Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver hjälp. Släppa allt? Släppa något?

Hej!

Jag har haft problem med skulder sedan jag var 18, främst pga spel och droger, men det la jag ner när jag fyllde 20.
Idag är jag 2024 och har stora problem. Idag är första gången jag känner att allt på riktigt är kört.

UC% 8,4
4 Förfrågningar
2023-07-03
2023-07-03
2023-05-17
2023-01-05

Nettoinkomst: 20 000kr
Hyra: 5000kr
Underskott 2022:
78 400 kr

Företag Skuld Månadsbet Ränta
Lunar 256 744 kr 4892 kr 21,10%
Norwegian 149 890 kr 2503 kr 17,18%
Fairlo 49 287 kr 1099 kr 22%
Brixo 15 135 kr 1000 kr
Merax 13 058 kr 1000 kr
Alektum 10 937 kr 2000 kr
Thorn 20 000 kr 1000 kr
Smspengar 19 183 kr 1200 kr 42,5%
Totalt: 535 031 kr 14 894 kr

För tillfället går jag back varje månad och jag måste låna för att klara månaderna.
Jag spenderar minimalt med pengar, men har ändå inte råd med mat utan att låna.

Bör jag släppa allt? Bör jag släppa Lunar + Norwegian och försöka bli av med smålånen?
Behöver all hjälp jag kan få, jag har konstant ångest och börjar få sömnproblem.

Hej.

Har varit i liknande situation. ( ej droger ) men sak samma.
Jag rekommenderar dig att gå till kommunen på skuld och rådgivning.
Det dem kommer att göra är att säga till dig att sluta betala dina skulder. Behåll pengarna och lev på dem.
Steg 2 är såklart att skulderna kommer öka. Mkt post ramlar in med inkasso osv osv. Spara alla brev och håll kontakten vidare med kommunen på enheten om ekonomin.
Sen kommer dem hjälpa dig med en ansökan om skuldsanering. Då du ej ändå har möjligheten att betala som det är idag.
5 år får du leva på existensminimum. 2 betalfria månader per år. " midsommar och julafton" då du får behålla din inkomst.
5 år efter inledande skuldsanering så stryks resten av dina skulder om du följt betalplanen som kronofogden lägger fram.

Hoppas detta ger dig lite ljus i mörka tillvaron.
Mvh

Först vill jag bara säga att jag har inte varit i din situation så kan inte föreställa mig hur det känns eller vad du har gått igenom, eller går igenom.

Problemet är att dina lån kostar dig för mycket i ränta varje månad och att en stor del av din inkomst försvinner utan att minska på lånen i den takt du behöver.
Har du möjlighet att öka din inkomst? Det hade hjälpt dig väldigt mycket.

Det positiva är att du inte har så stora lån och skulle du få ner räntan på sikt är det hanterbart.

Önskar dig all lycka och lycka till!

Det viktigaste kanske är om du idag är spel- och drogfri? Annars finns en risk att situationen blir värre längre fram om du inte tagit tag i de bitarna.
Jag får en känsla att du kan styra upp bland lånen utan att behöva släppa och att det kommer gå fortare att få ner skulderna än om du skulle släppa allt.
Om du använder dig utav snöbollsmetoden och börjar antingen med Merax, sen Brixo och sen Sms pengar så kommer du frigöra minst 3200 kr.

Hur mkt back ligger du varje månad? Hur mkt behöver du låna? Om du samtidigt som du kör snöbollsmetoden även slutar låna så kommer det gå snabbare.

Det är inte så lätt att köra snöbollsmetoden om man går minus varje månad men jag vill ändå påstå att det kan gå i ditt fall.
Kan du leva ännu mer snålt än vad du gör idag? Tills du inte längre behöver låna?

Summan du har i skulder är, som de andra säger, hanterbart. Jag tror inte det är de som är problemet, utan att du går back varje månad på grund av småskitlånen. Om du kan fokusera på att få bort dem så skulle du komma på rätt köl igen, och kan ta tag i resten av skulderna.

Har du frågat Lunar, Norwegian, och Fairlo om du kan få en betalningsfri månad? Då kan du (nästan) ta död på ett av smålånen. Det mest uppenbara är väl din skuld till Alektum. Har du också frågat de jag nämnt om du kan få längre återbetalningstid? T.ex. om du har sju års amortering, kan du få tio?

Får du bort Alektum, så har du sparat in 2000 per månad. Om du lägger det du sparar där på Brixo eller Merax så kan du döda dem relativt snabbt.

Och som de andra frågat – kan du ta ett extrajobb?

Det här är ganska hanterbart, även om jag förstår att du känner dig spänd och frustrerad. Det är många av oss som kämpat med det här.

Sök förtida utbetalning på skatten. Du borde få tillbaka om du inte jämkat. Om det räcker till att betala Alektum och eventuellt Merax. Då borde du ha pengar till mat. Förstår det är jobbigt om du måste låna för att få mat. Går det inte runt kan det vara skönt släppa allt och slippa stressen. Lycka till!

Du är ganska ung, hur är relationen med dina föräldrar? Finns möjligheten att flytta hem och hyra ut din lght ett år?
Det skulle ge dig ett större spelutrymme.
Jämkning?
Sälj av lite prylar som du ej behöver, kanske en gammal telefon eller spelkonsoll.
Dina 5 minsta lån är knappa 80 000, men står för nästan halva din månadskostnad.
Kanske kan du få assistans för de fem smålånen av dina föräldrar. Ett lån på 80 000 borde inte ge mer än max 1500/mån med lite normalare villkor.
Blir du av med de små så kan du sen försöka med ett lån med bättre villkor än dina tre större lån, för där har du otrevliga räntor.

Det du kan prova är att hålla dig runt till sommarn och försöka få 500.000 i ett lån med 0 UC FF. Försök även att få ett jobb som betalar bättre än 20.000, det kommer du måste ha för att lösa detta. Annars kommer du fortsätta gå back varje månad.
Även då är det inte säkert du får lån på den summan med den inkomsten.

Antingen släpper du allt eller inget. 500.000 i skuld går att lösa. Men inte med 20.000 netto. Säg 15.000 kvar efter hyra. Mat och övriga kostnader kanske 10.000 kvar.
Räntan kommer att äta upp pengarna och du kommer ingenstans med lånen när du betalar minimum. Ska du jobba mot att bli skuldfri måste du minst kunna betala minimum och amortera MINST 5000kr i månaden, men helst minst 10.000 extra.

Är detta ingen uppgift som du vill ta dig an så är det bara släppa rubbet och inte några få. Kommer tyvärr inte (förmodligen) få skuldsanering i den åldern ännu på ett par år.

Jag hade försökt lösa detta själv utan att släppa allt. Första stegen är att ha 0 UC FF för att maximera chanserna till ett stort lån som kan samla allt eller det mesta i Juli samt att skaffa ett bättre betalande jobb.

Söker du lån 3 Juli så kan du släppa allt om du vill i slutet på maj när räkningarna ska betalas. Delvis betala ingen maj eller juni, ska inte hinna gå till inkasso då tills du får lös ett lån.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp