Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag sanering pga nya skulder.

Jag fick som sagt avslag på min sanering pga att jag skuldsatt mig nära inpå tiden, att jag skuldsatt mig när jag visste att jag ej hade möjlighet att betala.

Ni andra som fått avslag pga det. När är inte en skuld ny längre? Hur länge ska man vänta innan man söker igen?

Jag har ställt KF frågan, men dem har själva inget svar. Någon med egen erfarenhet? Mina sista skulder uppstod sommaren 2022.
Finns ingen fast tidpunkt..

Vänta ett år eller så kan nog vara lagom, ingen större ide att belasta med nya ansökningar direkt då inget har hänt.
Att laborera och försöka räkna ut hur man ska få mest möjligt betalningsfritt är inget att hålla på med. Det räcker med att några slutar på KFM så kanske inledandet i stället för 1 november kommer 28 december i stället, och då fick man inget betalningsfritt överhuvudtaget.

Jag hade överklagat beslutet och om det sedan fortfarande är ett avslag så hade jag väntat till tidigast efter sommaren. Att sitta och räkna ut om du kan få en betalningsfri månad hade jag skitit helt och hållet i. Vem bryr sig om en månad mer eller mindre när det största målet är att bli skuldfri. Jag hade hellre betalt 12 månader per år om det innebär en godkänd skuldsanering.

Jag hade överklagat beslutet och om det sedan fortfarande är ett avslag så hade jag väntat till tidigast efter sommaren. Att sitta och räkna ut om du kan få en betalningsfri månad hade jag skitit helt och hållet i. Vem bryr sig om en månad mer eller mindre när det största målet är att bli skuldfri. Jag hade hellre betalt 12 månader per år om det innebär en godkänd skuldsanering.
Särskilt när det räcker med lite vab eller sjukdom för att man ska få inte betalningsfritt alls vid inledandet..

Vänta ett år eller så kan nog vara lagom, ingen större ide att belasta med nya ansökningar direkt då inget har hänt.
Att laborera och försöka räkna ut hur man ska få mest möjligt betalningsfritt är inget att hålla på med. Det räcker med att några slutar på KFM så kanske inledandet i stället för 1 november kommer 28 december i stället, och då fick man inget betalningsfritt överhuvudtaget.
Tack!
Om jag avvaktar tills i juni då har det gått 1 år sen jag ansökte sist. Är det rimligt skulle du säga?
Det är inte akut som sagt jag sitter där jag sitter. Men tänker att har jag fått inledande en gång bör jag väl kunna få skusan förr eller senare då enda skälet verkade vara skulder för nära i tiden.

Tack!
Om jag avvaktar tills i juni då har det gått 1 år sen jag ansökte sist. Är det rimligt skulle du säga?
Det är inte akut som sagt jag sitter där jag sitter. Men tänker att har jag fått inledande en gång bör jag väl kunna få skusan förr eller senare då enda skälet verkade vara skulder för nära i tiden.
Du får välja själv. Jag menade ett år från beslutet.

Låter som att enda anledningen till att bli nekad är för nya skulder. Här är ett fall där det är högst motiverat att ha rullande ansökan, delvis att boka in ett möte med skuldrådgivare för att skicka in en ny ansökan. När den hanteras ca 5 månader senare så blir det ett halvår till från senaste lånet. Dessutom får du en ny handläggare som kanske inte är lika hård på den punkten.

Annars skulle du kunna vänta till Juni med att söka om väntetiden fortfarande är 5 månader. Försöka pricka in November. Om det blir beviljat så blir det följande:

Juni: Skicka in ansökan om väntetiden är 5 månader
November: Inledande
November: betalfri månad
December: betalfri månad
December: förmodligen betalplan att godkänna
Januari: första betalningen på inledande
Februari: godkänd skuldsanering
Första halvan av Mars: Skuldsanering vinner laga kraft
Andra halvan av Mars: får behålla eventuell skatteåterbäring (man får inte behålla denna om det ännu är under inledande, så man vill ha den precis efter)
April om du jobbar fackligt: Löneförhöjning

Inte säkert schemat blir exakt så såklart. Men man kan ju alltid försöka få bästa möjliga starten (inledande tidigt november) om man inte har en annan plan (2 betalfria månader direkt, få behålla eventuell skatteåterbäringen efter laga kraft och en löneökning på ett par procent strax efter laga kraft som inte ingår i betalplanen).
Dessutom tror jag juni ganska bra med när det är rimligt att försöka igen som trådfrågan var.
Jag har aldrig träffat en skuld och budget rådgivare. Det verkar inte som att det spelade någon roll alls. Dem frågade inte ens om jag hade gjort det, och jag fick ju trotsallt inledande ändå. Det här med betalfritt är egentligen inte jätte viktigt för mig. Självklart kul men inget jag är i akut behov utav. Jag lever inte ensam och lider egentligen inte avsevärt av utmätning faktiskt.

Jag tänker också att juni kan vara rimligt. Då har det gått 1 år mellan mina ansökningar. Under tiden så fortsätter jag att betala av extra på mina skulder för att fortsätta visa att jag försöker.

Senast ändrad:
Jag hade själv nån skuld som var ca 1 år men det var ett samlingslån

Ökade dessa skulder på din skuldbörda el var det samlingslån? Jag hade själv ett lån som var runt 1 år men fick beviljad iaf. Det stod i beslutet att jag förvisso hade ett relativt färskt lån men att det var ett samlingslån för att minska kostnader och ökade därmed inte på den totala skulden.
Jag tog ett sista lån för att jag låg efter med räkningar, betalade ikapp på det jag kunde och släckte 2 inkasso ärenden.
Det talade jag även om för handläggaren vid samtalet.

Skulden ökade inte avsevärt kan jag tycka. Handläggaren har skrivit i avslaget att jag dragit på mig stora skulder nära inpå tiden.
Detta handlar om ca 35.000kr och min totala skuld ligger på nästan 1.2 miljoner. Tycker nog inte själv att det är en jätte stor skuld 35.000kr sett till min totala skuldbörda.

Jag tog ett sista lån för att jag låg efter med räkningar, betalade ikapp på det jag kunde och släckte 2 inkasso ärenden.
Det talade jag även om för handläggaren vid samtalet.

Skulden ökade inte avsevärt kan jag tycka. Handläggaren har skrivit i avslaget att jag dragit på mig stora skulder nära inpå tiden.
Detta handlar om ca 35.000kr och min totala skuld ligger på nästan 1.2 miljoner. Tycker nog inte själv att det är en jätte stor skuld 35.000kr sett till min totala skuldbörda.
Då borde det vara läge för att överklaga.

Jag bryr mig inte ett dugg om en månad hit eller dit. Jag klarar mig jätte bra med utmätning och lider som sagt inte direkt av det heller då jag lever med man och barn. Jag behöver inte lägga ut speciellt mycket pengar varje månad. Därför kan jag också betala av några tusen varje månad på mina skulder hos KF.

Jag vill precis som du säger bli helt skuldfri. Visst är det kul med betalfritt men jag lider inte heller utan. Är det värt att överklaga?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp