Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betala av lån eller hålla på pengarna

Tja!

nu är det så att jag har ett lån på 300000. Har lyckas, genom att snåla, spara ihop denna slant. På ett sätt skulle det vara bra att lösa lånet och vara fri, men o andra sidan... det är bra med buffert! Hur skulle ni gjort? Amorterar 2000 kr per månad ränta därtill 1000 kr.

Tja!

nu är det så att jag har ett lån på 300000. Har lyckas, genom att snåla, spara ihop denna slant. På ett sätt skulle det vara bra att lösa lånet och vara fri, men o andra sidan... det är bra med buffert! Hur skulle ni gjort? Amorterar 2000 kr per månad ränta därtill 1000 kr.
Återbetala lånet och betala ränta till dig själv!
Du kommer att skaffa buffert väldigt snart igen och frihetskänsla kommer att ge dig extra kick att spara!!

Vad har du för inkomst och uc-betyg? Som jag förstår har du ca 4% i ränta på lånet.

Definitivt betala av lånet. Då kan du lägga undan 3000 kr i månaden istället (eller mer om du fortsätter snåla). Man behöver inte en buffert på 300000. Beroende på storlek på familj är 50000 helt okej buffert, och det sparar du ihop på drygt två år bara på vad du nu betalar på lånet.

Betala av och börja om med ditt sparande. Eftersom du både sparat och haft lån samtidigt så lär du kunna spara runt 50.000kr nu om året när lånet blir slutbetalt. Betala och njut över att vara skuldfri!

Själv skulle jag månadsvis trycka in över tid summan på fonder med den räntan för sparande över 10-20 år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp