Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver man va orolig att aldrig få skuldsanering ?

Det enda du kan är att rabbla en massa felaktigheter och ordbajseri *.... *... jag blir otroligt förbannad när du skriver en massa ** utan minsta tillstymmelse till självkritik och som skadar mer än det hjälper. ***
Går igenom dina inlägg på forumet och konstaterar

Inte är hjälpsam
Mobbar andra
Sparkar på de som redan ligger ner
Har en arrogant attityd
Letar fel i andras inlägg
Gör min poäng genom att nervärdera andra
Är otrevlig, respektlös och dömande
Provocerar för att få uppmärksamhet
Tar ut min ilska på andra

Kommer att sätta dig på knappen/forumsfunktionen "ignorera" - Är inte intresserad av se dina åsikter, negativ energi, påhopp eller svar.

Senast redigerad av en moderator:

Behöver man va orolig att aldrig få skuldsanering ?​

Om det läser att han är orolig att får aldrig skuldsanering då finns ett alternativ till som jag berättade till den person som publicerades tråden att det kan vara ett lösning om man får aldrig skuldsanering!
Googla preskriptionsavbrott så märker du att det inte är läge att vänta på preskription

Du blandar ihop saker och ting. Skulder pga lån preskriberas sällan, långivarna vill ha sina pengar tillbaka och försöker driva in dem på alla möjliga sätt. Jag tror inte att du vet vad en skuldsanering är, så läs gärna på om det.
Jag vet om skuldsanering men han är orolig för att kanske man blir aldrig får skuldsanering, om man får inte skuldsanering det var en alternativ men självklart det e inte enkelt att skulden blir preskriberat!

Jag vet om skuldsanering men han är orolig för att kanske man blir aldrig får skuldsanering, om man får inte skuldsanering det var en alternativ men självklart det e inte enkelt att skulden blir preskriberat!
Nej precis, skulderna preskriberas inte.

Skatteskulder preskriberas efter 5 år, så ja, om man får avslag pga skatteskuld kan man ju invänta preskribering. Men de flesta andra borgenärer är duktiga på att se till att preskriptionsbrott sker.

Skatteskulder preskriberas efter 5 år, så ja, om man får avslag pga skatteskuld kan man ju invänta preskribering. Men de flesta andra borgenärer är duktiga på att se till att preskriptionsbrott sker.
Oftast efter 5 år, kan förlängas men är inte så ofta

Dock är det väl inte riktigt 5 år på en skatteskuld heller egentligen

Utan det är typ 5 år året EFTER skulden når KFM för indrivning,

Så egentligen vore det mer korrekt med 6-7 år från att skulden skapades.

Det är aldrig fem år.

Har du en skatteskuld för inkomst år 2022 ska betala sommaren 2023 - denna skuld hamnar hos KFM först januari 2024 och preskriberas inte förrän 2029.

Fast det räcker ju med att den du är skyldig pengar skickar en uppmaning att betala med jämna mellanrum så börjar ju räkningen om igen. T.ex. konsumentskulder är 3 år, men får du en betalningspåminnelse med 2,5 års mellanrum preskriberas aldrig skulden.
Men det är fritt att gå o köpa en soffa på kredit och komma hit igen om 3 år och meddela hur bra det gått med din gratissoffa ;)

6 av 10 får avslag på sin ansökan enl KFM själv i en artikel från sep-23. Och från artikel feb-23 så står det att för fem är sen beviljades 60 % och nu är den siffran 35 %. Och det är min uppfattning då jag läser här att det är mkt svårare idag att bli beviljad än då blev beviljad för 7 år sen.
Vissa kommer aldrig beviljas, hur många ggr man än ansöker, det är verkligheten. För det är inte så att alla som säker förr el senare kommer beviljas.
Hej !
yes är absolut med på va du skriver . Tänker dock ändå att de flesta avslag och varför det ökar hänger ihop med bland annat att många unga söker som egentligen inte har möjlighet till skuldsanering på grund av exempelvis ålder (man bedöms kunna betala inom rimlig tid) eller skuldens storlek osv .
Sen kommer det såklart aldrig vara så att 100% beviljas skuldsanering . Men ponera att 100% av alla sökande faktiskt uppfyller kraven , har gjort vad som krävs osv .. då skulle väl faktiskt också 100% bli beviljade ?

Nu pratar jag utifrån mig själv såklart och tänker att om jag utgår ifrån ett eventuellt avslag . Jag då gör vad som krävs / saknas från mig så finns de väl ingen anledning till att ja inte skulle bli beviljad på sikt ?

Eftersom en del människor beter sig med skuldsanneringsansökan på samma sätt som min dotter ibland gör när hon vill ha glass. Alltså frågar igen 2 min efter senaste nejsvaret, så ökar andelen som får avslag. Det tar 5 månader att få avslag vilket i teorin gör att några av de pinnarna i statistiken är samma personer. Alltså folk som hunnit ansöka och få två avslag på ett år. (Jag antar att de räknat alla ansökningar och inte "max en per person" )

Det finns nån vedertagen syn på skuldsannering som en sorts lösning på skulder. Men det är som det sagts tidigare en möjlighet till ekonomiskrehabilitering, med den bieffekten att man blir skuldfri på kuppen.

Sen är min magkänsla att en hel del personer som redan haft skuldsannering, men sen satt sig i skiten igen söker om så fort det gått åt pipan och tänker "har inget att förlora kan lika gärna...."

Vilket sliter på maskineriet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp