Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag skuldsanering, när söka igen?

Som rubriken lyder, jag fick idag avslag på skuldsanering, vilket ändå var väntat, jag har spel och lån i närheten och hade inte väntat mig något annat. Kommer snart ha löneutmätning ( handlar om dagar/veckor) för första gången i mitt liv och det känns ju inte så bra naturligtvis, men det är bara att acceptera och göra rätt för sig nu.

Drömmen är ju ändå att få skuldsanering någon gång och jag vet ju att jag egentligen kan göra en ny ansökan redan idag igen om jag vill, men hur länge bör man vänta, vad förväntas man göra för att öka chanserna mer än att bara låta tiden gå?

Snabb bakgrund : Dragit på mig skulder sedan många år ( ca 600 000 kr nu i skuldsaldo) Det började med ett lån i unga år, sen mer lån genom åren, sen samlingslån och krediter, skulderna har ökat markant senaste åren. Jag har spelat upp pengar, och även tagit lån/krediter för spel, men det är senaste året detta hänt och inget långvarigt missbruk på den fronten. Har satt mig på spelpaus i samband med att jag skickade in skuldsaneringsansökan ( 1 september), inte spelat sen dess, anser inte jag har missbruk där, bara dumma val och en tro att jag kunde lösa mina problem på ett ännu värre sätt. Har inget sug att spela, vilket även personen jag besökte i kommunen för spelmissbruk höll med om. Jag har flera ( 8 ) UC senaste året, där jag försökt få igenom samlingslån,krediter mm men blivit nekad. Blev ändå beviljad en dyr kredit på 20 000 kr där, den har jag ju tyvärr jag kvar, men innan dess är det 2 år sedan jag sökt lån och då är vi ju ändå inne på 2022.

När 1 år har gått från att jag skickade in min skuldsaneringsansökan ( i sept-23), så har ju alla UC försvunnit, jag har antagligen haft löneutmätning några månader och skulderna har ju knappast minskat, snarare tvärtom. Men inga mer UC, inget mer spel, inga mer ansökningar om pengar någonstans. Är det lönt att söka igen när det gått 1 år, eller hur länge ska man vänta för att "visa" att man ändrat beteende och verkligen vill komma på fötter, göra rätt för sig och få en chans igen? Vad kan man göra mer för att öka sina chanser?

Ja låt det gå en tid. Vad din UC visar är ointressant då Skusan inte tar kreditupplysningar.
Det viktiga är att du inte dra på dej nya skulder och på det viset är det ju bra med löneutmätning då du inte kan låna mer. Det blir en tydlig brytpunkt.

Inte jättelänge sen du slutade spela, så för tidigt att skicka in ny ansökan idag misstänker jag starkt. Jag hade testat söka i Juni, förutsatt du fortfarande är spelfri. Då får du svar i November om väntetiderna stannar på 5 månader.

Det innebär om du blir beviljad att November och December blir betalfria medan utmätning stoppas. Delvis - du har 2 månader med full lön och lite tid att bygga startkapital innan betalningarna för saneringen startar i Januari.
Det sätter dig också i rätt loop för den taktiken om att börja på 2 betalfria, men alltid ha en rullande ansökan.

Blir du nekad i november kan du skicka ny i december. Då får du svar i maj. Blir du beviljad i maj så blir maj och juni betalfria. Blir du nekad i maj så söker du juni. Då kommer du till svar i November igen så att november och december blir betalfria om du blir beviljad. Sen handlar det om lite tur med väntetiderna också för att man ska börja på 2 betalfria. Går att planera på ett ungefär, men inte exakt.

Senast ändrad:
Inte jättelänge sen du slutade spela, så för tidigt att skicka in ny ansökan idag misstänker jag starkt. Jag hade testat söka i Juni, förutsatt du fortfarande är spelfri. Då får du svar i November om väntetiderna stannar på 5 månader.

Det innebär om du blir beviljad att November och December blir betalfria medan utmätning stoppas. Delvis - du har 2 månader med full lön och lite tid att bygga startkapital innan betalningarna för saneringen startar i Januari.
Det sätter dig också i rätt loop för den taktiken om att börja på 2 betalfria, men alltid ha en rullande ansökan.

Blir du nekad i november kan du skicka ny i december. Då får du svar i maj. Blir du beviljad i maj så blir maj och juni betalfria. Blir du nekad i maj så söker du juni. Då kommer du till svar i November igen så att november och december blir betalfria om du blir beviljad. Sen handlar det om lite tur med väntetiderna också för att man ska börja på 2 betalfria. Går att planera på ett ungefär, men inte exakt.
Tackar för alla tankar och tips, guld värt, så tusen tack. Självklart vill jag kunna få ut den bästa tillvaron i situationen just nu, så tro inte annat än att jag uppskattar tipsen med betalningsfria månader mm, men allra helst vill jag ju bara få till en skuldsanering och se ett slut på allt elände, och jag vill inte bara skicka ansökan på ansökan, utan vill få en ärlig chans att faktiskt få till det. Spelfri kommer jag vara, har både avsmak och kommer inte satsa en krona mer, det lockar inte alls. Men det ursäktar ju ändå inte att jag har spelat och har relativt nytagna lån för det.....

Det är rätt meningslöst att söka direkt efter. Vänta åtminstone ett halvår, fokuset på prövningen i nya ansökan är vad du gjort sedan första ansökan, om det är en tidsrymd på 3 dagar kan inte mycket av relevans skett.

Det är rätt meningslöst att söka direkt efter. Vänta åtminstone ett halvår, fokuset på prövningen i nya ansökan är vad du gjort sedan första ansökan, om det är en tidsrymd på 3 dagar kan inte mycket av relevans skett.
Men för att behålla dom långa väntetiderna är det ett bra alternativ…

Men för att behålla dom långa väntetiderna är det ett bra alternativ…
De långa väntetiderna beror mycket på att det skickas in ansökningar upprepat.
Men vill man bidra till att andra personer ska få vänta extra länge så är det en bra idé

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp