Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Behöver pengar!

Genom att skriva ett förmånstagarförordnande ( jag förkortar det här till ftf) i en livförsäkring exkluderar man försäkringen från dödsboet och därmed den vanliga arvsgången.
Är man skuldsatt när man dör och inte har skrivit ett ftf går livsförsäkringsbeloppet in i dödsboets skulder.
Om man är skuldsatt och har skrivit ett ftf kommer beloppet istället att delas ut vid sidan om dödsboet. Detta innebär att man som skuldsatt genom ett ftf kan skydda livförsäkringsbeloppet från att ingå i dödsboets skulder och trots att man dör med skulder ( brist i dödsboet) delar förmånstagarna ändå på livförsäkringsbeloppet.

Genom att skriva ett förmånstagarförordnande ( jag förkortar det här till ftf) i en livförsäkring exkluderar man försäkringen från dödsboet och därmed den vanliga arvsgången.
Är man skuldsatt när man dör och inte har skrivit ett ftf går livsförsäkringsbeloppet in i dödsboets skulder.
Om man är skuldsatt och har skrivit ett ftf kommer beloppet istället att delas ut vid sidan om dödsboet. Detta innebär att man som skuldsatt genom ett ftf kan skydda livförsäkringsbeloppet från att ingå i dödsboets skulder och trots att man dör med skulder ( brist i dödsboet) delar förmånstagarna ändå på livförsäkringsbeloppet.
Tack, precis det jag också skrev

Kan ju vara så att försäkringen tecknades när livet lekte och när livet sedan tog en annan vändning så kanske de personer som man en gång tecknade försäkringen för inte längre är en del i ens liv utan att det nu finns andra som är mer betydelsefulla och nära, typ en nära vän. Livet blir ju inte alltid som man har tänkt sig tänker jag.

Först och främst så beklagar jag sorgen. :(

Hade din farsa ingen livförsäkring? Kolla upp hans kontoutdrag, man har ofta livförsäkring via jobb, eller andra privata försäkringar. Kolla på poster på kontoutrag efter typ:
  • Folksam.
  • Trygg Hansa. Livförsäkring. ...
  • Länsförsäkringar. Livförsäkring. ...
  • Skandia. Livförsäkring. ...
  • Bliwa. Livförsäkring. ...
  • Änkepupillkassan. Livförsäkring. ...
  • Swedbank. Livförsäkring. ...
  • Handelsbanken. Livförsäkring.
med mera!

Ring även hans jobb, hans banker.

När min mamma gick bort så fick jag & mina två syskon 80 000 var inom en till 2 veckor. Dom behövde bara Dödsbeviset.
Därefter hittade vi lite fler försäkringar som också gav ut pengar. Blev nog 150 000 var.

Om han dessutom hastigt gått bort, utan några sjukdomar som man vetat om osv. så finns chansen att du kan få ut stora belopp.

Livförsäkringar räknas inte med i bouppteckningen, utan allt går till dig & eventuella syskon. Det används inte heller för att betala av din pappas skulder om han nu hade det.
Ingen information lämnas ut via telefon. Som anhörig till avliden person måste du göra ett personligt besök på banken och då även visa upp giltig id på dig själv samt ha med ett släktutredningsbevis (fr skattemyndigheten). Är ni fler än en bröstarvinge måste de andra oxå närvara och uppvisa id-handling.

Tack, precis det jag också skrev
Faktum kvarstår - tecknar du en livförsäkring och du inte aktivt väljer vem som är förmånstagare blir det av sig självt make/maka/sambo, arvsberättigade barn eller andra arvingar. Finns ingetdera tillfaller det dödsboet och vad som händer om det går den vägen är väldigt olika.
Försäkringspengar går inte till skulder. Därför kan inte KFM ta pengar av dig som du fått genom försäkring om det inte handlar om försäkringspengar för missat arbete.
Detsamma gäller skadestånd. Får du ett skadestånd för att någon gjort dig något och du har en miljard i skulder hos KFM får de ändå inte röra pengarna.

Sluta sprida falsk information när ni så uppenbart inte vet vad ni pratar om.
Jag vet för jag har kollat upp med både försäkringsbolag, jurister OCH KFM.

Tillägg:
Är det så att ni på riktigt har försäkring hos ett bolag där det står i villkoren att era försäkringspengar tillfaller skulder om ni inte själva aktivt väljer vem som ska få dessa vid eventuell bortgång så är ni antingen dumma eller lättlurade.

Faktum kvarstår - tecknar du en livförsäkring och du inte aktivt väljer vem som är förmånstagare blir det av sig självt make/maka/sambo, arvsberättigade barn eller andra arvingar. Finns ingetdera tillfaller det dödsboet och vad som händer om det går den vägen är väldigt olika.
Försäkringspengar går inte till skulder. Därför kan inte KFM ta pengar av dig som du fått genom försäkring om det inte handlar om försäkringspengar för missat arbete.
Detsamma gäller skadestånd. Får du ett skadestånd för att någon gjort dig något och du har en miljard i skulder hos KFM får de ändå inte röra pengarna.

Sluta sprida falsk information när ni så uppenbart inte vet vad ni pratar om.
Jag vet för jag har kollat upp med både försäkringsbolag, jurister OCH KFM.

Tillägg:
Är det så att ni på riktigt har försäkring hos ett bolag där det står i villkoren att era försäkringspengar tillfaller skulder om ni inte själva aktivt väljer vem som ska få dessa vid eventuell bortgång så är ni antingen dumma eller lättlurade.

Ja man tecknar ju en livförsäkring för att trygga för ens närmsta om något händer. Vad jag däremot fått erfara så gäller de flesta bara till 65 års ålder.

Ja man tecknar ju en livförsäkring för att trygga för ens närmsta om något händer. Vad jag däremot fått erfara så gäller de flesta bara till 65 års ålder.
Ja så är det ju, men förmånstagare blir automatiskt i de led jag skrev i min tidigare kommentar.
Vissa livförsäkringar vet jag kan gälla till äldre ålder men då blir basbeloppet lägre ju äldre man är.

Screenshot_20220812-103557.jpg

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp