Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bedrägerier spelmissbruk

Hej har själv lyckas sluta spela men har en kompis som försöker gå samma väg och vart spelfri nu i 3 månader. Problemet är att han har gjort bedrägerier för 40000kr på blocket 8 olika målsägande. Finns det någon chans han får fängelse? Om inte blir det samhälls tjänst? Han är kallad till rättegång. Han kommer säga att bedrägerierna är pga spelmissbruk som redan står i utredning. Han är dömd 1 gång tidigare för bedrägerier 4 år sedan men 18000kr 3 målsägande denna gång även spelmissbruk han fick böter då.

Vet att det är ett forum om lån och ekonomi men är väldigt många spelmissbrukare här som kanske har erfarenhet av liknande. Förstår såklart att alla fall kan sluta olika.

Jag har själv kommit på benen nu och lyckas spara ihop 20000kr tänkte lägga det på personer som kan tänka sig att ta bort polisanmälan om det får pengar nu. Kan det förändra eventuellt straff?

Senast ändrad:
Knepig situation. Jag åkte också i Tingsrätten men skyllde på mitt spelmissbruk att mitt liv var helt i kaos (vilket det faktiskt var och vilket jag kunde intyga) sa som det var att jag höll på att bli hemlös,relation som tog slut etc etc.
Dom fann det förmildrande i mitt fall och det stannade "bara" vid 75h samhälltjänst+villkorligt två år.
Det var dock inget bedrägeri och jag orsakade ingen skada för någon annan än mig själv.

Spelmissbruk är klassat som en sjukdom numera, det är till din kompis fördel. Så jag skulle gissa på Skyddstillsyn+skadestånd om han har tur. Däremot är inte fängelse orimligt med tanke på att han förekommer i register sedan tidigare. Domen lär dock stanna på några månader och då omvandlas det per automatik till fotboja eller som i mitt fall samhällstjänst.

Det kommer inte hjälpa att du betalar dessa pengar då åklagaren förmodligen redan väckt åtal och bevisläget får ses som tämligen gott.

Fängelse omvandlas inte per automatik till något. Fotboja är något man får ansöka om och är inte möjligt att få för alla. Domstolarna brukar dock ofta kunna komma fram till alternativ till fängelse.

Kompisen kan nog lägga ner eventuella funderingar om skuldsanering under ganska många år, även om han tycker han har behov av det.

Terry även om målsägande tar bort anmälan?
Lasermannen kommer inte behövas :)

Det faller väl under allmänt åtal så det spelar ingen roll om någon "tar tillbaka anmälan"

Fängelse omvandlas inte per automatik till något. Fotboja är något man får ansöka om och är inte möjligt att få för alla. Domstolarna brukar dock ofta kunna komma fram till alternativ till fängelse.

Det jag menar är att om fängelse under 6 månader utdöms så får du inte sitta i fängelse. Det domstolarna gör är att dom omvandlar domen till samhällstjänst eller liknande påföljd som exempelvis fotboja. "Om fängelse hade utdömts hade det motsvarat 2 månader" så får du 40h samhällstjäst istället.

https://www.kriminalvarden.se/lattlast/frivard-for-familj-och-vanner/forklaring-av-straff/

Här kan man läsa mer. Men inte ens 10% får faktiskt sitta i fängelse om dom är dömda under 6 månader. Det handlar om kostnader och överfulla anstalter.

Domstolar kan dock inte döma ut fotboja

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp