Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avtalet påskrivet på ny lägenhet. Kan hyresvärden bryta avtal pga betalningsanmärkning?

Fick äntligen min lägenhet och kontraktet är påskrivet idag.
Tillträde 1a september. Så nu tänkte jag släppa allting till KFM, så lär får betalningsanmärkning snart. Ligger redan sent 1 månad med en faktura som har gått till inkasso.

Enligt hyresvärden så får man ej ha betalningsanmärkningar för att få lägenhet hos dem. Nu har jag inga betalningsanmärkningar än. Men vad händer ifall jag får en prick innan jag hinner flytta in 1a september?

Kan hyresvärden bryta avtalet? Eftersom att jag inte hunnit flytta in?
Eller spelar det ingen roll nu när jag skrivit på kontraktet.
Hittar ingen klausul på hyresavtalet om detta.

Undrar samma sak för tänker göra exakt samma sak väntar på flytta in till en ny lägenhet sen släppa allt till kronofogden. I mitt fall så kommer jag släppa allt den dagen jag har flyttat in i den nya lägenheten. Känns inte som om dom kan komma och kasta ut mig 2 veckor efter att jag har flyttat in för att jag nu hamnat hos kronofogden? Jag hade ju inga betalningsanmärkningar när jag ansökte och flyttat in

Undrar samma sak för tänker göra exakt samma sak väntar på flytta in till en ny lägenhet sen släppa allt till kronofogden. I mitt fall så kommer jag släppa allt den dagen jag har flyttat in i den nya lägenheten. Känns inte som om dom kan komma och kasta ut mig 2 veckor efter att jag har flyttat in för att jag nu hamnat hos kronofogden? Jag hade ju inga betalningsanmärkningar när jag ansökte och flyttat
Jobbar på ett privat fastighetsbolag och vi gör inga kontroller efter man är godkänd och signat

Jag har bott hos ett antal hyresvärdar, både hos privata och hos allmännyttan och jag har aldrig varit med om att det inhämtats kreditupplysning på mig efter att jag skrivit på kontrakt och flyttat in. Det låter extremt långsökt för att inte säga orealistiskt att ni skulle bli av med era lägenheter på grund av detta.

Håller med ovanstående. När du väl tillträtt lägenheten kan hyresvärden inte säg upp dig av den anledningen. I teorin kan hyresvärden säga upp avtalet som ej börjat gälla, dvs innan inflyttning. Men ser det som osannolikt att man gör koll efter påskrift.

Jag flyttade in i min hyresrätt två månader innan betalningsanmärkningarna började hagla in. Det görs inga nya upplysningar efter inflyttning, och har varit sen med hyran två-tre gånger utan att det hänt heller.

Håller med ovanstående. När du väl tillträtt lägenheten kan hyresvärden inte säg upp dig av den anledningen. I teorin kan hyresvärden säga upp avtalet som ej börjat gälla, dvs innan inflyttning. Men ser det som osannolikt att man gör koll efter påskrift.
Jag tänker precis som dig egentligen, Att i teorin så har ju avtalet ej börjat gälla. Men tror inte att dem kommer kolla upp, men är rädd för att den risken finns. För i så är jag fucked, då är jag bostadslös.

Jag flyttade in i min hyresrätt två månader innan betalningsanmärkningarna började hagla in. Det görs inga nya upplysningar efter inflyttning, och har varit sen med hyran två-tre gånger utan att det hänt heller.
@Kronofogden vet du hur lång tid det brukar ta innan betalningsanmärkningarna börja dimpa in?

Jag tänker precis som dig egentligen, Att i teorin så har ju avtalet ej börjat gälla. Men tror inte att dem kommer kolla upp, men är rädd för att den risken finns. För i så är jag fucked, då är jag bostadslös.
Kan väl säga såhär. Går de via bostadsförmedlingen så har de ”outsourcat” all administration och kontroll. Vore högst oseriöst om de tog en ny Uc eller Bisnode på nytt strax innan inflyttning. Även om det är lättare sagt än gjort, försök ordna med boende pronto och sen försök att ta det lugnt till tillträdesdagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp