Bankernas bolånekalkyl på nätet.

Jag är lite fundersam på hur bankernas bolånekalkyler på nätet funkar.

Jag är gift, ensam sökande, 1 barn, inkomst 33000 och 200000 i kontant insats.

Nordea: 580 000
Swedbank: 1 030 000
SBAB: först fick jag låna 4,8M! När jag sen fyllde i en gång till så fick jag avslag.

Brukar ni andra också få rejäl spridning mellan olika banker när ni testar?

Du måste ha fyllt i något fel hos Sbab.

Din kontantinsats begränsar dig hos banker som Nordea, SEB och Swedbank, för du behöver 15% i kontantinsats, så det blir ju endast lite över en miljon.
Sbab brukar lägga till att de kan ge dig blanco för kontantinsatsen som ökar låneutrymmet.

Du får låna mer till lägenhet än hus, vart i landet bostaden ligger påverkar hur mycket du får låna, att du är ensamstående med barn minskar låneutrymmet, månadskostnaden för bostaden påverkar låneutrymmet.

Senast ändrad:
Håller med, hos sbab måste du fyllt i något galet

Kanske blir knas att vara gift men ensam sökande?

Nått knas är det med SBAB. Det har varit avslag alla ggr utom 2, men de 2 som var vart hela olika belopp.

i alla fall så jag har jag kollat söka ensam för min fru är egenföretagare och har lån hos marginalen och remember för 400 000 :( och csn. Men när jag kollade med henne så var SBAB redo låna ut 2,6 miljoner.

Nått knas är det med SBAB. Det har varit avslag alla ggr utom 2, men de 2 som var vart hela olika belopp.

i alla fall så jag har jag kollat söka ensam för min fru är egenföretagare och har lån hos marginalen och remember för 400 000 :( och csn. Men när jag kollade med henne så var SBAB redo låna ut 2,6 miljoner.
Aldrig bra att söka ensam som sammanboende (som alla utgår ifrån om är gift i fråga). Bankerna utgår då ifrån att din partner har noll i intjäningsförmåga som du behöver försörja tillfullo, dvs som ett extra barn men med en vuxens levnadskostnader.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp