Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver ekonomiska tips! 2025 börjar resan mot skuldfrihet!

Hej, jag skulle behöva ekonomiska tips av alla kunniga medlemmar här inne!

Jag behöver samla lite lån och krediter. Har/har haft lite shopping beroende om man kan kalla det så. 0 spelande här. Det är så lätt hänt att trycka köp nu betala sen.

Men nu är det dags. Nytt år, nya regler, och snart kommer även årets första lön. Kommer budgetera annorlunda i år. Förra året skrev jag ned alla fasta avgifter som behövdes betalas och betalade direkt när lönen trillade in på kontot. Till exempel hyra, mobil, elräkning. Sen någon vecka senare hade man shoppat upp resten. Och där stod man utan pengar till mat och bränsle.

Nu, nytt år och nya regler. Har skaffat ett bankkonto till, som är tänkt som förbrukningskonto. Mat, förbrukningsvaror och bränsle är det enda jag får använda det kontot till. Och mitt andra konto är det köpstopp på. Jag kommer skriva ner det i min budget som en fast kostnad med x antal tusenlappar och flytta över den summan till det förbrukningskontot varje månad.

Jag tror verkligen jag lyckas med den här ideén och det känns verkligen som 2025 är mitt år! Övriga tips angående månadsbudget är givetvis välkommet.

Sen behöver jag hjälp angående lån också.
Jag har 0.4 på kreddy appen.
Ca 450 tusen i årsinkomst.
271 tusen hos loanstep
106 tusen hos Wasa
35 tusen hos Ferratum
2 tusen hos resurs

Så runt 410 tusen totalt i lån. Betalar ca 8 tusen i månaden just nu. Ferratum måste ju verkligen bort. Borde jag söka lån på Wasa+ferratum eller på alltihop?
På alltihop borde jag kunna sänka min kostnad till 6 tusen per månad fördelat på 8 är. Jag vill kunna betala av det här så fort som möjligt såklart. Men det smarta är en längre period så bankerna ser att min kalkyl går ihop? Och sen på det extra amortera.

Blev ganska rörigt och har ganska många frågor som ni säkert märker. Tanken är att köra på detta. Fortsätta uppdatera här i tråden några gånger per år. Hoppas att jag kanske ger någon annan lite motivation nu när det är nytt år.
Tack

Första steget innan något samlingslån är aktuellt är naturligtvis att köpa saker med pengar du har och inte på faktura. Kontakta Klarta/Qliro/Awarda övriga fakturalösningar du nu använder och spärra fakturafunktionen så att du endast kan göra kortbetalningar/swish betalningar.

Inget fel på samlingslån i säg - Men mitt råd är att inte ta samlingslån förrän du bevisar för dig själv att du kan avsluta ditt shoppingberoende med lånade pengar. Många som tar ett stort lån med tanke att det ska vara lösningen ljuger för sig själv och reptilhjärnan tar över och 3 månader senare är man tillbaka i samma gamla vanor. Lite senare behöver man ytterligare ett samlingslån.

Så spärra fakturatjänsterna och lova dig själv strikt att inte köpa något under 2025 med lånade pengar eller på faktura. Sen om du lyckas göra det så kan du samla ex 350.000 - hos storbank eller fackligt lån. Borde inte vara några större problem med 0.4 i UC Betyg tänker jag.

Andra steget är att göra en rejäl månadsbudget så du har stenkoll på inkomster och utgifter. Kan använda denna mall (lösenord för bladet är 123 om du behöver låsa upp formlerna eller göra större ändring)

Bilagor

• Budgetmall - Magnus.xls
    32.5 KB · Visningar: 92
Senast ändrad:
Jag tänker så här, kanske verkar lite märkligt, men det funkade för mig.
1. Du har insett att du har ett problem, det är steg ett.
2. Låt någon du litar på få ha insyn i din ekonomi. Det är så himla lätt att i början tänka att "jag ska vara duktig och inte missköta mig" - men fort är man där och nallar lite och så är det kört. Att då ha någon som kan kontrollera dig är rätt bra, för skammen att bli påkommen kan vara en kraftfull motivation.

Lycka till! Du fixar detta.

Faktura företagen har jag redan kontaktat, jag blockerade mig där för länge sedan. Det är därför jag har använt Ferratum tyvärr. Till en riktigt hög ränta, dum som man är. Det får jag lida för nu.
Tack för mallen, ska kolla över det och använda den, verkar riktigt bra

Bara ditt inlägg visar på att du vill ändra ditt beteende och syn på pengar så det är toppen!
Det känns som att du har bestämt dig!

Ditt kreditscore är mkt bra så jag ksulle i din situation sökt samlingslån på Lendo och betalat bort alla andra lån och krediter du har. Skulle du inte få hela det sökta beloppet så ska du prioritera de dyraste lånen och krediterna och få bort dem!
Sen satsar du på sparandet.
Handla bara för pengar du har. Det är det bästa! och du kommer att må mkt bättre.

Har kollat igenom budgeten och fyllt i januari och anpassat den efter mig. Ligger på minus 4000. Har funderat på vad jag kan göra för att få det att gå ihop. Några tips?

Bilagor

• Screenshot_2025-01-15-11-51-29-366_cn.wps.moffice_eng.jpg
    Screenshot_2025-01-15-11-51-29-366_cn.wps.moffice_eng.jpg
    559.9 KB · Visningar: 127
PS. Och bara för att man har sparade pengar betyder det inte att det är fritt fram att shoppa grejer på nätet. Bestäm dig för att du bara ska handla sånt du verkligen behöver.
Bygg upp en rejäl buffert. Avanza har sparkonto med 2% ränta. Ta även en titt på Lysa eller Opti (fondrobotar) så du får avkastning på dina sparade pengar.

Har kollat igenom budgeten och fyllt i januari och anpassat den efter mig. Ligger på minus 4000. Har funderat på vad jag kan göra för att få det att gå ihop. Några tips?
Om du genom ett samlingslån går ner 2 - 3 k i månadskostnad samt drar ner på ditt matkonto (4000 kr är det för en person? Vi är tre vuxna och har matkonto på 3000 max 3500/mån) så kommer du inte ligga back!

Bor du i hus eftersom du har så hög elkostnad?

2500 kronor i elkostnad låter hårresande. (I alla fall om du inte har elvärme, men då låter det billigt.) Men den är ju svår att göra något åt i efterhand.

Spotify och Xbox måste man ju inte ha. Fackföreningsavgift känns också ganska onödigt.

Sparandet bör du väl stryka, med tanke på att du går back?

460 kronor i månaden för mobil låter dyrt.

Kan du komma ner från 8439 kr i månadskostnad för lån till 4184 via ett samlingslån så går du break even. Gissar att elkostnaden är någonstans i södra sverige, men inte i hus eftersom det inte finns ett bolån? Ändå nyfiken på hur elavtalet ser ut här och vad det är som slukar all el?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp