Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Behöver hjälp av er, kanske är det akut.

Hej! är nya medlem.

Har läst massor av era inlägg och är intressant. Lärde mig massor och nu vet jag hur de fungerar. Rätt fan chockerande för mig. Har tänkt på några månader sedan tills nu innan. Även led av ångest. Dock vet inte hur mycket skuld jag har på mig. =(

Har haft bara första kreditkort sedan 2011 och har använt den tills nu pga bara nödläge. Men har inte betalat klart! Pga ingen betalningsanmärkning trots jag har övertrasserat kort flertal ggr. Ca 10 ggr eller lite mer. Startade på sep 2011 tills den sista av dec 2012 eller januari 2013 då beslöt jag att inte använda kreditkort mer. Betalade lägsta räntan tills jag fick skattåterbäring då betalade jag extra 4000 kr på den juni 2013 att få ner kreditkort. Onödigt många räntor har jag dragit mig på precis som jag har tänkt nu, trodde att de ska nollställs på varje år, men det stämde inte..... Därför en helvete som väntar på mig när jag betalat klart kreditkort när de ska skicka en skuldbrev av totalkostnad till mig... SUCK!

Sedan i januari 2013 då anhöriga bad mig att få låna ut 10000 kr för smålån eller vad de kallas. Men tror inte det är smslån eftersom jag beställde på mail online. Så jag lät de autogiro amorteras varje månad utan behöva betala nåt extra. men kan betala extra om jag vill. Men fick reda på det att det blancolån kan innebära ocker ränta?

jag behöver hjälp, vägrar att låna ännu mer, har läst att andra lånar ut gör det bara värre och värre om det inte löser sig.

Så beslutade jag att ta mig an en A plan, kreditkort är värst skulden nu, men andra 10000 kr (blancolån) när jag fick reda på att den registrerades i UC nyligen. Kollade på andra reaktioner, så var det... "Vad fan är körd tänkte jag...". Undrar om att betalat den blancolån klart då kommer det skuldbrevet till mig för totalkostnad? Eller behövs det ej?

Om inte, då gör jag plan A och betalar mer än 2-3 tkr. bara 6000 kvar nu.

Sen får se om skuldbrevet inte kommer, då satsar jag på kreditkort få betalat klart och meddela till företaget att jag vill göra en avbetalningsplan av skuld. Kommer det funka?

Plan B: Släppa allt?

Har inte berättat för nån i familjen och de vet inte. Inte nu heller... Jag är inte spelberoende, men en dum som tror på nån att säga kreditkort är bra att använda. Vafan idiot jag är.

Om jag har vetat det ska jag aldrig använda de för länge sedan och inte heller nu....

Mår mycket skit rätt nu.... Trots NOLL ff och betalanmärkningarna....

Tillägger: har övertrasserat kort flertal ggr. Ca 10 ggr eller lite mer. Men bara ca 5 eller 6 ggr var övertrasserat kort och fick vänta på 7-10 dagar innan jag kunde betala att täcka över. Men fick inga påminnelse eller sånt. Märkligt ska jag säga.

Och är alltid en ordentligt kille att betala räkningar i gott tid.

Har du 6000:- i skuld? Okej, ja det kan ju vara jobbigt. Men är det på ett kreditkort så borde det inte vara så hög månadskostnad på det?

Att du övertrasserat kortet är inget som ger någon anmärkning eller som orsakar problem så länge du fortsätter betala på kortet. Eventuella straffavgifter och liknande kommer på fakturan månaden efter.

Det kommer inte sluträkningar på skulder normalt. Förstår inte riktigt vad du menar, men det kommer inte komma några fakturor efter att du avslutat ditt lån och ditt kreditkort, eftersom du då avslutat korten. All ränta på exempelvis ett kreditkort läggs på månad för månad, som du betalar på månadsfakturan. Det är inget som läggs på i efterhand. Några slutfakturor förekommer normalt inte överhuvudtaget.

Om man inte betalar på sitt kreditkort på flera månader så kan krediten avslutas, då kan man få en faktura på hela beloppet. Är det så du menar? Det låter inte som att det är aktuellt i ditt fall eftersom du verkar betala på ditt kreditkort. Att du varit sen flera gånger kommer nog inte i sig att leda till några problem. Om det mot förmodan skulle hända så går skulden oftast till inkasso och du kan där oftast göra upp om en avbetalningsplan.

Att du har mycket räntekostnader totalt sedan flera år ger inte heller mer problem än skulderna du betalar på. Underskott av kapital är inget man ska återbetala eller liknande, som det ser ut som du fått för dig?

Lite svårt att förstå hur mycket skulder du har och vad dina problem är tyvärr.

Senast ändrad:
Kryss....

Ursäkta mig för jag skrev ju fort. Hade lite bråttom till familjen att äta middagen.
Jag förklarar nu:

Jag är inte skuldsatt, har 0 i skuldsaldo och har ALDRIG varit i skuld. Men jag kommer bli skuldsatt pga ena kreditkort!

Kreditkort har legat maximalt 10.000 från 2011 till 2013, övertrasserat kort för ofta leder till misskött kredit vilket skulle banken till slut fått nog och rapportera in betalningsanmärkning. Dock har det inte skett.
Sen ha övertrasserat konto har banken rätt att tillägga ränta till nästa och medföljer månadsvis. Vill säga ränta, ränta, ränta på och med på ränta!!!!! Kommer inte nollställs förrän jag betalat klart kreditkort. D.v.s jag har mer än 150-200% ränta på min kreditkort nu, kanske mer än 200%............ Sen har kreditkort gått ner från 2013 tills nu är den ca 5000 kvar att betala.

Så nu har jag en blancolån som jag ska betala 6000 kr. Ska nog betala i januari och feb då är jag färdigt med blancolån... Men frågan är, kommer skuldbrevet för totalkostnad? eller blir det inget?

Så jag frågade om jag skulle satsa på plan A att göra klart med blancolån först sen ta itu med kreditkort?

Eller... Plan B: släppa allt?

Ja... Jag gissar att jag skulle ligga på ca 100tkr till 300tkr i skuld nu pga ENA kreditkort...

Senast ändrad:
Jag förstår inte ändå,
du har ett kreditkort på 10000 som du har 200% ränta på och nu är det 100-300tusen i skuld på det kortet?

Jag förstår inte ändå,
du har ett kreditkort på 10000 som du har 200% ränta på och nu är det 100-300tusen i skuld på det kortet?

Ja, för jag har övertrasserat kortet på 7-14 dagar utan kunna täcka ner till 10.000 direkt innan jag kunde täcka över. Då ränta räknas dag för dag pga övertrasserat kortet tills slut fick de tillhanda när jag fick betala in. Sen ränta tilläggs i månadsvis. Det stod i avtalet. Skett ca 4-6 gånger. Då blir det dyrt.

Jag menar att företaget kommer att beräkna totalkostnad och skicka in skuldbrev efter när jag betalat klart kreditkort. Det ska ligga runt 100-300tkr ska jag tro.

Ränta brukar räknas dag för dag, dröjsmålsräntan kan vara 30-35% eller så, kan vara så det läggs på ordinarie ränta, då kan det kanske bli 45% eller så totalt på 10000 blir det 4500 kr i ränta på ett helt år, per dag drygt 12 kr.. Så jag förstår fortfarande inte vad du gjort... eller vill ha gjort.

Jag menar att företaget kommer att beräkna totalkostnad och skicka in skuldbrev efter när jag betalat klart kreditkort. Det ska ligga runt 100-300tkr ska jag tro.

Med "skuldebrev", kan det vara ett inkassokrav eller någon form av slutfaktura du menar..? Ett skuldebrev är ett papper man skriver på när man lånar pengar..

Ränta brukar räknas dag för dag, dröjsmålsräntan kan vara 30-35% eller så, kan vara så det läggs på ordinarie ränta, då kan det kanske bli 45% eller så totalt på 10000 blir det 4500 kr i ränta på ett helt år, per dag drygt 12 kr.. Så jag förstår fortfarande inte vad du gjort... eller vill ha gjort.

Jasså... Nu förstår jag. Menade är slutfakturan. Typ skuldebrev...

Jag förklarar nu, d.v.s jag har gjort 4-6 gånger under 10 månader, då blir 4500 kr * 4-6= 18.000- över 20.000 kr på en helt år.

Då borde jag ha lägre än 100 tkr....? Okej.

Men de kommer nollställs efter 1 år har gått? eller hur funkar det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp