Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bättre släppa allt till KFM?

I väntan på svar från skuldsanering...

Ligger sömnlös med ett dilemma. Är ensamstående, och har insett att min skulder är övermäktiga. Har varit skuldsatt sedan 1994 men har ändå kämpat på dom sista åren. Vid normalt jobb har jag fått ut runt 20 tusen efter skatt, men för att få det att gå runt har jag ibland jobbat 100+ över tids timmar varje månad. Nu finns det inte lika mycket möjligheter att jobba extra och hyra +lån + fasta utgifter är runt 25 tusen i månaden. Bara räntan är närmare 100,000 kr om året (blancolån och krediter)... får inga pengar kvar när allt är betalt och tvingas låna ännu mer när pengarna tar slut, ev sälja prylar. Hyran är numera alltid prio 1, liksom fritids, el, försäkringar osv.

Jag har räknat ut att jag skulle tjäna på att låta allt gå till utmätning. Med existens minimum skulle jag leva drägligt och jag skulle slippa ta nya lån, men skulden skulle skjuta i höjden och jag skulle få anmärkningar. Har varit prickfri sedan 2008. Plus att att jag kanske sabbar mina chanser till skuldsanering (18 veckors handläggnings tid nu såg jag). Vad ska ska jag göra. Hålla ut eller släppa allt till KFM?!!!

Ligger sömnlös med ett dilemma. Är ensamstående, och har insett att min skulder är övermäktiga. Har varit skuldsatt sedan 1994 men har ändå kämpat på dom sista åren. Vid normalt jobb har jag fått ut runt 20 tusen efter skatt, men för att få det att gå runt har jag ibland jobbat 100+ över tids timmar varje månad. Nu finns det inte lika mycket möjligheter att jobba extra och hyra +lån + fasta utgifter är runt 25 tusen i månaden. Bara räntan är närmare 100,000 kr om året (blancolån och krediter)... får inga pengar kvar när allt är betalt och tvingas låna ännu mer när pengarna tar slut, ev sälja prylar. Hyran är numera alltid prio 1, liksom fritids, el, försäkringar osv.

Jag har räknat ut att jag skulle tjäna på att låta allt gå till utmätning. Med existens minimum skulle jag leva drägligt och jag skulle slippa ta nya lån, men skulden skulle skjuta i höjden och jag skulle få anmärkningar. Har varit prickfri sedan 2008. Plus att att jag kanske sabbar mina chanser till skuldsanering (18 veckors handläggnings tid nu såg jag). Vad ska ska jag göra. Hålla ut eller släppa allt till KFM?!!!

Det låter som att Du e orolig över att släppa Dina skulder till KF med anmärkningar som konsekvens skulle äventyra en eventuell skuldsanering, eller har ja missförstått Dig?!

Jag kan iallafall inte se hur det skulle kunna sätta ”käppar i hjulen” för Dig..
Tror de allra flesta har tvingats släppa till KF innan man sökt Skuldsanering.
Jag skrev nu inte alla, men ett stort antal om inte till och med en majoritet.

Jag själv tvingades se mig besegrad i mars i fjol. Släppte då mina skulder. Utmätning drog igång i augusti. Skuldsanerings ansökan skickades in i oktober. Fick inledande skuldsanering nu i mars och beslut om skuldsanering kom i i början av juli.

Visst, man kan inte gå & tro att man per automatik ska kunna få igenom en skuldsanering, men man får helt enkelt leva på hoppet & går den inte igenom, så får man ta till sig deras anledning. Rätta till vad det är & sedan förhoppningsvis söka igen :). Så var min tankegång iallafall... :)

Tack för ditt råd. Så det tog alltså fem månader för dig att få besked? Får man fråga hur stor din skuld var, och hur mycket du gick back per månad?

Precis som Kimsan skriver är det inget som sätter käppar i hjulet för att man har anmärkningar eller löneutmätning inför skuldsanering.
Dom flesta är ju redan där innan dom ansöker om skusan.

Det jag undrar är... om man blir beviljad skuldsanering så betalar man in en fast summa till KFM varje månad. Är det utmätning så ringer ju KFM upp arbetsgivaren och frågar om lön och sedan får arbetsgivaren betala direkt till KFM. Tanken var ju kanske att man slipper att blanda in arbetsgivaren om man får skuldsanering och inte går på utmätningslinjen...

Det låter som att Du e orolig över att släppa Dina skulder till KF med anmärkningar som konsekvens skulle äventyra en eventuell skuldsanering, eller har ja missförstått Dig?!

Jag kan iallafall inte se hur det skulle kunna sätta ”käppar i hjulen” för Dig..
Tror de allra flesta har tvingats släppa till KF innan man sökt Skuldsanering.
Jag skrev nu inte alla, men ett stort antal om inte till och med en majoritet.

Jag själv tvingades se mig besegrad i mars i fjol. Släppte då mina skulder. Utmätning drog igång i augusti. Skuldsanerings ansökan skickades in i oktober. Fick inledande skuldsanering nu i mars och beslut om skuldsanering kom i i början av juli.

Visst, man kan inte gå & tro att man per automatik ska kunna få igenom en skuldsanering, men man får helt enkelt leva på hoppet & går den inte igenom, så får man ta till sig deras anledning. Rätta till vad det är & sedan förhoppningsvis söka igen :). Så var min tankegång iallafall... :)
Du skrev att du släppte allt i mars , men löneutmättning drog igång augusti.. tog det 5 mån ? Eller inget av detta låg hos inkasso ?

Ka
Det jag undrar är... om man blir beviljad skuldsanering så betalar man in en fast summa till KFM varje månad. Är det utmätning så ringer ju KFM upp arbetsgivaren och frågar om lön och sedan får arbetsgivaren betala direkt till KFM. Tanken var ju kanske att man slipper att blanda in arbetsgivaren om man får skuldsanering och inte går på utmätningslinjen...[/QUOT
Ja så är det vid skuldsanering hade önskat det var så vid löneutmätning också så man slipper skämmas för arbetsgivaren. Hur det än är så tror jag många vet med min löneutmätning som börjar denna månad. Tycker man kunde få chans att betala själv summan till KFM först och om det inte sköts så får dom dra på lön.
Ni får tycka vad ni vill men för mig är det kränkande med löneutmätning och som sagt snacket går:(

Du skrev att du släppte allt i mars , men löneutmättning drog igång augusti.. tog det 5 mån ? Eller inget av detta låg hos inkasso ?

Jag betalde allt fram till och med då, så inget hos inkasso.
De första inkassobreven började inkomma i maj & första brevet från KF kom i slutet av juni. Det gick rätt fort efter första brevet inkom från KF.

Jag betalde allt fram till och med då, så inget hos inkasso.
De första inkassobreven började inkomma i maj & första brevet från KF kom i slutet av juni. Det gick rätt fort efter första brevet inkom från KF.
Så du slapp utmättning i juli månad då ? För Tänkte dom brukar vara snabba med att dra igång löneutmätningen verkar det som...hade hoppats mitt kan starta i november och inte oktober :)

Så du slapp utmättning i juli månad då ? För Tänkte dom brukar vara snabba med att dra igång löneutmätningen verkar det som...hade hoppats mitt kan starta i november och inte oktober :)

Nope, inte juli. Det drog igång med augusti lönen. Sommaren 2018 var min värsta sommar EVER, men ja överlevde... :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp