Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bestriden skuld (tingsrätten?)

Pågrund av att jag bestridit en skuld som inte finns? Och inte bara låtit den ingå i min löneutmätning? Eller bara allmänt, rent allmänt räknar jag med avslag då det är första gången jag söker, men kanske inte på grund av den personen…

eller menar du att personen kan vänta avslag i tingsrätten?

Ursäkta om jag var otydlig. Du kan räkna med avslag på skuldsaneringen pga tvistig fordran

Har inte läst hela tråden men om den tvistiga fordran var på 400 spänn bör ju inte det bli ett hinder för sanering?

Vill minnas jag läste runt 25k?

Det är ju inga jättebelopp. KFM hade ju absolut kunnat resonera att detta är en skuld som personen i fråga i så fall hade kunnat ordna vid sidan utav sin skuldsanering,

Det är ju inga jättebelopp. KFM hade ju absolut kunnat resonera att detta är en skuld som personen i fråga i så fall hade kunnat ordna vid sidan utav sin skuldsanering,
Nja tyvärr inte. Har du en skuld på 25k en skuldsanering på 5k så är det inte direkt marginaler för att en löneutmätning på 6k i månaden ska klaras av. Tyvärr.

Nja tyvärr inte. Har du en skuld på 25k en skuldsanering på 5k så är det inte direkt marginaler för att en löneutmätning på 6k i månaden ska klaras av. Tyvärr.
Har under 2024 tjänat över 700k så på en betalningsfri månad skulle den eventuella skulden vara helt borta, o har nu löneutmätning o klarar mig bra på det jag får behålla pga helt omställt spenderande samt låga levnadskostnader i övrigt

Men finns det möjlighet att dra tillbaka bestridandet? O låta personen sno mina pengar för att öka chanserna för skuldsanering, samt slippa rättegång?

Men finns det möjlighet att dra tillbaka bestridandet? O låta personen sno mina pengar för att öka chanserna för skuldsanering, samt slippa rättegång?
Du bör kontakta tingsrätten med hur du kan gå till väga.
Du bör absolut inte ta råd om processen i domstol härifrån hur välformulerat det än är. De är inte helt sällsynt att råden är rent skadliga. Men lämnade på ett trevligt sätt.

Har under 2024 tjänat över 700k så på en betalningsfri månad skulle den eventuella skulden vara helt borta, o har nu löneutmätning o klarar mig bra på det jag får behålla pga helt omställt spenderande samt låga levnadskostnader i övrigt
Fast det spelar ju ingen roll om din skuldsanering startar i februari och löneutmätning i mars. Du står ju då med 2 belopp att betala 1 som är vad din utmätning är idag samt en skuldsanering som är på nästan samma summa. Dem tar inte hänsyn till att du har skuldsanering i löne utmätningen.

Eftersom att det är 2 privatpersoner så är väl risken stor att det istället blir särskild medling först. Det är din motpart som ska bevisa skuldernas existens och har han/hon inget vettigt underlag så kommer det ta stopp.
När skickade du in din skuldsanerings ansökan? Kommer ditt bestridande hanteras först kanske?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp