Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver PEPP

Det kommer gå fantastisk! Går att göra små lägenheter fantastisk mysiga. Sen som du säger detta steg kommer ge dig den fantastiska friheten att vara skuldfri

Hej igen!
Kämpar på med mina lån sen 2022, finns en tidigare tråd om det. Men dagens ämne, jag bestämde mig nyligen för att bränna 8års köpoäng i en mellanstor stad för att flytta till mindre lgh (1a) men framförallt billigare. Min nuvarande hyra är 10200kr och kommande hyra från februari är 4900kr.

Samtidigt som det känns som det enda rätta kan jag inte undgå att vara ledsen över det. Just pga jag ÄLSKAR denna lgh. Samt chansen att få en större centralt nu ligger många år bort. Det suger. Det enda som motiverar mig är att jag är skuldfri om ca 3,5 år kontra 7år. Då hela mellanskillnaden kan läggas på lån. I mitt huvud känns det som det enda rätta. Då är jag förhoppningsvis skuldfri som 37 åring. Men ja, det känns bara trist.

SNÄLLA PEPPA MIG OCH ÖVERTYGA MIG OM ATT DET KOMMER BLI BRA :'(
Livet består av olika vägval. Ibland måste man ta beslut som för stunden känns tunga men över tid är dom rätta.
Så visst gör du rätt i att byta till billigare bostad under några år.

Om skillnaden mellan att bli skuldfri om du flyttar till en liten 1:a, mot att behålla en bostad som ger dig livskvalite (och som blir oerhörd svårt att hitta motsvarande inom överskådlig tid), bara är 3,5 år, tycker jag, när du är under 37 år, att det är ett sinnerligen korkad och kortsiktig beslut att flytta till mindre! En sådan lägenhet kanske tar 20 år att få chansen till igen! Om ens det.

Om 3,5 år har du inga skulder, men inget som ger dig så mycket glädje heller. Stanna där du är, lev snål(eller öka inkomsterna) och kämpa i 7 år. 37 år är ingen ålder...förutom när man vill ha en lägenhet centralt man älskar....

Den typen av beslut som du fattar nu, ska man fatta när man är 64 år och lägre inkomster är i sikte, INTE när man är under 40!
(själv tvingades jag sälja min älskade stuga och bosätta mig en liten 1:a, men jag är arbetslös och har passerat 50 år, därmed oattraktiv för arbetsgivare. Då kan man fatta såna beslut.)

Om skillnaden mellan att bli skuldfri om du flyttar till en liten 1:a, mot att behålla en bostad som ger dig livskvalite (och som blir oerhörd svårt att hitta motsvarande inom överskådlig tid), bara är 3,5 år, tycker jag, när du är under 37 år, att det är ett sinnerligen korkad och kortsiktig beslut att flytta till mindre! En sådan lägenhet kanske tar 20 år att få chansen till igen! Om ens det.

Om 3,5 år har du inga skulder, men inget som ger dig så mycket glädje heller. Stanna där du är, lev snål(eller öka inkomsterna) och kämpa i 7 år. 37 år är ingen ålder...förutom när man vill ha en lägenhet centralt man älskar....

Den typen av beslut som du fattar nu, ska man fatta när man är 64 år och lägre inkomster är i sikte, INTE när man är under 40!
(själv tvingades jag sälja min älskade stuga och bosätta mig en liten 1:a, men jag är arbetslös och har passerat 50 år, därmed oattraktiv för arbetsgivare. Då kan man fatta såna beslut.)

Ja tyvärr kommer det dröja. Nu hade jag flyt som fick den jag bor i nu, hade stått i kö 250 dagar (privat värd). Så förhoppningen är att man kanske får nåt via dom igen när/om det är aktuellt. Men såklart funderar jag på att spara ihop till att köpa en bostad i framtiden. Det är ett mål jag har att kunna göra.
Jag har redan extrajobb. Jobbat 150% sedan maj 2023.

Jag förstår verkligen hur du menar, tyckte det var ett tufft beslut, men jag känner att jag hellre har mer pengar att amortera för, som jag redan bränt än en fin lgh jag i dagsläget egentligen inte har råd med. Så beslutet får ses som såväl dumt som bra. Men jag tror att lägenhet löser sig på ett elller annat sätt framåt. jag slipper iallafall vara lika känslig för oförutsedda utgifter kontra idag. Samt jag behöver bara ha kvar extrajobbet 3 år till. Sen kan jag ha ett jobb och spara utifrån den lönen, med ett billigt boende.

Förstår hur du känner, men vill ändå mest gratulera. Jag gjorde en liknande flytt i somras. Hade haft en fin trea med stor balkong i 12 år som jag älskade och bor nu i en källar-etta (förvisso centralt). Var ett tungt beslut, men så här efteråt är jag så otroligt glad att jag tog chansen att göra en så radikal förändring. Sänkte hyran från typ 9500 till 4500 (då är 200 fast pris för elen också, i sig en besparing). Inte minst när jag ser hur hyreshöjningarna fortsätter att gå upp med 5 procent i år också.

Jag har försökt göra det mysigt här nere och försöker tänka på att jag sparar in 50-60 K om året. Det ekonomiska utrymmet var så sjukt begränsat med 3:an vilket innebar att det var en kamp att få ihop varje månad,. Väldigt svårt att betala bort saker och väldigt lätt att lägga in köp på Klarna osv

Senast ändrad:
Förstår hur du känner, men vill ändå mest gratulera. Jag gjorde en liknande flytt i somras. Hade haft en fin trea med stor balkong i 12 år som jag älskade och bor nu i en källar-etta (förvisso centralt). Var ett tungt beslut, men så här efteråt är jag så otroligt glad att jag tog chansen att göra en så radikal förändring. Sänkte hyran från typ 9500 till 4500 (då är 200 fast pris för elen också, i sig en besparing). Inte minst när jag ser hur hyreshöjningarna fortsätter att gå upp med 5 procent i år också.

Jag har försökt göra det mysigt här nere och försöker tänka på att jag sparar in 50-60 K om året. Det ekonomiska utrymmet var så sjukt begränsat med 3:an vilket innebar att det var en kamp att få ihop varje månad,. Väldigt svårt att betala bort saker och väldigt lätt att lägga in köp på Klarna osv

Kan verkligen relatera. Denna lgh är fantastisk. MEN precis som du skriver sjukt begränsat ekonomiskt utrymme. Vilket gör det lätt att nyttja klarna osv osv. Nu är enbart hyran 5300kr mindre sen kan jag parkera för 300kr i månaden istället för 1000kr. Samt internet är ej låst till en aktör så där går jag från 600kr ner till 250kr. Det blir mycket pengar av det. Tanken är att också kunna spara 1500kr/ månad. Bara för att. Om något oförutsett händer så behöver jag inte amortera extra den månaden utan faktiskt kan ta från månadens löner.

Så ja, det suger. Älskar denna lgh. Men,, jag har så mycket drömmar jag vill uppnå. Jag är 33år, fyller snart 34år. Jag vill kunna köpa lgh (ej måste), plugga igen och då gå ner i tid på mitt jobb, släppa extrajobbet. Det går inte med mina skulder idag. Det begränsar mig så. Jag vill inte behöva VÄNTA om jag kan förändra det redan nu. Så det är till förmån för min framtid som jag gör det. När det står 0kr överallt ja då ska jag söka lgh igen om jag känner det behövs. Tänk, jag kanske hinner utbilda mig innan jag fyller 40. Vilken dröm<3

Får nu en etta på 45kvm, gammalt charmigt snett hus i city (300m från där jag bor nu), markplan med liten uteplats mot innergård. Nyrenoverad 2021. Tror det blir bra<3

Fortsätt kämpa gaston!

Jag tycker det låter som en riktigt bra lägga! 45 kvadrat (stooor etta, nyrenoverad dessutom) med lugn/otrafikerad uteplats centralt till halva hyran och flera andra fina besparingar. Det slutar kanske med att du älskar den lägenheten lika mycket (inte minst för att dess kostnad på lite sikt kommer kunna möjliggöra fortsatta studier och mindre ekonomisk ångest).

Jag föredrar själv äldre hus. Det jag flyttat in i nu är byggt 1939. Jag fantiserar dagligen om hur livet var här i kvarteren kring centrala Umeå då. Vilka som bodde här i huset, hur deras liv och drömmar såg ut samma hemska år som WW2 srartade. Historiens vingslag. Jag börjar bli lite till åren själv, men det är ändå byggd innan min mamma ens var född :)

Du kommer ju tjäna in närmare 80 K skattade kronor per år. Tänk vad de kan göra med dina amorteringar (=skala bort räntetopparna på de hemska annulitets-blancorna och snart få dig att amortera ner allt mer aggressivt för varje månad istället för att tröska på med typ 90 procent per betalning i ränta).

Senast ändrad:
Jag gjorde faktiskt samma sak förra november. Jag flyttade från en perfekt nyproducerad tvåa till en relativt stor etta i ett hus från 1950-talet. Jag gillade min gamla lägenhet skarpt. Den var perfekt på alla sätt för mig, men kostade till slut nästan 10 tusen i månaden. Min nuvarande kostar nu (efter senaste hyreshöjningen) 4700 kronor per månad. Jag kan sakna min gamla lägenhet ibland, när jag irriterar mig på skavanker i min nya lägenhet, men det var också flytten som gjorde att jag fick mera över i min ekonomi, och det har gjort stor skillnad för mig. Nu kan jag spara aggressivt, och det känns som om jag har marginal i ekonomin, och det gör stor skillnad. Det är möjligt att du kommer att känna likadant.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp