Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bästa vägen för ett bra bolån

Jag skulle behöva lite råd här.
En bekant till mig ska försöka bättra sitt bolån. Hen har redan gjort det i ett steg med hjälp av mig. Dvs flytta lånet från Bluestep till Nordax och sänka räntan med nästa 3%.

Nu när hens situation har varit stabil i snart tre år så har antalet anmärkningar sjunkit från 15 till nuvarande 4 st. Historisk skuldsaldo är noll, inga ärenden är registrerade hos KFM. Så det "enda" negativa hen har är dessa 4 betalningsanmärkningar.

Och det dröjer till maj nästa år innan den allra sista försvinner. Två försvinner i januari nästa år.

Hen ligger på 2.2 i UC-score. Hen behöver "bara" låna 1 500 000 på en bostad värderad till ca 3 300 000 kr.

Är det bästa just nu att lägga en ansökan via Lendo? Eller är det bästa att lägga in en ansökan via Swedbank där hen är kund alt lägga en ansökan hos LF där hen inte är kund mer än försäkring på bil?

Gjorde en Lendo. Fick ett erbjudande med lägre ränta 5,59 från Bluestep.
Tog det till Nordax och sänkte från 6,11 till 5,4 och gör en besparing om 860 kr/månaden utan massa flytt och nya uppläggningsavgifter.
Och då är det bara att hålla ut till nästa år i maj.

I Maj nästa år så finns det många bra alternativ speciellt med den belåningsgraden. Jag hade inte gått till Lendo(provision) eller nån Storbank (förhandling och omförhandling efter x år) då. Utan kikat på diverse marknadsförda räntor från nischbanker. Skulle hen få ett normalt rörligt (3mån) bolån idag hade hen utan större besvär kunnat få en ränta på mellan 2.7-2.9 %. Dvs nästan en halvering av räntekostnaden. Något att se fram emot andra ord

I Maj nästa år så finns det många bra alternativ speciellt med den belåningsgraden. Jag hade inte gått till Lendo(provision) eller nån Storbank (förhandling och omförhandling efter x år) då. Utan kikat på diverse marknadsförda räntor från nischbanker. Skulle hen få ett normalt rörligt (3mån) bolån idag hade hen utan större besvär kunnat få en ränta på mellan 2.7-2.9 %. Dvs nästan en halvering av räntekostnaden. Något att se fram emot andra ord
Lendo blev nu. Detta för att kunna få en hävstång mot Nordax att sänka räntan. Och de gjorde så och därmed sparar hen 860 kr/mån fram till maj.

Och tack för tipset om att nästa år kika på nischbanker. Ska ha det i huvudet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp