Baka in blanco i bolån? Hjälp!

Man får värdera om huset så ofta man vill men man får göra en amorteringsgrundande värdering vart 5:e år eller om man gjort stora renoveringar (typ utbyggnader eller liknande).

Vi har värderat om huset tidigare. Vi köpte det för 4 år sedan för 1 500 000:- , huset är byggt på 70-talet och det var som att kliva in i 70-talet när man klev in i huset.

Renoverade badrummet 2018.
2019 värdera vi om det och då var det värt ca 2 000 000:- med badrummet.
Pratade med mäklaren som var här 2019 och då sa han att huset är värt ca 2 500 000:- (var några månader sedan) priserna har stigit mycket i området där vi bor (alltså innan vi började denna stora renovering).

Aha är det så det ligger till :)

Hur kan ni ha 2200000 i bolån om den är värderad till 2000000?

Ja vi har endel av lånet som ligger på en bostadsrätt som ska flyttas över in i huset. Så egentligen kan man väll säga att lånet på huset är typ 1,7 mil
Men du, så kan man ju inte riktigt se på det.
Lånen är ju knutna till respektive bostad, du kan inte hokus pokus summera upp dessa och fördela dom lite som man själv vill.....
Tex
Bostad 1 värd en miljon, befintligt lån på en halvmiljon, kvar att kunna låna upp = 350.000
Bostad 2 värd 3 miljoner, befintligt lån 1 miljon , kvar att kunna låna upp = 1.550.000
Betyder ju inte att du kan ta lån på sammanlagt 1,9 miljoner....

Snälla säg att jag har missuppfattat detta........

Men du, så kan man ju inte riktigt se på det.
Lånen är ju knutna till respektive bostad, du kan inte hokus pokus summera upp dessa och fördela dom lite som man själv vill.....
Tex
Bostad 1 värd en miljon, befintligt lån på en halvmiljon, kvar att kunna låna upp = 350.000
Bostad 2 värd 3 miljoner, befintligt lån 1 miljon , kvar att kunna låna upp = 1.550.000
Betyder ju inte att du kan ta lån på sammanlagt 1,9 miljoner....

Snälla säg att jag har missuppfattat detta........

När vi köpte huset så hjälpte en anhörig till med kontantinsats genom att belåna en liten del av sin bostadsrätt (den är annars obelånad).

När vi träffade banken kom vi överens om att när bostaden är färdigrenoverad så värderas den om och lånet från bostadsrätten flyttas in i huset.

Sen det som blir över så skulle vi vilja flytta in lite av blancolånen utav.

Nu har vi roddat lite i allt.
Värderingen blev 3 100 000:- på huset.
Dock vill inte vår bank baka in lånen i huset.... vart måttligt irriterad faktiskt...

Så nu funderar jag på att prata med någon annan bank och se om vi kan flytta hela bolånet.
Har ni några tips på bra banker att ha och göra med när det gäller bolån?

Nu har vi roddat lite i allt.
Värderingen blev 3 100 000:- på huset.
Dock vill inte vår bank baka in lånen i huset.... vart måttligt irriterad faktiskt...

Så nu funderar jag på att prata med någon annan bank och se om vi kan flytta hela bolånet.
Har ni några tips på bra banker att ha och göra med när det gäller bolån?

Beror ju på hur mycket det totala huslånet kommer att hamna på? Huset är värderat till 3.1 miljoner och ni får belåna upp huset till 85% av marknadsvärdet vilket blir 2.635000 kr som ni kan ha i bolån. Hamnar ni över det så kan det bli svårt.

Vad gav banken för anledning att neka er?

Beror ju på hur mycket det totala huslånet kommer att hamna på? Huset är värderat till 3.1 miljoner och ni får belåna upp huset till 85% av marknadsvärdet vilket blir 2.635000 kr som ni kan ha i bolån. Hamnar ni över det så kan det bli svårt.

Vad gav banken för anledning att neka er?
Bolånet är på 1,7 milj. Sen har vi bolån på en bostadsrätt på 500 000 som vi vill lägga in. Då blir det 2,2 mil.
De resterande ville vi lägga in 400 000:- av blancolånen då har vi 380 000:- kvar i blanco att amortera på.
Banken sa att vi hade för mycket blanco, kalkylen gick inte ihop mena dom?
Men räknar man på deras hemsida så var det "grönt" ljus.

Vi har 700 000:- i årsinkomst och inga andra lån förutom det jag skrivit.
Så jag funderar på om jag ska prata med en annan bank istället.

Bolånet är på 1,7 milj. Sen har vi bolån på en bostadsrätt på 500 000 som vi vill lägga in. Då blir det 2,2 mil.
De resterande ville vi lägga in 400 000:- av blancolånen då har vi 380 000:- kvar i blanco att amortera på.
Banken sa att vi hade för mycket blanco, kalkylen gick inte ihop mena dom?
Men räknar man på deras hemsida så var det "grönt" ljus.

Vi har 700 000:- i årsinkomst och inga andra lån förutom det jag skrivit.
Så jag funderar på om jag ska prata med en annan bank istället.
Prata med flera banker och se vad dom kan göra. Man tjänar på att vara otrogen men det är väl ända gången det är okej att vara otrogen.... mot banken alltså:)

Prata med flera banker och se vad dom kan göra. Man tjänar på att vara otrogen men det är väl ända gången det är okej att vara otrogen.... mot banken alltså:)
Jaa jag ska nog göra det. Men det sura är ju att eftersom min gamla bank kört en kreditkontroll så har kreditbetyget blivit sämre så nu är den på 1%. Men får försöka.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp