Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Belåningsgrad

Som många här har märkt har bankerna blivit betydligt mer restriktiva i utlåningen till oss tjommar. Åtskilliga trådar nämner vilka faktorer man bör bejaka för att öka sina chanser så mycket som möjligt.

- Förfrågningar
- Krediter (oanvända)
- Lön
- Skuldbörda
- Antal långivare
- Underskott

Etc...

Kanske är en vild gissning men personligen förmodar jag att belåningsgraden är en aspekt som väger väldigt tungt nu för tiden vid en ansökan. Därav undrar jag hur försöken har sett ut för er som ansökt de senaste månaderna.

- Lyckas ni samla nya lån med 150, 200 eller 250% belåningsgrad?

- Vilken nivå tror ni man generellt bör sikta på för att kamma hem ett rimligt samlingslån?

Jag har:

Typ 180 % belåningsgrad blancon.

Plus 115000 i outnyttjade krediter som (kanske?) räknas i kalkylen som utnyttjade ifråga om belåningsgrad?

Cirka 450 K inkomst

UC 0,5

3 FF

Sökte litet samlingslån på 140000 igår och fick inget vettigt erbjudande alls (det trillade till slut in ett från Banky på 35 % efter att jag hade sänkt förfrågan till 110000 och sänkt från 15 till 12 års återbetalning.

Restriktiva var ordet

Misstänker att belåningsgraden som kan ge något vettigt ligger på runt 150% om övriga förutsättningar också är på plats.

Senast ändrad:
Jag har:

Typ 180 % belåningsgrad blancon.

Plus 115000 i outnyttjade krediter som (kanske?) räknas i kalkylen som utnyttjade ifråga om belåningsgrad?

Cirka 450 K inkomst

UC 0,5

3 FF

Sökte litet samlingslån på 140000 igår och fick inget vettigt erbjudande alls (det trillade till slut in ett från Banky på 35 % efter att jag hade sänkt förfrågan till 110000 och sänkt från 15 till 12 års återbetalning.

Restriktiva var ordet

Misstänker att belåningsgraden som kan ge något vettigt ligger på runt 150% om övriga förutsättningar också är på plats.

Funderar nästan på om man behöver komma ner under 100% för att bli beviljad ett vettigt blanco lån. Banky erbjöd mig också samma villkor för drygt ett halvår sen. Det som är bra med dem är att de är Bisnode istället för UC. Kanske kan använda sig av dem för att dölja lite skulder (temporärt!) inför ett samlingslån i framtiden.

Funderar nästan på om man behöver komma ner under 100% för att bli beviljad ett vettigt blanco lån. Banky erbjöd mig också samma villkor för drygt ett halvår sen. Det som är bra med dem är att de är Bisnode istället för UC. Kanske kan använda sig av dem för att dölja lite skulder (temporärt!) inför ett samlingslån i framtiden.
Kan nog stämma. Vilket gör det väldigt tungrott för egen del. Känns ju som en enormt lång väg att vandra om man måste betala ner typ 400 K innan det är värt att söka samling. Bara gneta på och vänta på bättre och "generösare" tider igen

Känner detsamma. Särskilt för oss som tar vägen utan skuldsanering. Målet måste ju på något viss bli att nå ett enda samlingslån på omkring 500'000 - om det nu ens är möjligt med dem summorna. Inte hört talas om många som har enskilda blancolån på 500-600k.

Ursprungligt lånebelopp: 500'000:-

Förväntat scenario:

8 058:- per mnd vid 14,95 % ränta under 10 år.
Totalt att betala: 966 937 kr

Bästa scenario:

5 797:- per mnd vid 6,95 % ränta under 10 år.
Totalt att betala: 695 655 kr

Man kan säkert kasta om lånen. Gömma dem under Bisnode för att sen återigen samla dem. I slutändan kanske man sitter på två lån med vettiga räntor kommande årtionde. Förmodligen har man säkerligen kastat bort en hel del pengar genom att samla om annuitetslån under åren. Men det är nog också dem första 200-400k som är som värst, där varenda krona som blir över går till att amortera extra. Resterande summa (likt scenarion ovan) får man nog bara acceptera att ha i "bakgrunden" för att kunna leva som en någorlunda normal människa i slutändan.

SBAB:s ränte prognos för 2025 är 3.5%, dvs 0.5 procentenheter lägre än vad den är idag. Bästa möjliga ränta på blancolån bör väl landa på omkring 6% gissar jag....

Har ett par vänner som satt i värre situation. Dem gav upp och flydde skulderna utomlands. Kommer ihåg att hyresgästerna som kom efter blev terrorisade av bolagen med brev ^^

Senast ändrad:
Känner detsamma. Särskilt för oss som tar vägen utan skuldsanering. Målet måste ju på något viss bli att nå ett enda samlingslån på omkring 500'000 - om det nu ens är möjligt med dem summorna. Inte hört talas om många som har enskilda blancolån på 500-600k.

Ursprungligt lånebelopp: 500'000:-

Förväntat scenario:

8 058:- per mnd vid 14,95 % ränta under 10 år.
Totalt att betala: 966 937 kr

Bästa scenario:

5 797:- per mnd vid 6,95 % ränta under 10 år.
Totalt att betala: 695 655 kr

Man kan säkert kasta om lånen. Gömma dem under Bisnode för att sen återigen samla dem. I slutändan kanske man sitter på två lån med vettiga räntor kommande årtionde. Förmodligen har man säkerligen kastat bort en hel del pengar genom att samla om annuitetslån under åren. Men det är nog också dem första 200-400k som är som värst, där varenda krona som blir över går till att amortera extra. Resterande summa (likt scenarion ovan) får man nog bara acceptera att ha i "bakgrunden" för att kunna leva som en någorlunda normal människa i slutändan.

SBAB:s ränte prognos för 2025 är 3.5%, dvs 0.5 procentenheter lägre än vad den är idag. Bästa möjliga ränta på blancolån bör väl landa på omkring 6% gissar jag....

Har ett par vänner som satt i värre situation. Dem gav upp och flydde skulderna utomlands. Kommer ihåg att hyresgästerna efter dem blev terrorisade av bolagen med brev efteråt
Tips som jag kan rekommendera, vet att det nämnts ganska många gånger förut.

Men se till att ha bästa möjliga förutsättningar under rådande situation.
Få upplysningar, lågt utnyttjad kredit etc.

Sen boka ett online-möte med handläggare på Nordea och uttryck sitt intresse att bli helhetskund förutsatt dom kan samla alla lån till ett.
Pension, Lönekonto, Sparkonto, Aktier/Fonder/Obligationer, Barnspar, Sambo, Debit/Kreditkort etc. Dom får ta rubbet.

Finns en del personer här som har fått lån blancolån på allt mellan 700.000 - 1.5 miljon i samband med att dom blivit helhetskund efter ett möte med handläggare.
Speciellt om man kan lägga fram skapliga löner i mötet så verkar dom vara intresserade.

Detta är alltså inte vanligt blancolån på max 350.000 - 500.000 som man kan få via Lendo eller hemsida. Utan dom har ett upplägg att om man blir helhetskund efter boka möte så kan dom samla alla lån man har, flera på forumet som fått samla allt under Nordea i ett blanco har haft ganska så dålig ekonomisk situation, men bra lön. Det är ett alternativ värt att kolla på. Dessutom är det rak amortering på det lånet och inte annuitet, vilket är jättebra.

Tips som jag kan rekommendera, vet att det nämnts ganska många gånger förut.

Men se till att ha bästa möjliga förutsättningar under rådande situation.
Få upplysningar, lågt utnyttjad kredit etc.

Sen boka ett online-möte med handläggare på Nordea och uttryck sitt intresse att bli helhetskund förutsatt dom kan samla alla lån till ett.
Pension, Lönekonto, Sparkonto, Aktier/Fonder/Obligationer, Barnspar, Sambo, Debit/Kreditkort etc. Dom får ta rubbet.

Finns en del personer här som har fått lån blancolån på allt mellan 700.000 - 1.5 miljon i samband med att dom blivit helhetskund efter ett möte med handläggare.
Speciellt om man kan lägga fram skapliga löner i mötet så verkar dom vara intresserade.

Detta är alltså inte vanligt blancolån på max 350.000 - 500.000 som man kan få via Lendo eller hemsida. Utan dom har ett upplägg att om man blir helhetskund efter boka möte så kan dom samla alla lån man har, flera på forumet som fått samla allt under Nordea i ett blanco har haft ganska så dålig ekonomisk situation, men bra lön. Det är ett alternativ värt att kolla på. Dessutom är det rak amortering på det lånet och inte annuitet, vilket är jättebra.

Skulle gärna nå ut till dem som lyckats. La dem korten på bordet? Förklarade skulderna. Visade på sin betalningsförmåga, eventuellt uppvisade "rena" transaktioner för ett par år bakåt. Känner inte till någon man kan tagga?

Skulle gärna nå ut till dem som lyckats. La dem korten på bordet? Förklarade skulderna. Visade på sin betalningsförmåga, eventuellt uppvisade "rena" transaktioner för ett par år bakåt. Känner inte till någon man kan tagga?
@Terry_ var det som fick så stort hos Nordea men hade ju väldigt bra lön, tror det är omöjligt annars

@Terry_ var det som fick så stort hos Nordea men hade ju väldigt bra lön, tror det är omöjligt annars
@Zaozi minns jag hade under 600.000 i årsinkomst men fick över 1 miljon(?) i ett blancolån hos Nordea efter möte. Jag har dock sett fler än Zaozi och Terry som fått allt mellan 700.000 - 1.3 miljoner i blanco efter möte men kommer inte ihåg vilka medlemmar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp