- Meddelanden
- 587
- Mottagna reaktioner
- 240
- Poäng
- 417
Det kommer gå fantastisk! Går att göra små lägenheter fantastisk mysiga. Sen som du säger detta steg kommer ge dig den fantastiska friheten att vara skuldfri
Jag har varit där och det var fruktansvärt innan allt kom på plats men sen infann sig lugnet. ❤️Jag hoppas det blir som så. När man väl landat![]()
Livet består av olika vägval. Ibland måste man ta beslut som för stunden känns tunga men över tid är dom rätta.Hej igen!
Kämpar på med mina lån sen 2022, finns en tidigare tråd om det. Men dagens ämne, jag bestämde mig nyligen för att bränna 8års köpoäng i en mellanstor stad för att flytta till mindre lgh (1a) men framförallt billigare. Min nuvarande hyra är 10200kr och kommande hyra från februari är 4900kr.
Samtidigt som det känns som det enda rätta kan jag inte undgå att vara ledsen över det. Just pga jag ÄLSKAR denna lgh. Samt chansen att få en större centralt nu ligger många år bort. Det suger. Det enda som motiverar mig är att jag är skuldfri om ca 3,5 år kontra 7år. Då hela mellanskillnaden kan läggas på lån. I mitt huvud känns det som det enda rätta. Då är jag förhoppningsvis skuldfri som 37 åring. Men ja, det känns bara trist.
SNÄLLA PEPPA MIG OCH ÖVERTYGA MIG OM ATT DET KOMMER BLI BRA![]()
Om skillnaden mellan att bli skuldfri om du flyttar till en liten 1:a, mot att behålla en bostad som ger dig livskvalite (och som blir oerhörd svårt att hitta motsvarande inom överskådlig tid), bara är 3,5 år, tycker jag, när du är under 37 år, att det är ett sinnerligen korkad och kortsiktig beslut att flytta till mindre! En sådan lägenhet kanske tar 20 år att få chansen till igen! Om ens det.
Om 3,5 år har du inga skulder, men inget som ger dig så mycket glädje heller. Stanna där du är, lev snål(eller öka inkomsterna) och kämpa i 7 år. 37 år är ingen ålder...förutom när man vill ha en lägenhet centralt man älskar....
Den typen av beslut som du fattar nu, ska man fatta när man är 64 år och lägre inkomster är i sikte, INTE när man är under 40!
(själv tvingades jag sälja min älskade stuga och bosätta mig en liten 1:a, men jag är arbetslös och har passerat 50 år, därmed oattraktiv för arbetsgivare. Då kan man fatta såna beslut.)
Förstår hur du känner, men vill ändå mest gratulera. Jag gjorde en liknande flytt i somras. Hade haft en fin trea med stor balkong i 12 år som jag älskade och bor nu i en källar-etta (förvisso centralt). Var ett tungt beslut, men så här efteråt är jag så otroligt glad att jag tog chansen att göra en så radikal förändring. Sänkte hyran från typ 9500 till 4500 (då är 200 fast pris för elen också, i sig en besparing). Inte minst när jag ser hur hyreshöjningarna fortsätter att gå upp med 5 procent i år också.
Jag har försökt göra det mysigt här nere och försöker tänka på att jag sparar in 50-60 K om året. Det ekonomiska utrymmet var så sjukt begränsat med 3:an vilket innebar att det var en kamp att få ihop varje månad,. Väldigt svårt att betala bort saker och väldigt lätt att lägga in köp på Klarna osv