Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver stor hjälp, säkerhetsklassad tjänst (klass nr 3) - skulder!

Hej! Ska försöka hålla mig kortfattad. Jag sökte för ca 6 månader sedan en säkerhetsklassad tjänst (klass nr 3) och blev nekad, med största sannolikhet pga mina skulder. Glömde dock att berätta om vissa av dem på säkerhetsintervjun, så misstänker att de tror att jag ljög.

Livet gick vidare och nu har jag sökt en till tjänst som jag har blivit erbjuden, givet att jag klarar säk.prövningen. Kan någon hjälpa mig?
1. Tror ni att det gåt att få tjänsten trots skuldsaldo hos KFM? Om jag förklarar allt grundligt denna gång, och ej glömmer berätta något?
2. Tror ni att det gamla beslutet ang nekad säkerhetsprövning ställer till det för mig eller har jag rätt att göra en helt ny prövning med ”nytt vitt blad” nu?
3. Ska jag redan nu ringa upp rekryterande chef och berätta om att jag blev nekad för 5-6 månader sedan?

Kom gärna med alla tips och råd ni har. Jag vill så gärna ha det här jobbet och skulderna jag har är så dumma, exempelvis från CSN som har gått vidare etc. Har även ansökt om skuldsanering.

Hej! Ska försöka hålla mig kortfattad. Jag sökte för ca 6 månader sedan en säkerhetsklassad tjänst (klass nr 3) och blev nekad, med största sannolikhet pga mina skulder. Glömde dock att berätta om vissa av dem på säkerhetsintervjun, så misstänker att de tror att jag ljög.

Livet gick vidare och nu har jag sökt en till tjänst som jag har blivit erbjuden, givet att jag klarar säk.prövningen. Kan någon hjälpa mig?
1. Tror ni att det gåt att få tjänsten trots skuldsaldo hos KFM? Om jag förklarar allt grundligt denna gång, och ej glömmer berätta något?
2. Tror ni att det gamla beslutet ang nekad säkerhetsprövning ställer till det för mig eller har jag rätt att göra en helt ny prövning med ”nytt vitt blad” nu?
3. Ska jag redan nu ringa upp rekryterande chef och berätta om att jag blev nekad för 5-6 månader sedan?

Kom gärna med alla tips och råd ni har. Jag vill så gärna ha det här jobbet och skulderna jag har är så dumma, exempelvis från CSN som har gått vidare etc. Har även ansökt om skuldsanering.
Jag har inte svar på samtliga frågor, men har en bekant med skuldsaldo hos kfm som blev godkänd för tjänst med säkerhetsklass 2 (Hemvärnet). Vet att denne var helt transparent med skulderna, och annat också, under intervjun. Klass 3 innehåller väl oftast ingen ekonomisk koll osv, vet du med säkerhet att de gjorde det och att det var orsaken?

Jag har medarbetare där jag fått information när de blivit nekade pga. skulder att vi kan testa söka om ett halvår igen (kanske har med skuldernas ålder att göra? Jag vet tyvärr inte) så tror iaf inte att den gamla prövningen ställer till något alls. Vi gör nya prövningar för resp. ny kund som kräver det så det görs hos oss med kortare intervall än så. Jag hade inte ringt upp och informerat nu utan testat att vara helt ärlig och hoppas det går igenom denna gång.

Hej,

Såhär tycker jag du ska resonera:
1)Ja det går med största sannolikhet. Det som är viktigt i en säkerhetsprövning av klass 3 (som är den lägsta) är att det ska framgå att du inte är en säkerhetsrisk. Skulder kan vara ett problem, men det handlar om hur de uppkommit, hur du hanterat det tidigare och hur du hanterar det nu.
2) Den kommer inte ställa till det för dig i den här processen. Blir du nekad så blir du nekad av samma skäl som vid förra ansökan, inte för att du har blivit nekad tidigare.
3) Nej du behöver inte ringa din kommande arbetsgivare om detta, däremot så är det viktigt att du berättar om skulderna och lägger alla kort på bordet.

Stort tack för alla svar som jag har fått hittills! Är oerhört tacksam.

Just ja, i förra processen ringde verksamhetsskyddsavdelningen på Polisen mig och ställde lite frågor angående min säkerhetsintervju likt ”under säkerhetsintervjun sa du att du inte hade så många skulder. Är du säker på det? Jag har nämligen kontaktat KFM” och liksom outade mig. Jag fick förklara mig men blev ändå underkänd ett par veckor senare, antagligen för att de trodde att jag ljög? Det är därför jag tror att det är anledningen till att jag blev underkänd. Kan inte komma på något annat än det.

PontusG, menar du att jag ska vara ärlig på intervjun och lägga fram allt, men inte nödvändigtvis behöver ringa upp rekryterande chef och säga ”jag blev nekad för 6 månader sedan, tänkte bara informera om det” ?

Hej!

Sålänge du är fullkomligt ärlig (Var det, för de kommer få veta ifall du ljuger), och har det under kontroll så bör inte detta vara ett problem för just säkerhetsklass 3.
Finns många som fått sin godkänd trots utmätning, sanering, stora inkassoskulder eller dylikt.

Var bara ärlig och förklara situationen.

Tack! Tänkte mer på om det kommer bli ett problem att jag har blivit nekad tidigare.. t ex om de sitter med den samlade bedömningen och tänker ”men här ser vi att hon blev nekad sist” och tar med det i bedömningen. Håller tummarna för att jag får en ny chans!

Stort tack för alla svar som jag har fått hittills! Är oerhört tacksam.

Just ja, i förra processen ringde verksamhetsskyddsavdelningen på Polisen mig och ställde lite frågor angående min säkerhetsintervju likt ”under säkerhetsintervjun sa du att du inte hade så många skulder. Är du säker på det? Jag har nämligen kontaktat KFM” och liksom outade mig. Jag fick förklara mig men blev ändå underkänd ett par veckor senare, antagligen för att de trodde att jag ljög? Det är därför jag tror att det är anledningen till att jag blev underkänd. Kan inte komma på något annat än det.

PontusG, menar du att jag ska vara ärlig på intervjun och lägga fram allt, men inte nödvändigtvis behöver ringa upp rekryterande chef och säga ”jag blev nekad för 6 månader sedan, tänkte bara informera om det” ?
Menar precis så.

Med den bakgrunden som du gav nu så tyder det på att du undanhållet information/förskönat sanningen och det tyder på att du kan vara en säkerhetsrisk och därav nekandet. Jag tror inte att det är mängden skulder som sätter stopp utan det är beteendet som utgör säkerhetsrisken.

Menar precis så.

Med den bakgrunden som du gav nu så tyder det på att du undanhållet information/förskönat sanningen och det tyder på att du kan vara en säkerhetsrisk och därav nekandet. Jag tror inte att det är mängden skulder som sätter stopp utan det är beteendet som utgör säkerhetsrisken.

Precis, även om det inte var meningen att undanhålla något såklart. Men du tror att om jag är helt ärlig denna gång med exakt varenda detalj så kanske det går igenom? Eller kommer bedömningen att göras med det gamla beslutet i beaktning? Då är man ju i så fall körd för alltid.

Precis, även om det inte var meningen att undanhålla något såklart. Men du tror att om jag är helt ärlig denna gång med exakt varenda detalj så kanske det går igenom? Eller kommer bedömningen att göras med det gamla beslutet i beaktning? Då är man ju i så fall körd för alltid.
Jag personligen tror inte att du kommer fastna på skulderna. Skulderna i sig är som sagt inte problemet utan det är beteendet som skapat dem. Vissa beteenden är värre än andra och kan innebära att du utgör en säkerhetsrisk.

Om du man berätta att jag har skulder av dessa anledningar, men nu har jag lagt om mitt liv, resonerar såhär och arbetar aktivt för att bli skuldfri. Då tror jag det kommer gå vägen.

Jag gör visserligen inte bedömningar men har stött på dem i min yrkesutövning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp