Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Behöver pengar!

Då min pappa hastigt gick bort för 1 vecka sen och jag bor hemma själv nu (är arbetssökande, men hr inkomst från försäkringskassan), så behöver jag få loss ca 3.000kr för att klara mig med att handla hem mat osv.
För att tillägga så gick min mamma bort för några års sen…
I dagsläget har jag en inkomst (före skatt) på 10.000kr, har betalningsanmärkning och har inget jobb…
Finns det något eller är det helt kört…?

Då min pappa hastigt gick bort för 1 vecka sen och jag bor hemma själv nu (är arbetssökande, men hr inkomst från försäkringskassan), så behöver jag få loss ca 3.000kr för att klara mig med att handla hem mat osv.
För att tillägga så gick min mamma bort för några års sen…
I dagsläget har jag en inkomst (före skatt) på 10.000kr, har betalningsanmärkning och har inget jobb…
Finns det något eller är det helt kört…?
Beklagar din pappas bortgång!
Kan du inte vända dig till soc? Eller kanske bara låna 500 kr av en vän till mat och resten får vänta?
Så många av oss här sitter där vi sitter för att vi en gång lånat 3000 kr och sen 4000 kr för att betala de 3000 kr och osv osv. Det går fort!
Har du räkningar du inte kan betala så ringer du alla berörda och förklarar situationen och du kan bli erbjuden hjälp/uppgörelse.
I all välmening är mitt tips att i första hand prova allt annat än lån. Din inkomst du kommer få nästa månad på 10 000 kr före skatt kommer knappt räcka att betala tillbaka lån.

Ett av skälen till att många av oss sitter i skiten är att vi tog genvägar för att lösa ett tillfälligt problem. Det vill säga, vi tog en kredit för att betala av en grej just nu. Problemet är ju bara att krediten måste också betalas tillbaka - då tar man en ny kredit när det är kris på den. Och så går det. Man går från 3000 i skuld till 300 000, och det kan faktiskt gå ganska fort.

Finns det inget annat sätt för dig att lösa problemet än med ett lån?

Beklagar!
Hur gammal är du?

Först och främst så beklagar jag sorgen. :(

Hade din farsa ingen livförsäkring? Kolla upp hans kontoutdrag, man har ofta livförsäkring via jobb, eller andra privata försäkringar. Kolla på poster på kontoutrag efter typ:
  • Folksam.
  • Trygg Hansa. Livförsäkring. ...
  • Länsförsäkringar. Livförsäkring. ...
  • Skandia. Livförsäkring. ...
  • Bliwa. Livförsäkring. ...
  • Änkepupillkassan. Livförsäkring. ...
  • Swedbank. Livförsäkring. ...
  • Handelsbanken. Livförsäkring.
med mera!

Ring även hans jobb, hans banker.

När min mamma gick bort så fick jag & mina två syskon 80 000 var inom en till 2 veckor. Dom behövde bara Dödsbeviset.
Därefter hittade vi lite fler försäkringar som också gav ut pengar. Blev nog 150 000 var.

Om han dessutom hastigt gått bort, utan några sjukdomar som man vetat om osv. så finns chansen att du kan få ut stora belopp.

Livförsäkringar räknas inte med i bouppteckningen, utan allt går till dig & eventuella syskon. Det används inte heller för att betala av din pappas skulder om han nu hade det.

Senast ändrad:
Först och främst så beklagar jag sorgen. :(

Hade din farsa ingen livförsäkring? Kolla upp hans kontoutdrag, man har ofta livförsäkring via jobb, eller andra privata försäkringar. Kolla på poster på kontoutrag efter typ:
  • Folksam.
  • Trygg Hansa. Livförsäkring. ...
  • Länsförsäkringar. Livförsäkring. ...
  • Skandia. Livförsäkring. ...
  • Bliwa. Livförsäkring. ...
  • Änkepupillkassan. Livförsäkring. ...
  • Swedbank. Livförsäkring. ...
  • Handelsbanken. Livförsäkring.
med mera!

Ring även hans jobb, hans banker.

När min mamma gick bort så fick jag & mina två syskon 80 000 var inom en till 2 veckor. Dom behövde bara Dödsbeviset.
Därefter hittade vi lite fler försäkringar som också gav ut pengar. Blev nog 150 000 var.

Om han dessutom hastigt gått bort, utan några sjukdomar som man vetat om osv. så finns chansen att du kan få ut stora belopp.

Livförsäkringar räknas inte med i bouppteckningen, utan allt går till dig & eventuella syskon. Det används inte heller för att betala av din pappas skulder om han nu hade det.
Det där stämmer inte riktigt för det beror på om man angett förmånstagare eller inte.
Är det inte uppgett så tillfaller försäkringen först till eventuella skulder är förmånstagare uppgett så tillfaller det den/dom som man uppgett och det behöver nödvändigtvis inte vara barnen.

Det där stämmer inte riktigt för det beror på om man angett förmånstagare eller inte.
Är det inte uppgett så tillfaller försäkringen först till eventuella skulder är förmånstagare uppgett så tillfaller det den/dom som man uppgett och det behöver nödvändigtvis inte vara barnen.

Det är sant. Men oftast skriver man dom på sina barn. Värt att kolla upp hursomhelst. Beloppen tillfaller förmånstagaren & går inte att utmäta.
Man kan hoppas att hen är förmånstagaren i så fall.

Det är sant. Men oftast skriver man dom på sina barn. Värt att kolla upp hursomhelst.
Det beror ju på om man har en partner osv. När jag hamnade i ekonomisk kris så kollade jag upp mina försäkringar och insåg att jag inte uppgett förmånstagare så hade jag dött hade det gått till mina skulder men jag ändrade såklart det till förmån till mina barn.

Glöm inte facket med var han medlem även som eventuellt pensionär kan det finnas slantar att hämta där.

Det beror ju på om man har en partner osv. När jag hamnade i ekonomisk kris så kollade jag upp mina försäkringar och insåg att jag inte uppgett förmånstagare så hade jag dött hade det gått till mina skulder men jag ändrade såklart det till förmån till mina barn.
Märkligt, för min livförsäkring (innan jag ändrade något alls) gick i första hand till make/maka/registerad partner, i andra hand till sambo och i tredje hand till mina barn. Inget skulle någonsin tillfalla mitt dödsbo (och alltså mina skulder) om ingen annan arvinge fanns att finna.
Nu har jag ändrat så att mitt barn får 75% och min mamma 25% (så hon kan ge mitt barn den uppväxt hen förtjänar även om jag dör).

Aldrig hört om att en livförsäkring per standard tillfaller dödsboet. Jag hade bytt försäkringsbolag direkt och inte bara ändrat vem försäkringen tillfaller.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp