Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betala tandvård på företaget under utmätning?

Ponera att en person vill genomföra en tandvårdsbehandling som kostar 100k.

Personen är under utmätning och har således ingen kapacitet att spara ihop vad som krävs privat.

Personen har ett AB och är egenanställd/anställd och låter företaget betala för tandvården.

Tandvårdskostnaden förmånsbeskattas av den anställde och företaget betalar arbetsgivaravgifter på värdet av förmånen.

Den anställde kommer nu att deklarera högre inkomst pga lön+tandvårdsförmånen men eftersom inga pengar har varit på den anställdes privata konto så finns det inget extra att utmäta och ingenting olagligt har heller skett.

--
Så vitt jag förstår är detta ok?
--
Och om det är ok då undrar jag vad som gäller om man åker till ett billigare land för att få en lägre tandvårdskostnad.
Om man kan få behandlingen för 70k istället för 100k är det stor risk att man fortfarande tvingas skatta som om det kostade 100k eftersom det är marknadsvärdet av behandlingen hemma i Sverige?

tror ingreppet är okej att göra som du beskriver i teorin. KFM kan inte säga så mycket om det.
SKV kanske är annorlunda dock, så kolla med dem.
Resan är nog också knepig att låta ditt bolag betala.

tror ingreppet är okej att göra som du beskriver i teorin. KFM kan inte säga så mycket om det.
SKV kanske är annorlunda dock, så kolla med dem.
Resan är nog också knepig att låta ditt bolag betala.

Vad tänker du att SKV skulle ställa sig emot?

Resan struntar jag i, kan spara ihop en tusenlapp här och där privat för att finansiera resan.

SKV har åsikter om det mesta haha

Kunde inte hitta något där som får mig tänka att de skulle ha något problem med det. Det enda skulle vara att min behandling hade varit av det estetiska slaget och estetisk tandvård innefattas inte av tandvårdslagen. Men jag kan inte hitta något som säger att det ska spela någon roll. Det enda dom verkar bekymra sig om är att se till så att alla skattepliktiga förmåner skattas för och min behandling är ju helt skattepliktig så det är ju inget för dom att hugga sina klor i för att dom riskerar att gå miste om massa skatt.

Kunde inte hitta något där som får mig tänka att de skulle ha något problem med det. Det enda skulle vara att min behandling hade varit av det estetiska slaget och estetisk tandvård innefattas inte av tandvårdslagen. Men jag kan inte hitta något som säger att det ska spela någon roll. Det enda dom verkar bekymra sig om är att se till så att alla skattepliktiga förmåner skattas för och min behandling är ju helt skattepliktig så det är ju inget för dom att hugga sina klor i för att dom riskerar att gå miste om massa skatt.
Nej, det är väl bara att kolla hur du ska räkna. om du får räkna på det utländska priset vid förmånsvärdet eller om du ska räkna på ett svenskt dito.
Sen får du kanske kolla med en redovisningskonsult hur du ska bokföra det.

Nej, det är väl bara att kolla hur du ska räkna. om du får räkna på det utländska priset vid förmånsvärdet eller om du ska räkna på ett svenskt dito.
Sen får du kanske kolla med en redovisningskonsult hur du ska bokföra det.

Aha, det var den punkten du pratade om hela tiden! Jag trodde du menade att SKV ev. skulle motsätta sig att ens göra det i Sverige.

Hittade detta i inkomstskattelagen:

Marknadsvärde

2 §
Inkomster i annat än pengar skall värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av övriga bestämmelser i detta kapitel. Med marknadsvärde avses det pris som den skattskyldige skulle ha fått betala på orten om han själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning.

Så det torde ju vara orten man köpte varan på eftersom det står det!

Kan inte heller hitta något om att förmåner måste inhandlas i Sverige heller så det verkar lugnt på den fronten också.

Aha, det var den punkten du pratade om hela tiden! Jag trodde du menade att SKV ev. skulle motsätta sig att ens göra det i Sverige.

Hittade detta i inkomstskattelagen:

Marknadsvärde

2 §
Inkomster i annat än pengar skall värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av övriga bestämmelser i detta kapitel. Med marknadsvärde avses det pris som den skattskyldige skulle ha fått betala på orten om han själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning.

Så det torde ju vara orten man köpte varan på eftersom det står det!

Kan inte heller hitta något om att förmåner måste inhandlas i Sverige heller så det verkar lugnt på den fronten också.
Nja, jag tror du får utgå från vad det skulle kosta att göra det hemma.
Men, det är bara att kolla med SKV, dem är både snabba och lätta att ha att göra med. Skicka ett mail bara :)

Jag hade också en skum fråga till dem om att omvandla en annan byggnad på min tomt till kontor för mitt AB men låta mitt AB stå för kostnaden.
Fick ett bra svar på någon dag bara.

Nja, jag tror du får utgå från vad det skulle kosta att göra det hemma.
Men, det är bara att kolla med SKV, dem är både snabba och lätta att ha att göra med. Skicka ett mail bara :)

Jag hade också en skum fråga till dem om att omvandla en annan byggnad på min tomt till kontor för mitt AB men låta mitt AB stå för kostnaden.
Fick ett bra svar på någon dag bara.

Varför tror du det trots lagtexten som jag klippte in?

Jaså man kan få svar så fort! Hade förväntat mig antingen telefonkö i 2-3h eller 30 dagars väntetid via mejl, hehe.

Fick du låta AB't stå för kostnaden? Tycker det verkar rimligt ändå!

Varför tror du det trots lagtexten som jag klippte in?

Jaså man kan få svar så fort! Hade förväntat mig antingen telefonkö i 2-3h eller 30 dagars väntetid via mejl, hehe.

Fick du låta AB't stå för kostnaden? Tycker det verkar rimligt ändå!
Japp, och sen förmånsbeskattas jag för värdeökningen.

Som sagt, skattelagar är inte lätt. Det tar dig 3 minuter att skicka ett mail så får du svar istället för att riskera att göra fel. :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp