Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver verkligen billån

Hej!
Behöver verkligen en bil nu i 50K klassen.
Tänker ta ett lån hos Svea Bank då de brukar vara lätta vad jag hört.

Mina förutsättningar är så här:
Kreditbetyg i Kreddy appen: 12.8
4FF.
Tre försvinner nästa år och en i november detta år.

Skulder:
Collector Bank: 7063 :-
Resurs Bank: 1866 :-
Dessa två ska betalas av helt i slutet av juli.

Hur mycket kommer betyget att förbättras när jag betalt av dessa två? Uppdateras betyget omgående eller tar det några dagar?
Resurs Bank är en maxad kredit med 121% användning står det i appen.
Den drar nog ner betyget betydligt.

Jag tänkte ta ett lån i slutet av juli isåfall.

Jag är anställd som timvikarie med en månadslön på 26 400, anställd sedan februari detta år.
Har anställningsavtal och tre stycken lönespecar redo. Får ut 25k denna månaden eftersom midsommar ob är med där i.

Årslönen förra året är bara på 25k då jag inte jobbade så mycket.
Är det möjligt att få lån?

Bifogar bilder hur de två skulderna ser ut på Kreddy.

Bilagor

• Screenshot_2024-07-05-14-22-38-94_22daa74ef890158dd477e5a09d1a9868.jpg
    Screenshot_2024-07-05-14-22-38-94_22daa74ef890158dd477e5a09d1a9868.jpg
    226.6 KB · Visningar: 145
  • Screenshot_2024-07-05-14-22-46-12_22daa74ef890158dd477e5a09d1a9868.jpg
    Screenshot_2024-07-05-14-22-46-12_22daa74ef890158dd477e5a09d1a9868.jpg
    267.2 KB · Visningar: 135
Senast ändrad:
övertrasserade krediter drar ner betyget väldigt mkt!
Det bästa vore om du kan vänta med bilköpet tills du betalat bort Resurs. då borde ditt betyg förbättras. Outnyttjade krediter däremot verkar vara bra för betyget.
Så kan du söka ett lån via Lendo på 50 k och välja det med bäst ränta.
Eller tänkte du "riktigt" billån med kontantinsats?

övertrasserade krediter drar ner betyget väldigt mkt!
Det bästa vore om du kan vänta med bilköpet tills du betalat bort Resurs. då borde ditt betyg förbättras. Outnyttjade krediter däremot verkar vara bra för betyget.
Så kan du söka ett lån via Lendo på 50 k och välja det med bäst ränta.
Eller tänkte du "riktigt" billån med kontantinsats?
Ja precis det lär förbättras rejält.
Jag hoppas jag går från "mindre bra" till "bra"

Jag tänkte ju söka i slutet av juli eftersom jag kommer betala av hela Resurs och Collector runt den 25e. Då hinner kanske betyget ändras. Kan söka i augusti också för den delen, spelar inte så stor roll.

Jag ringde Resurs förra månaden och avslutade krediten. Var det inte bra alltså?

Är Lendo verkligen det bästa alternativet?

Nej inget riktigt billån. Är det lättare att få beviljat om man söker riktigt billån?

Senast ändrad:
Ja precis det lär förbättras rejält.
Jag hoppas jag går från "mindre bra" till "bra"

Jag tänkte ju söka i slutet av juli eftersom jag kommer betala av hela Resurs och Collector runt den 25e. Då hinner kanske betyget ändras. Kan söka i augusti också för den delen, spelar inte så stor roll.

Jag ringde Resurs förra månaden och avslutade krediten. Var det inte bra alltså?

Är Lendo verkligen det bästa alternativet?

Nej inget riktigt billån. Är det lättare att få beviljat om man söker riktigt billån?
Om du redan sagt upp krediten så är det inget att göra åt. Lika bra.
Billån via bilhandlare behöver man lägga en kontantinsats.
Vi sökte på Lendo när vi köpte våran bil, vanligt blancolån och valde Ica Banken som hade bäst ränta.

När det kommer till räntesatsen man får hos bilhandlare så vet jag inte om det är bättre än vanligt lån. De tre bilarna jag/vi haft innan vi köpte den vi har idag har betalats kontant så har aldrig köpt med lån fr bilhandlare.

Om du redan sagt upp krediten så är det inget att göra åt. Lika bra.
Billån via bilhandlare behöver man lägga en kontantinsats.
Vi sökte på Lendo när vi köpte våran bil, vanligt blancolån och valde Ica Banken som hade bäst ränta.

När det kommer till räntesatsen man får hos bilhandlare så vet jag inte om det är bättre än vanligt lån. De tre bilarna jag/vi haft innan vi köpte den vi har idag har betalats kontant så har aldrig köpt med lån fr bilhandlare.
Ja jag visste inte alls det, annars hade jag inte sagt upp den. Men men..

10 tusen i kontantinsats isåfall på ett lån på 50 tusen. Lättare att bara ta ett blanco.

Spelar återbetalningstiden någon roll för att få det lättare beviljat?
Tänkte ta det på 10 år.

Kommer prova Lendo istället för hos en bara.

Rekommenderar att du tar lånet på max 6 år om du klarar det. Skulle bilen gå sönder och du måste ha en annan så sitter du där med ett billån kvar att betala och kanske måste ta ett nytt lån.

Rekommenderar att du tar lånet på max 6 år om du klarar det. Skulle bilen gå sönder och du måste ha en annan så sitter du där med ett billån kvar att betala och kanske måste ta ett nytt lån.
Okej det kan jag göra.
Men spelar valet av längden på lånet roll vad gäller hur lätt det är att få det beviljat?

Kortare = svårare och längre = lättare?

Okej det kan jag göra.
Men spelar valet av längden på lånet roll vad gäller hur lätt det är att få det beviljat?

Kortare = svårare och längre = lättare?
Det tror jag inte, så om din ekonomi klarar 2-3 år återbetalning är ju det bästa när lånet ska användas till bilköp.

Beroende på vad du har i hyra och andra utgifter (KALP) . Med relativ låg lön så kan det vara fördel med längre återbetalning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp