amorterar man 2000 då alltså helt räntefritt? Eller måste man betala ränta på extra amorteringen också?

isåfall om så är fallet är det inte bättre spara en hög med pengar, byta bank (med samma eller lägre ränta såklart) sen låna mindre då man betalat extra med ”den högen man hade sparat” räntefritt om ni förstår..

Frågan är lite tokigt ställt men nej du betalar ingen ränta på det, så kan man säga

Så om lånet tex ligger på 121 000 idag och jag betalar 3700 enligt planen i slutet på juli. Och kostnaden går då ner till säg 118 500

sen efter en vecka vill jag göra en extra inbetalning på 2000. Då sänks hela lånet direkt till 116 500 eller?

Så nästa gång jag är jävligt nära på att köpa en pizza för en hundralapp, men kör förbi och åker hem och äter istället så kan man ju amortera den hundralappen direkt. Laddade ner anyfin appen och det ser jävligt smidigt ut! Och peppande till max!

så kan man ju göra med allt man är nära på att köpa men låter bli! Varför har man inte tänkt på det förut?? Då har man bara betalat enligt planen

Så om lånet tex ligger på 121 000 idag och jag betalar 3700 enligt planen i slutet på juli. Och kostnaden går då ner till säg 118 500

sen efter en vecka vill jag göra en extra inbetalning på 2000. Då sänks hela lånet direkt till 116 500 eller?
Precis så, och från den dagen beräknas räntan på 116500

Precis så, och från den dagen beräknas räntan på 116500
Men gud varför har ingen sagt att det funkar så. Nu jävlar ska varenda hundralapp som går in! Men efter ett tag stämmer ju inte återbetalningstiden längre. Men sånt ändras automatiskt då? Och även räntekostnader ändras automatiskt månad för månad med extra amorteringar? Istället för det som står på avtalet den lista på 36 månader stämmer ju inte längre då

Men gud varför har ingen sagt att det funkar så. Nu jävlar ska varenda hundralapp som går in! Men efter ett tag stämmer ju inte återbetalningstiden längre. Men sånt ändras automatiskt då? Och även räntekostnader ändras automatiskt månad för månad med extra amorteringar? Istället för det som står på avtalet den lista på 36 månader stämmer ju inte längre då
Olika banker gör olika, vissa håller kvar löptiden och sänker månadskostnaden, vissa kortar ner kredittiden.
Oavsett blir du ju klar fortare om du fortsätter slanta in extra hela tiden

DNB lät mig välja vad jag ville ha (lägre månadskostnad eller korta tiden för avbetalning).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp