Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betala mindre på stora lån, mer på små dyra

Hej!

Nu är jag på väg på rätt väg med pengar sidan, en anhörig till mig ska ta en ett lån så jag kan samla det mest akuta. Kommer landa så jag kommer gå runt utan jämnkning, men jag jämnkar nu och får ut ca 34 tusen när jag jobbar full månad och inte vabbar osv.. Och då kommer jag få "över" ca 7000 tusen. Tänkte att jag lägger undan 1500-2000 kr
Och de andra lägga in på återbetala lån.

Men nu börjar jag fundera lite, för att kunna trycka in lite extra i onödiga krediter så tänkte jag kolla om man hade kunnat betala mindre några månader hos de stora lånen jag har.

Big bank har jag fixat.
Remember, finns det någon chans att kunna få mindre några månader ? Betalar 3800 :'( hög ränta.
Lån och spar ökade jag bara lånetiden på.
Collector, finns det någon chans där? Förutom att man kan få amorterings fritt två månader ?

Någon som har någon erfarenhet?

Resten är bara skit lån.
Via conto och kreditkort klarna tänkte jag låta gå till inkasso så länge då jag väntar på att mitt uc ska bli bättre till våren och då får de åka med då.
Har lagt de viktigaste på de som syns på uc, och de kommer avslutas

Volvokort
Vivus
Syns lumify?
Qliro

Hoppas på att det ska försvinna desto mer fram till januari/februari så jag kan samla.

Har betalkort, bank now, swedbank kredit, credway, credigo. Det är jag vill skjuta in så mkt pengar de bara går.

Har ni tips och hur ni gjort så tar jag tacksam emot det :D:D:tummen:

Jag har aldrig varit riktigt så djupt i låneträsket men gjorde en helomvändning tidigare i år och på bara några månader har jag gjort en enorm skillnad. Med en excelfil har jag koll på vilka lån man har, vilken ränta och vilken månadskostnad. Sedan samlar jag en total i slutet av varje månad för blanco, kredit och bolån, som i stort sett är datan som går in i UC score. Då blir det enklare att prioritera vad som skall väck först och vilka som kan vänta.
I samma flik har jag lagt in månader fram till 2022 och lagt in planen för hur mycket varje kredit bör bli i slutet av månaden. Då blir det enklare att göra bra beslut och förutse tuffa månader när mycket kommer samtidigt.

Först prio var att få ner månadskostnader så att man hade så mycket extra kapital över som möjligt, alltså dina 7000 vill säga. Förutom att gå igenom långivare till långivare och be om lägre ränta eller längre avbetalning så kollade jag allt som gick ut. Bytte hälften av alla försäkringarna, satte ner bilförsäkring till bara halv då den är gammal. Avsluta allt vad netflix och tjänster heter. Dra ner på mat och övrigt. Byta från årsvis betalning till månadsvis så att man får koll på månadskostnaden och inte behöver ta dyr kredit när husförskringen på 5k dimper ner.

Flera större aktörer tillåter 3-6 månader utan ammortering i samband med corona. Det gjorde jag på bolån och största krediten, och vips så blåste jag rent på alla mindre saker och hade rejält med marginal när amorteringen sätter igång igen. Många långivare och olika krediter ser illa ut så bättre med fåtalet stora. Hade 5 långivare och 10 krediter i Augusti och går nu ner till 4 givare och 5 krediter. Skall bli intressant på torsdag och se vilken skillnad det gör i UC score.

I en annan flik har jag en "dagbok" eller en lista över saker som jag gör eller kommer att göra för att förbättra ekonomin och jag försöker göra i alla fall 4-5 saker per vecka. Sälja prylar på tradera, handla på matsmart, omförhandla försäkring med xx, nedgradera mobilabonnemang, be om lägre ränta, betalningsfri månad, längre avbetalning, utökning av andra lån som släcker krediter med hög månadskonstnad etc. Hela tiden leta efter möjligheter att öka in och minska ut.

Och till slut en flik med personlig budget. En mall som jag laddade ner i excel där man fyller i alla sina månadskonstander och ser vad man får över när alla fått sitt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp