Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avtalet påskrivet på ny lägenhet. Kan hyresvärden bryta avtal pga betalningsanmärkning?

Om du kan betala den fakturan som du är sen med en månad så köper du dig mer tid innan resterande ungefär samtidigt når kfm. Kan möjligtvis köpa dig en månad om du reglerar den fakturan. dvs om du börjar släppa allt fr.o.m. nu så kanske det inte hinner ge utslag förrän du flyttat in.

@Kronofogden vet du hur lång tid det brukar ta innan betalningsanmärkningarna börja dimpa in?
Först ska du få föreläggande, som ska bli utslag, som ska bli skuld att betala. Innan föreläggande ska det vanligtvis gå till inkasso och ett par-tre påminnelser. Så det beror lite på var i cykeln du befinner dig.

Spelar ingen roll, När du skrivit på kontraktet så har du skrivit på kontraktet. Stod där i kontraktet att "Om hyresgästen hamnar i ekonomisk svår situation dvs får en betalningsanmärkning så har vi rätten att bryta kontraktet omedelbart"? Om inte så är det inga bekymmer, aldrig sett något sånt hyresavtal.

Jag tänker precis som dig egentligen, Att i teorin så har ju avtalet ej börjat gälla. Men tror inte att dem kommer kolla upp, men är rädd för att den risken finns. För i så är jag fucked, då är jag bostadslös.
Jag arbetar oxå på ett privat fastighetsbolag och har arbetat på flertalet andra stora fastighetsbolag oxå.
Det finns absolut inget att vara orolig över.
Man tar en kreditupplysning innan avtalet tecknas och sedan inget mer !!

Hmm okej.

Lite syniskt och en mer provocerande fråga kan jag tycka.

Om jag får en lägenhet och är ren på kreditupplysning men får sedan en anmärkning så får jag flytta? Ett bostadsbolaget med 500 lägenheter och två personer i varje lägenhet gör alltså 1000 UC efter att dessa flyttat in för att se så dom inte har dragit på sig någon anmärkning och har dom gjort får dom flytta?!

Lite väl långsökt. Ibland undrar man om en del har rökt svamp eller inte:rolleyes:

Hmm okej.

Lite syniskt och en mer provocerande fråga kan jag tycka.

Om jag får en lägenhet och är ren på kreditupplysning men får sedan en anmärkning så får jag flytta? Ett bostadsbolaget med 500 lägenheter och två personer i varje lägenhet gör alltså 1000 UC efter att dessa flyttat in för att se så dom inte har dragit på sig någon anmärkning och har dom gjort får dom flytta?!

Lite väl långsökt. Ibland undrar man om en del har rökt svamp eller inte:rolleyes:
Frågan är ju om dom gör ytterligare en kreditupplysning INNAN inflytt och inte när han redan flyttat in?
Tycker inte alls att det är en konstig fråga och nåt jag själv hade oroat mig för om det gällde mig.

Mer regel än undantag att banker tar en till uc på köparen innan tillträde för att kolla så att den ekonomiska bilden inte ändrats, så varför vore det konstigt om även hyresvärdar gjorde det?

Mycket hinner hända från påskrift till tillträde så absolut rimligt att vilja kolla så att allt är som det är sagt.

Med det sagt så tror jag att du kan vara helt lugn TS! :)

Jag arbetar oxå på ett privat fastighetsbolag och har arbetat på flertalet andra stora fastighetsbolag oxå.
Det finns absolut inget att vara orolig över.
Man tar en kreditupplysning innan avtalet tecknas och sedan inget mer !!
Tack för svaret, det känns mycket bättre, @KalleSpelare som svar till dig. Så stod inget sånt på avtalet.
Tackar båda för svar. Man blir nojjig. Och när det handlar om något så här viktigt så vill jag inte fucka det. Därav slängde jag ut frågan.
Då kan jag sitta lugnt i båten :) Ha en bra sommar!

Frågan är ju om dom gör ytterligare en kreditupplysning INNAN inflytt och inte när han redan flyttat in?
Tycker inte alls att det är en konstig fråga och nåt jag själv hade oroat mig för om det gällde mig.

Mer regel än undantag att banker tar en till uc på köparen innan tillträde för att kolla så att den ekonomiska bilden inte ändrats, så varför vore det konstigt om även hyresvärdar gjorde det?

Mycket hinner hända från påskrift till tillträde så absolut rimligt att vilja kolla så att allt är som det är sagt.

Med det sagt så tror jag att du kan vara helt lugn TS! :) Om något kan du hyra en ny lägenhet via site
Helt rätt, din synpunkt är förståelig. Precis som banker vill försäkra sig om att köparens ekonomiska situation inte har förändrats före överlämning, kan hyresvärdar också vilja ha den säkerheten. Att göra en uppföljande kreditupplysning kan vara ett sätt att minska risken för uteblivna hyresbetalningar och försäkra sig om att den hyresgäst de godkänt fortfarande uppfyller deras kriterier.

Det bästa är att alltid ha öppen kommunikation med sin hyresvärd och förstå deras processer och krav.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp