Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avstå arv skuldsanering

Hej.

Min mammas man har hastigt fått ett arv då hans mamma dog plötsligt. Han har inga egna barn och min mamma och han gifte sig när jag var liten. Så jag är räknas som deras gemensamma barn. Nu är det så att både min mamma och hennes man genomgår skuldsanering. Planen var att skriva testamente så att arvet skulle gå till mig. Nu gjordes detta inte i tid. Finns det nån laglig rätt att jag kan få ärva genom att han avstår arvet? Eller kommer de ge problem med kronofogden? Har läst lite olika svar från olika jurister.

Någon som varit i liknande situation? Arvet är under 250000 och skuldsaneringen dom genomgår är på betydligt högre belopp om de påverkar.

https://lagen.nu/1962:700#K11P1S1 :
Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.

Därtill riskerna det för med sig gällande själva skuldsaneringen... ... samt den moraliska dimensionen...

Är det din "styv"farmor?

Låter som en hyfsat bra plan för att få skuldsanering upphävd

Hej.

Min mammas man har hastigt fått ett arv då hans mamma dog plötsligt. Han har inga egna barn och min mamma och han gifte sig när jag var liten. Så jag är räknas som deras gemensamma barn. Nu är det så att både min mamma och hennes man genomgår skuldsanering. Planen var att skriva testamente så att arvet skulle gå till mig. Nu gjordes detta inte i tid. Finns det nån laglig rätt att jag kan få ärva genom att han avstår arvet? Eller kommer de ge problem med kronofogden? Har läst lite olika svar från olika jurister.

Någon som varit i liknande situation? Arvet är under 250000 och skuldsaneringen dom genomgår är på betydligt högre belopp om de påverkar.
Det är väl bättre att dessa pengar läggs på deras skuldsanering så att DU kan få ett värdigare arv sen?

Även om skuldsaneringsbeloppet är högre än de där, så tackar nog inte borgenärerna ner till att få pengarna de har rätt till.

Tycker inte ni ska fiffla något, det kan stå dina föräldrar dyrt då skuldsaneringen kan bli upphävd.

Tänkte på en annan sak. Så länge du inte är biologisk eller din pappa har adopterat dig så har du ingen rätt till arvet.

Din farmor hade kunnat testamentera en del av arvet till dig, men man kan aldrig göra sina barn arvslösa utan en del av arvet ska gå till din pappa oavsett. (Såvida man inte gjort av med allt så inget finns att ärva)
Man kan inte ta bort laglotten, den är alltid hälften av arvslotten.

Hade jag varit borgenär hade jag nog velat att pengarna gick till skulderna. Känns som det rätta även fast det är surt. Men som man bäddar får man ligga i livet

Du kan glömma dessa pengar och istället vara glad över att dina föräldrar kommer att bli skuldfria och ev spara ihop lite arv till dig. Din styv farmor skulle ha gett dig pengar i gåva innan sin bortgång om det var så hon ville ha det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp