- Meddelanden
- 126
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
För att få ändrad betalplan så behöver din ekonomi vara väsentligt förändrad pga en omständighet som inte kunde förutses när du fick din skuldsanering beviljad, alternativt att det finns synnerliga skäl. Om det är en väsentlig förändring är svårt att säga nu men det spelar mindre roll då omständigheten måste varit känd för dig. Din partners skuldsaneringsansökan kommer nog KFM se som en omständighet du hade kännedom om då ni lever ihop och har barn. Sambons ansökan är dessutom ett aktivt val och inte något tvingande, det är inte en yttre omständighet som gör att ditt betalningsutrymme minskar utan det är ni själva som är orsaken. Skillnad hade varit om ni separerar och du måste stå för 100% av kostnaderna. Men ring KFM och hör, jag skulle gissa att de svarar dig att söka omprövning om det blir aktuellt. Sällan man får raka svar på dessa frågor.Fast min betalplan är baserad på min och nin partners inkomst då jag betalar procentuellt av våra utgifter. Så om min partner får en skuldsanering stämmer ju inte siffrorna för vad jag ska/kan betala då min partners betalningsutrymme radikalt ändras. Sedan är ju förbehållsbeloppet baserat på om man är ensamstående eller sambo/gifta så det blir ju en väsentlig skillnad i våra inkomster om han skulle få ett inledande och sedan en beviljad skuldsanering.