Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bättre att spara eller betala av mer på csn lånet?

Betalplanen på min skuldsanering går ut i november och då är det dags att börja betala på csn igen.

Jag har jobbigt stor skuld hos csn, 280 000 kr. Före skuldsaneringen så betalade jag 1500kr i månaden. Grejen är att jag sedan 1,5 år sparar 5000kr i månaden (lever snålt) till insats på hus när skuldsaneringen är klar. Nu när csn syns på uc så är jag osäker på hur det påverkar möjligheten till framtida huslån. Jag är snart 50 och inte färdigbetalad, det verkade ge en högre risk.

Så frågan är: När betalplanen löper ut, ska jag betala 1000kr extra på csn lånet varje månad eller spara de pengarna till insatsen? Bättre att ha lägre csn skuld eller en högre summa till insats?

Definitivt högre summa till insats.
Räntan på CSN är i det närmsta obefintlig.

Tror snarare att en CSN-skuld kan vara till din fördel då det tyder på att du har en högskoleutbildning = enklare få jobb = högre inkomst.

Spekulerar dock.

Jag skulle spara. Csns villkor är svårslagna, plus att det beroende på vilket lån det är skrivs av när du fyller 65

Ok, tack för svar. Det finns en tråd i kreditupplysningstavlan som handlar om csn på uc. Första posten i den tråden har den här informationen:

"Hur påverkar CSN-lån kreditvärdigheten?
Vi har analyserat detta lite mer för att se hur CSN-lånen påverkar kreditvärdigheten och vi ser att det finns en tydlig korrelation mellan CSN-lån och kreditvärdighet, där yngre och medelålders med CSN-lån har en lägre risk för att inte sköta sina betalningar jämfört med de som saknar CSN-lån. Däremot så ser man att äldre som fortfarande inte har betalat igen sina studielån har en högre risk."

Jag kommer vara 51 när min skuldsanering är slut. Det blir ju inte husköp dagen efter utan ett fortsatt sparande medan jag tittar efter ett lämpligt hus. Så låt säg jag är 51-55 vid ett framtida husköp. Då känns det lite som att jag kanske faller under de som har en högre risk. Iofs så tror jag att min studieskuld skrivs av vid 60 (måste dubbelkolla det).

Men visst så verkar det absolut bästa att spara vidare till insatsen.

Ok, tack för svar. Det finns en tråd i kreditupplysningstavlan som handlar om csn på uc. Första posten i den tråden har den här informationen:

"Hur påverkar CSN-lån kreditvärdigheten?
Vi har analyserat detta lite mer för att se hur CSN-lånen påverkar kreditvärdigheten och vi ser att det finns en tydlig korrelation mellan CSN-lån och kreditvärdighet, där yngre och medelålders med CSN-lån har en lägre risk för att inte sköta sina betalningar jämfört med de som saknar CSN-lån. Däremot så ser man att äldre som fortfarande inte har betalat igen sina studielån har en högre risk."

Jag kommer vara 51 när min skuldsanering är slut. Det blir ju inte husköp dagen efter utan ett fortsatt sparande medan jag tittar efter ett lämpligt hus. Så låt säg jag är 51-55 vid ett framtida husköp. Då känns det lite som att jag kanske faller under de som har en högre risk. Iofs så tror jag att min studieskuld skrivs av vid 60 (måste dubbelkolla det).

Men visst så verkar det absolut bästa att spara vidare till insatsen.

Det är nog ganska marginell påverkan också

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp