Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bestriden skuld (tingsrätten?)

Jag sa upp vänskapen med en person efter en period med mycket negativt beteende från dennes sida , otrevligheter , lögner, svek, kontrollbehov, nedtryckningar och rentav narcissism

Nu till saken , denna personen har skickat in till kronofogden att jag har skulder till denne som inte finns, för diverse swishningar personen gjort för tex bensin eller annat när vi umgicks det vill säga ingen form av lån jag bestred detta då det inte finns och polisanmälde för bedrägeri, efter jag försökt ringa flera dagar o frågat vad det handlar om.

nu fick jag från kronofogden att tingsrätten tar över målet då personen inte accepterat att jag bestridit målet,vad händer i tingsrätten? Och vad händer med min ansökan om skuldsanering? Skulle jag låtit personen utföra sitt bedrägeri utan att bestrida det?

finns det någon vinst i att komplettera polisanmälan om bedrägeri?

vill helst inte lägga massa tid och energi på negativitet, vill bara jobba sova och umgås med folk jag tycker om , och bli skuldfri o jobba på o må bättre

Senast ändrad:
Låter ju helt skruvat att fogden tar emot ett mål med hittepå skulder? Hade han någon form av underlag? Tänker när du fick brev från fogden så måste väl någon form av underlag följt med om mera vad exakt skulden gäller ?

Låter ju helt skruvat att fogden tar emot ett mål med hittepå skulder? Hade han någon form av underlag? Tänker när du fick brev från fogden så måste väl någon form av underlag följt med om mera vad exakt skulden gäller ?
Fogden bedömmer inte det så. Det är upp till rätten att göra den bedömningen.

I princip kan jag skicka till KFM att du är skyldig mig pengar. Godkänner du skulden så är det accepterat. Bestrider du så behöver jag bevisa skulden med underlag.
Det är ju typ så ARS har satt i system att göra med folk som söker skuldsanering.

Så länge ingen bestrider så fastställs skulden. Kfm bedriver ingen bevisbedömningsverksamhet

Jag sa upp vänskapen med en person efter en period med mycket negativt beteende från dennes sida , otrevligheter , lögner, svek, kontrollbehov, nedtryckningar och rentav narcissism

Nu till saken , denna personen har skickat in till kronofogden att jag har skulder till denne som inte finns, för diverse swishningar personen gjort för tex bensin eller annat när vi umgicks det vill säga ingen form av lån jag bestred detta då det inte finns och polisanmälde för bedrägeri, efter jag försökt ringa flera dagar o frågat vad det handlar om.

nu fick jag från kronofogden att tingsrätten tar över målet då personen inte accepterat att jag bestridit målet,vad händer i tingsrätten? Och vad händer med min ansökan om skuldsanering? Skulle jag låtit personen utföra sitt bedrägeri utan att bestrida det?

finns det någon vinst i att komplettera polisanmälan om bedrägeri?

vill helst inte lägga massa tid och energi på negativitet, vill bara jobba sova och umgås med folk jag tycker om , och bli skuldfri o jobba på o må bättre

Den bestridda skulden ingår inte i skuldsaneringen. Är det endast på ytterst minimala belopp kanske det går bra med skuldsaneringen ändå. Annars kan du räkna med avslag pga tvistiga fordringar.

Den bestridda skulden ingår inte i skuldsaneringen. Är det endast på ytterst minimala belopp kanske det går bra med skuldsaneringen ändå. Annars kan du räkna med avslag pga tvistiga fordringar.
Är en påstådd skuld på ungefär 24000kr? Vad tror du ? Om personen nu vinner i tingsrätten vad händer då ? Är det dessa 24000 som ska betalas isåfall eller tillkommer ännu mer

Är en påstådd skuld på ungefär 24000kr? Vad tror du ? Om personen nu vinner i tingsrätten vad händer då ? Är det dessa 24000 som ska betalas isåfall eller tillkommer ännu mer

Jag skulle säga att en skuld på 24000 är mer än "ytterst minimala belopp, om du inte är jättehöginkomststagare.
Dom behöver liksom räkna med att du utan problem ska kunna hantera och betala den där skulden om den fastställs. Det blir svårt med skuldsanering, men lättare om man har jättehög lön då betalningsfria månader kan lösa en del.

Det kommer väl gissningsvis tillkomma lite ansökningskostnader och ränta.

Jag skulle säga att en skuld på 24000 är mer än "ytterst minimala belopp, om du inte är jättehöginkomststagare.
Dom behöver liksom räkna med att du utan problem ska kunna hantera och betala den där skulden om den fastställs. Det blir svårt med skuldsanering, men lättare om man har jättehög lön då betalningsfria månader kan lösa en del.

Det kommer väl gissningsvis tillkomma lite ansökningskostnader och ränta.
Om jag får skuldsanering kommer jag kunna betala detta en betalningsfri månad , antar detta anses som lågprioriterat i tingsrätten o man då får vänta längre än 4 månader att få reda på vad som händer med den påstådda skulden,( ansökte om skuldsanering i september) borde få svar om inledande eller inte i april om jag förstått det rätt

Hängde inte med men det är nog kanske bra.
Jag skulle sikta in mig på avslag

Hängde inte med men det är nog kanske bra.
Jag skulle sikta in mig på avslag
Pågrund av att jag bestridit en skuld som inte finns? Och inte bara låtit den ingå i min löneutmätning? Eller bara allmänt, rent allmänt räknar jag med avslag då det är första gången jag söker, men kanske inte på grund av den personen…

eller menar du att personen kan vänta avslag i tingsrätten?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp